Max Verstappen en Oscar Piastri streden tijdens de afgelopen Grand Prix in Saoedi-Arabië om de overwinning en beide coureurs maken tot dusver ook de beste indruk in 2025. Piastri, die drie van de eerste vijf races op zijn naam schreef, geldt voor velen als de grote favoriet voor de wereldtitel, maar daar denkt voormalig engineer Julien Simon-Chautemps anders over.
Piastri liet in Jeddah alweer voor de derde keer dit seizoen het Australische volkslied klinken. Zijn zege in Saoedi-Arabië leverde hem tevens de leiding in het wereldkampioenschap op. Daarmee was de McLaren-coureur de eerste Australiër die dit voor elkaar kreeg sinds zijn manager Mark Webber, die in 2010 na de Grand Prix van Japan het algemeen klassement voor het laatst leidde.
De titel moest Webber uiteindelijk laten aan zijn Red Bull Racing-teamgenoot Sebastian Vettel. Hij wist zichzelf dus niet te kronen tot de opvolger van Alan Jones, die in 1980 de laatste Australische wereldkampioen in de Formule 1 was. Piastri lijkt zijn inmiddels 78-jarige landgenoot mogelijk wel op te kunnen volgen, want de McLaren-coureur verkeert, mede geholpen door de sterk presterende MCL39, in een uitstekende vorm. Toch is de vijfvoudig Grand Prix-winnaar dit jaar volgens Simon-Chautemps niet de topfavoriet voor de wereldtitel.
'Max (Verstappen, red.) zit er niet ver achter. En zelfs met een auto, die duidelijk niet de sterkste is, presteert hij nog steeds op topniveau', noemt de oud-ingenieur in gesprek met OLBG zijn persoonlijke favoriet. 'Het zal gaan tussen Max en Oscar. Ik acht Lando (Norris, red.) niet in staat om mee te kunnen strijden om het kampioenschap. Tussen Max en Oscar zal het spannend worden', spreekt Simon-Chautemps zijn verwachting uit. 'Maar ik zou voor Max gaan. Hij is zo'n ongelooflijk groot talent en hij heeft niets te verliezen. Als hij de auto op pole kan zetten, zoals we zagen in Japan of Saudi-Arabië, dan doet hij dat ook. Op dit moment is hij absoluut de betere coureur van de twee.'
De tekst gaat verder na de afbeelding.

Straf Verstappen
Simon-Chautemps blikt desgevraagd ook nog even terug op het incident tussen Verstappen en Piastri in de eerste bocht van de Grand Prix van Saoedi-Arabië. De Red Bull Racing-coureur stak de bocht af, maar besloot zijn leidende positie te behouden. Die keuze kwam hem echter op een tijdstraf van vijf seconden te staan. De voormalig engineer van Sauber stelt de keuze van Verstappen te begrijpen en hij vindt de beslissing van de wedstrijdleiding dan ook te zwaar.
'Ik heb beelden en video's bekeken, en Christian (Horner, red.) kwam ook met een foto aanzetten. Ik vind het een moeilijke', begint de Fransman. 'Het was niet honderd procent de schuld van Max, Oscar liet hem helemaal niet veel ruimte in deze bocht. Het is een lastige, want ik herinner me dat Charlie Whiting een paar jaar geleden zei dat hij in de eerste ronde na de start van een race veel toegeeflijker zou zijn. Er gebeuren dan nu eenmaal dingen, je kunt van de baan worden gedrukt.'
'Wat we missen is consistentie in de reglementen', wijst Simon-Chautemps het grootste probleem aan. 'Voor mij is het een erg harde straf. Hij kon nergens heen', neemt de Fransman het op voor Verstappen. 'Je zou kunnen zeggen dat hij de positie misschien terug had kunnen geven, maar in het heetst van de strijd begrijp ik waarom hij dat niet deed. Vijf seconden is wel zwaar. Later gaven ze Liam Lawson een straf van tien seconden voor een vergelijkbaar incident. Waarom krijgt de ene coureur vijf seconden en waarom krijgt de andere er tien?', vraagt Simon-Chautemps zich af. 'In mijn ogen is het gebrek aan consistentie dan ook het probleem.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties