Palmer verklaart teleurstellende GP Monaco voor Red Bull: 'Het gat is geslonken' Opinie
Opinie

Palmer verklaart teleurstellende GP Monaco voor Red Bull: 'Het gat is geslonken'

Palmer verklaart teleurstellende GP Monaco voor Red Bull: 'Het gat is geslonken'

F1-analist Jolyon Palmer denkt dat de achterstand van Red Bull Racing in Monaco specifiek door het stratencircuit van Monte Carlo kwam. De analist komt tot de conclusie dat de karakteristieken van de RB20 totaal niet bij het Circuit de Monaco passen, net zoals in 2023 het Marina Bay Street Circuit in Singapore de Red Bull-bolide ook niet lag. Verder neemt Palmer ook het incident tussen de Alpine-coureurs onder de loep, en legt hij uit waarom hij vindt dat Esteban Ocon veel te streng is bestraft.

De grootste klapper van het weekend in Monaco was tussen Sergio Pérez en de Haas-coureurs in de eerste meters van de race op zondag, maar ook de Alpine's kwamen niet schadevrij door de openingsronde heen. Esteban Ocon en Pierre Gasly kwamen elkaar tegen bij de ingang van de tunnel, waardoor de twee coureurs elkaar raakten en Ocon letterlijk werd gelanceerd. De Fransman kon de race niet verder afmaken, terwijl Gasly nog naar P10 wist te rijden en zo een kostbaar puntje pakte voor Alpine.

'Er is gewoon nul teamspel', analyseert Palmer de manoeuvre van Ocon in zijn analyse voor F1TV. 'Het levert alleen maar iets voor hemzelf op.' De analist snapt daarom wel waarom Alpine na de race woedend was op de coureur. 'Vanuit het perspectief van het team was dit een nachtmerrie, en je kan begrijpen waarom. Het is een egoïstische actie van Ocon, terwijl het team uit Enstone al met veel problemen te maken heeft', verwijst Palmer naar de interne strubbelingen bij Alpine.

Toch vindt Palmer dat Ocon eigenlijk te streng is bestraft voor zijn actie. 'Als dat iedere andere coureur was dan Gasly, dan was het eigenlijk wel een prima actie. Hij kreeg een vijf plaatsen-gridstraf, maar ik denk dat dat eigenlijk veel te zwaar was. Als actie op je teamgenoot was het niet goed, maar als dat letterlijk elke andere coureur was, dan was het gewoon een goede inhaalkans die hij probeerde te pakken.' Palmer zag dat Ocon namelijk al voorbij aan Gasly was ten hoogte van de apex. De analist denkt daarom dat het vooral kwam door de smalle straten van het circuit zelf, waardoor Gasly geen ruimte voor Ocon kon overlaten en de twee elkaar raakten. 'Het was een eerlijke inhaalmanoeuvre, en ik denk daardoor dat de straf te zwaar was', aldus Palmer.

Is het gat naar Red Bull geslonken?

De F1-analist gaat ook nog even in op het verloop van de rest van de race na de chaotische openingsronde, en beantwoordt de vraag of de andere teams nu het gat naar Red Bull definitief hebben te weten overbruggen. 'We weten al dat het gat geslonken is, nadat we Norris in Miami zagen winnen en in Imola Norris Verstappen zagen bedreigen, en toen in Monaco stond Ferrari vooraan het veld, met McLaren er vlak achter, en Red Bull daar weer achter', zegt Palmer.

Toch denkt de analist dat Red Bulls achterstand 'specifiek voor dit circuit' was. 'Het was een beetje zoals Singapore voor Red Bull. Ze hebben niet een heel erg meegaande auto. Als ze de auto wat hoger afstellen, om zo over de hobbels te kunnen rijden, verliezen ze te veel downforce. De auto werkt het beste als deze heel laag en stijf wordt afgesteld.' Palmer sluit zijn analyse af met de conclusie dat de RB20 veel minder grip had en meer sprong dan de Ferrari van Leclerc, waardoor Verstappen uiteindelijk niet mee kon strijden om de polepositie.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws