De mogelijke terugkeer van Flavio Briatore in de Formule 1 is geen goede zaak voor de motorsport, aldus Formule 1-journalist Joe Saward. De Brit denkt dat de Italiaan in het verleden voor veel te veel controverse heeft gezorgd binnen de autosport, waar de huidige teams zich niet mee zouden moeten willen associëren. Ook de Formule 1-toekomst van Carlos Sainz wordt besproken, en Saward beantwoordt de vraag wie van de coureurs de meest waarschijnlijke kandidaat is voor het tweede Audi-stoeltje.
Leclercs eerste overwinning in Monaco was voor heel even het gespreksonderwerp na de Grand Prix in zijn vaderland, maar al gauw begon de geruchtenmolen weer overuren te maken. Het laatste gerucht is dat voormalig teambaas Flavio Briatore terugkeert in de Formule 1, volgens het Italiaanse Corriere dello Sport, in een adviserende rol voor het team van Alpine. Volgens Saward is dat geen goed idee van het worstelende Franse team.
'Ten eerste heeft Briatore een carrière in de F1 die grotendeels bestaat uit controverse, die teruggaat tot zijn vroege betrokkenheid bij Benetton toen het team tractiecontrole in zijn systeem bleek te hebben', legt Saward uit in zijn Green Notebook. 'Ze kwamen ermee weg omdat de FIA niet kon bewijzen dat het daadwerkelijk werd gebruikt, maar niemand in de sport trapte echt in die belachelijke verdediging.'
Ook was Briatore betrokken bij het incident dat later als crashgate de geschiedenisboeken in zou gaan. 'Briatore werd ontslagen door Renault, en verbannen uit de sport, nadat het had toegegeven dat het fabrieksteam de race opzettelijk had vervalst door Nelson Piquet jr te laten crashen om Fernando Alonso een oneerlijk voordeel te geven, wat hij vertaalde in een overwinning', aldus Saward. 'Dit soort dingen, en mensen die bereid zijn om dit te doen, is niet wat de Formule 1 nodig heeft in de moderne tijd. Een 74-jarige Italiaan met een slonzig verleden is geen goede zaak voor de sport. Daar komt niets goeds van.'
'Williams beste keuze voor Sainz'
Niet alleen de toekomst van Alpine wordt besproken door Saward, ook Carlos Sainz komt nog even aan bod. 'Het wordt duidelijk dat noch Mercedes noch Red Bull Carlos Sainz gaat contracteren', zegt de F1-journalist. 'Mercedes richt zich op Kimi Antonelli en Red Bull houdt Sergio Pérez, omdat hij het werk doet zonder Max Verstappen te storen.'
Ook ziet Saward Audi niet als de beste optie voor de Spanjaard, omdat dat team nog jarenlang niet competitief zou zijn. 'Dit betekent dat de verstandigste keuze van Sainz Williams zou moeten zijn, omdat het team hem hetzelfde betaalt als Audi en op de goede weg is, zij het niet zo snel als ze zouden willen. Williams heeft in 2026 een Mercedes-motor en die zal waarschijnlijk in de race gebruikt worden, dus het Williams-pakket lijkt op korte termijn een veel betere deal dan Audi zou zijn.'
Volgens Saward is Yuki Tsunoda daarom momenteel een grote kanshebber om in het Audi-stoeltje naast Nico Hülkenberg in 2025 plaats te nemen. 'Red Bull heeft een optie om Yuki te houden, maar de relatie tussen Red Bull en Honda loopt ten einde en Honda kan Yuki in 2026 geen stoeltje aanbieden, tenzij Lance Stroll of Fernando Alonso besluiten om Aston Martin te verlaten. Red Bull moet vijf coureurs op vier plaatsen kwijt als het Liam Lawson wil houden en hoewel Daniel Ricciardo dit jaar een beetje teleurstellend was, zou hij nog steeds een goede maatstaf zijn om de jonge Lawson aan af te meten. Het alternatief zou zijn om Ricciardo te laten vallen en Yuki en Lawson over te houden, of dezelfde twee te houden en Lawson weg te laten', besluit Saward zijn lijst met mogelijke coureurs voor Red Bulls zusterteam in 2025.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties