Oud-coureur geniet van Verstappens houding: 'We hebben een 'bad guy' nodig' Opinie
Opinie

Oud-coureur geniet van Verstappens houding: 'We hebben een 'bad guy' nodig'

Oud-coureur geniet van Verstappens houding: 'We hebben een 'bad guy' nodig'

Max Verstappen kreeg het ook naast de baan dit jaar een aantal keren zwaar te verduren, maar de Nederlander was niet bang om van zich af te bijten. Door zijn rijstijl en zijn directe manier van communiceren werd hij min of meer afgeschilderd als de 'bad guy', maar daar geniet oud-coureur Marc Surer juist van. Naar zijn idee is zo'n karakter nodig in de Formule 1. Het hoort erbij dat je in het heetst van de strijd af en toe over de grens gaat.

'Aan het begin van het jaar dacht ik: mij hemel, als het seizoen zo doorgaat, hebben we een tweede 2023, met een dominante Max en saaie races!' lacht Surer in een interview met Formel1.de. De oud-coureur zag ook dat Red Bull het jaar dominant begon en verderging waar ze in 2023 was gebleven. Vorig jaar was een recordbrekend jaar voor de Oostenrijkse renstal, die op één race na alles heeft gewonnen. Verstappen was verantwoordelijk voor negentien zeges. Dit jaar ging het anders. Red Bull kreeg het na Miami lastig met de auto en de Nederlander voelde zich niet meer comfortabel.

Pas in Singapore had hij het idee dat het de goede kant op ging met de auto. Richting het einde van het seizoen heeft de viervoudig wereldkampioen nog twee Grands Prix en een sprintrace kunnen winnen. 'In Miami kwam de update van McLaren, maar ook andere teams kwamen in een keer dichterbij. Ik denk simpelweg dat je ziet, als je naar de statistieken kijkt, dat Red Bull aan haar limiet zat', zegt Surer. 'Ze konden de auto niet verder verbeteren, en de anderen konden dat nog wel, omdat ze daar ruimte voor hadden. Bij Red Bull was het juist zo dat elke aanpassing de auto langzamer maakte, of de coureur het lastiger kreeg'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen helm red bull racing abu dhabi zaterdag rb20 13
Halverwege het jaar kon Verstappen helemaal niets met de RB20.

Verstappen ging af en toe over de limiet

Dat de RB20 regelmatig niet in het gareel liep, veroorzaakte frustratie bij Verstappen. De Nederlander zag de updates niet aanslaan en hoe de auto alleen maar onbestuurbaarder werd. Het voelde voor hem alsof beide titels buiten bereik dreigden te raken. In Hongarije bereikten zijn frustraties een kookpunt, waardoor hij op de boordradio uitviel tegenover zijn ingenieur. Intern hebben ze dit alleen maar opgevat als motivatie om nog harder te werken. Ook naast de baan beet Verstappen van zich af, onder andere in zaken met de FIA en een aantal rijders, zoals George Russell.

'In de Formule 1 heb je een bad guy nodig', stelt Surer direct. 'Zoiets is er altijd al geweest. En nu hebben we er weer een. Dat nodigt natuurlijk uit om over te schrijven, want zelfs de gewone kranten doen al mee: een strijd tussen twee karakters', gaat de oud-coureur verder. 'Als ze dan ook nog om de wereldtitel strijden, dan is dat alleen maar fantastisch.' De journalist in gesprek met Surer stelt dat Verstappen dan wellicht een goede opvolger is van zijn schoonvader Nelson Piquet. 'Precies. Zoals al gezegd: dat heb je nodig in de Formule 1.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Oud-coureur op de bres voor 'bad guy' Verstappen: 'Hebben we nodig in de Formule 1'
Surer heeft alleen maar lof voor Verstappen.

Surer lyrisch over Verstappens houding

De Duitse oud-coureur vindt het ook totaal niet erg dat Verstappen dit seizoen een keer uit zijn slof schoot en ook tijdens de persconferenties een paar keren hard uithaalde naar bepaalde individuen die kritiek op hem hadden. Zo moesten Russell, Martin Brundle en Johnny Herbert het ook ontgelden. 'We hebben Lando Norris als de good guy, Russell misschien als de intrigant, en dan Verstappen die soms over de grens gaat. Dat vind ik geweldig!' looft Surer. Sommigen vonden dat Verstappen tegenover zijn team in Hongarije toch wel wat te heftig tekeerging.

Volgens Surer was dat slechts een bevestiging dat er echt iets mis wat met de auto, en het zoveelste alarm dat Red Bull heel hard aan het werk moest. 'Als Max zegt dat de auto onbestuurbaar is, dan betekent dat ook echt iets. Dat zag je ook bij Pérez, die Q1 volgens mij zes keer niet haalde. Het was overduidelijk dat ze de verkeerde kant op ontwikkelden. Ze wilden de auto sneller maken, maar maakten hem onrijdbaar. Max, en volgens mij ook Helmut Marko, trapten toen al op de rem en zeiden dat ze eigenlijk terug moesten gaan (naar oudere specificaties, red.). Vanaf Bakoe deden ze dat.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws