Hoe goed de verhoudingen onderling zijn bij een team, hangt veel af van welke coureur de eerste rijder is en wie de rol van de tweede rijder in handen heeft. Bij Red Bull Racing is die verdeling al jaren erg duidelijk, en daarom denkt Peter Windsor dat Carlos Sainz nooit een kans heeft gehad om naast Verstappen te komen. Hoewel het duo een goed idee leek te zijn, gebruikt Windsor het voorbeeld van een ander team waarom dat juist averechts kan werken.
'De auto's zijn gelijk, dus daarom is het vergelijken van teamgenoten ook zo belangrijk', begint Windsor in zijn livestream op zijn YouTube-kanaal. De voormalig teammanager van Williams heeft door de jaren heen een aantal duo's gezien die goed konden samenwerken, maar ook een aantal die elkaar tot het uiterste dreven en zorgden voor hartkloppingen op de pitmuur. Hij haalt er een aantal voorbeelden bij. 'Dat is waarom Alonso niet heel enthousiast was om Jarno Trulli in de auto te houden', gaat hij verder.
'Niet omdat hij sneller was dan Fernando, maar omdat hij ongemakkelijk dichtbij kwam. Ik vroeg me deze winter af, toen Red Bull niet de voor de hand liggende keuze maakte om Carlos Sainz aan te stellen als vervanger van Sergio Pérez, of dat teruggaat naar het jaar waarin Max en Carlos samen bij Toro Rosso zaten', peinst Windsor. Aan het begin van het 2024-seizoen werd bekend dat Sainz op de rijdersmarkt zou komen, omdat Ferrari Lewis Hamilton had getekend. Red Bull was geïnteresseerd, maar besloot uiteindelijk niet opnieuw met Sainz in zee te gaan.
Volgens de geluiden in de geruchtenmolen zou Verstappen dat tegen hebben gehouden, omdat hij niet wilde dat hij onder druk zou worden gezet. Tegelijkertijd vertelde de Nederlander dat het hem niet boeit wie er naast hem komt te rijden, en vertelt Helmut Marko dat toch niemand een schijn van kans maakt. 'Carlos was soms, nou ja, zo'n twintig procent van de tijd, sneller dan Max tijdens de kwalificatie. En hij zat, laten we zeggen, ongemakkelijk dicht bij Max', blikt Windsor terug op het debuutjaar van beide coureurs.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen met heldere taal?
De analist denkt vervolgens hardop na, en oppert dat de twee wellicht niet met elkaar door een deur konden. 'Of ze kregen om een andere reden ruzie, misschien was het iets met de afstelling dat Carlos niet met Max deelde', wijst Windsor aan. Verstappen en Sainz lijken echter goed met elkaar overweg te kunnen, waarbij er sprake is van wederzijds respect. Sainz kaartte aan dat Toro Rosso destijds zelf die rivaliteit wilde creëren, en dat alles koek en ei was tussen de coureurs.
'Ik denk dat het allemaal teruggaat naar de Toro Rosso-periode, waarin Max duidelijk maakte: ik wil Carlos niet in die andere auto', vervolgt Windsor. 'Het laat allemaal zien dat die zaken tussen teamgenoten erg belangrijk zijn. Daarom zal Lewis ook streven naar een 'schone lei' na de strijd met George. Door nieuwe media, social media en statistieken die voor iedereen binnen handbereik zijn, is het zo gemakkelijk om een team op te hitsen om de twee beste coureurs in huis te halen.'
Windsor wijst naar McLaren
Het hebben van de twee beste coureurs, of twee coureurs die elkaar ver pushen, is ook niet altijd goed. Windsor wijst naar McLaren en naar Ferrari. Bij Ferrari hebben Sainz en Charles Leclerc een aantal keren mot gehad op de baan. Dat gaat uiteindelijk ten koste van waardevolle punten. 'Het hebben van Lando en Oscar is niet per se het beste voor McLaren, en al helemaal niet het beste voor Norris. Net zoals het niet ideaal is voor Hamilton om naast Russell te zitten', zegt Windsor. 'Maar goed, hoe je daarmee omgaat, is aan jou.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De ene coureur besluit harder terug te vechten, de ander accepteert het feit dat de teamgenoot sneller is, weer een ander stapt op. 'Dat was het geval met Ricciardo. Je kunt opstappen en voor het geld gaan, of doorgaan met vechten. Heel weinig coureurs kiezen voor dat laatste', zegt de analist. 'De meeste coureurs zijn opgevoed met het idee dat ze de snelste zijn op de planeet. En als ze dat dan een moment niet zijn, dan moet er iets mis zijn met de auto.'
Dat scenario komt Windsor bekend voor, want daarvan is Pérez het voorbeeld. Hij gaf elk weekend een ander probleem de schuld. 'Hij voelde zich zeker sneller dan het team hem liet lijken. Het was een slippery slope naar beneden', zegt Windsor. Hij verwacht dat het met Hamilton echter heel anders zal gaan. 'Leclerc is behoorlijk volwassen, en ik denk dat Lewis dat leuker zal vinden dan naast de jonge hond, George. Lewis zal dan beter in staat zijn om dingen van Charles te leren, mocht dat nodig zijn.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties