Max Verstappen vormt momenteel de enige stabiele factor bij Red Bull Racing. De auto presteert niet naar wens, en tweede coureur Liam Lawson is nog niet in de buurt gekomen van punten, wat ook de interne chaos bij het team blootstelt. Analisten Giedo van der Garde en Christijan Albers zijn zeer kritisch op Christian Horner en Helmut Marko. Naast een opsomming van probleempunten bespeuren de mannen nog één lichtpuntje in de organisatie.
Albers windt zich voornamelijk op over een interview van Helmut Marko na de Chinese kwalificatie, waarbij de Oostenrijker weigert om Lawson te steunen, en weinig doet om de geruchten over een rijderswissel tegen te spreken. 'Of hij heeft niet goed geslapen, want als team doe je dit niet', roept Albers uit bij Viaplay. 'Ze hebben Sergio Pérez ook meer tijd gegeven, en ze hebben Alexander Albon daarvoor ook meer tijd gegeven.' Albon kreeg anderhalf seizoen de tijd, terwijl Pérez vier seizoenen voor Red Bull reed. Beide coureurs lieten in die periode echter meer zien dan Lawson tot nu toe.
Paniekvoetbal
'Marko moet vol achter zijn coureur staan', vindt Albers. Red Bull maakte in december een keuze, die tot veel verbazing leidde bij volgers, maar nu die keuze gemaakt is, vindt Albers ook dat Lawson meer krediet verdient. 'Dit slaat helemaal nergens op. Hij had gewoon moeten zeggen dat Lawson in het team moet groeien en aan de auto moet wennen, en alle steun en support van het team heeft, en dat hij een heel jaar heeft om aan de auto te wennen.'
'Het is ook paniekvoetbal van Christian Horner', laat Albers optekenen. De interne chaos bij het team lijkt ook zijn gevolgen te hebben gehad voor het beleid met de coureurs. Zo kreeg Pérez vorig jaar een nieuw contract, terwijl hij niet goed presteerde .'Adrian Newey was er niet van gecharmeerd hoe het liep in het team. Hij is weggegaan, en ze hadden hem zogenaamd niet nodig omdat hij niet zoveel meer deed. Hij had wel een bepaalde filosofie, die de auto zo dominant maakte', merkt de analist op. 'Nu ligt het in de handen van Pierre Waché. Nu is het erop of eronder.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Albers weet wel nog een lichtpuntje te vinden bij het Oostenrijkse team, behalve dan Verstappen. Hij denkt dat het team onder leiding van Gianpiero Lambiase te midden van de onrust wel topwerk aflevert. 'Dat is wel een sterk punt van Red Bull. Ze hebben de beste engineers. Dan heb ik het niet over de aerodynamica, dus wat Pierre Waché doet, maar puur de engineers die aan de afstelling werken. Red Bull zet vaak de grootste stap van alle teams tussen vrijdag en zaterdag.'
Geen druk van bovenaf
Giedo van der Garde, die een goede band heeft met de Verstappens, sluit zich aan bij de kritiek van Albers. 'Het is wel een zooitje bij Red Bull', beaamt de Amsterdammer. 'In het verleden, als je van Toro Rosso naar Red Bull ging, was die auto veel makkelijker te besturen. Dan kon je meteen meedoen voor de top drie of de top vijf. Nu lijkt het compleet andersom!' roept de oud-coureur uit. 'Lawson komt uit de RB en staat drie keer achteraan.'
Van der Garde zoekt het probleem dan ook niet zozeer bij Lawson, maar bij de hele organisatorische structuur van Red Bull. 'Ze hebben echt een groot probleem. De Red Bull ziet hetzelfde uit als vorig jaar', zo wijst hij met name op de wintertests. De RB21 leek dusdanig veel op de RB20 dat veel analisten zich afvroegen of Red Bull nog een nieuwe auto achter de hand had gehouden. Dat bleek niet zo te zijn, al introduceerde Red Bull in Melbourne wel al enkele upgrades.
Red Bull heeft volgens Van der Garde de plank misgeslagen met die upgrade. 'De updates, zoals de nieuwe voorvleugel en de nieuwe vloer, werken helemaal niet', weet hij te melden. Van der Garde meent dat men bij Red Bull met de handen in het haar zit. 'Ze zijn al een half jaar aan het zoeken naar wat het probleem is. Van bovenaf hebben ze niet meer genoeg druk, omdat Dietrich Mateschitz er niet meer is. Om heel eerlijk te zijn mogen ze heel blij zijn dat ze Max Verstappen hebben, want het is wel een zooitje', zo vat Van der Garde het geheel samen. Mateschitz overleed in oktober 2022, een dag voordat Red Bull haar eerste constructeurstitel in negen jaar tijd pakte. Sindsdien is de onrust bij het team steeds groter geworden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties