Renger van der Zande ziet dat Max Verstappen ook op een mindere dag niet ingehaald kan worden. De Nederlander wist de Grand Prix van Canada te winnen, door Fernando Alonso achter zich te houden. Toen Verstappen over de streep kwam, was het gat met de Spanjaard zo'n negen tot tien seconden. Volgens Van der Zande was het in deze race onmogelijk voor Verstappen om nog zo'n vijftien seconden los te rijden.
'Hij was in control, maar ik denk niet dat ze over hadden', begint Van der Zande in het Race Café op Ziggo Sport. Of dat goed nieuws is voor de Formule 1? 'Dat gaat alleen over dit circuit', zegt Jack Plooij, waar Olav Mol aanvult: 'Ik denk zelfs dat zijn oproep op de eerste witte band, waarin hij aangaf dat deze niet goed was, eigenlijk een verborgen boodschap was om bij de volgende pitstop over te stappen op mediums.'
'Waarom zou die band niet werken?'
Volgens Mol zijn dat interne afspraken die zijn gemaakt binnen het team van Red Bull. 'Hij was op dat moment sneller dan de rest. Zijn voorsprong liep uit, dus waarom zou die band dan niet werken? Dat was gewoon een trucje om de mediums eronder te laten zetten, maar dat roepen ze alleen niet.' Van der Zande ziet dan ook dat de concurrentie op een mindere dag van Verstappen in de buurt komt. 'Maar ze komen er niet overheen.'
'Als hij een goede dag heeft, een normale dag, dan rijdt hij nog weg', vult Van der Zander verder aan. 'Het zag eruit alsof het heel close was, en dat was het ook, want er werd weinig ingehaald. Als je kijkt naar de inhaalacties, dan viel dat heel erg mee. De DRS werkte niet super goed. Ze zaten dicht bij elkaar. Omdat het lage snelheidsbochten zijn, kunnen ze langer en dichter achter elkaar rijden. Maar omdat ze allemaal DRS hadden, gebeurde er weinig.'
'Dat zien we niet zo heel veel bij Red Bull'
Voor Sergio Pérez zat er niet meer in dan een zesde plaats en het lukte de Mexicaan ook niet goed om Ferrari bij te houden. 'We hebben in het verleden ook gesproken over de Mercedes die een hele dominante auto was, tenzij die in verkeer terechtkwam', haalt Mol als voorbeeld aan. 'Dat zou natuurlijk ook zo kunnen zijn met de Red Bull, maar dat zien we niet zo heel veel. Dus dat zou het kunnen zijn, Maar hij is een stap minder dan Verstappen, laat dat ook helder zijn.'
Nog een reden zou de afstelling van de voorvleugel kunnen zijn, zo legt Van der Zande uit. 'Red Bull was de enige met een medium downforce en de rest had allemaal low downforce. Oftewel ze creëerden veel meer grip in de bochten, maar op de rechte stukken waren ze niet zo snel. Hoe moet je inhalen? Door op de rechte stukken snel te zijn. Dus Pérez had waarschijnlijk een auto gekregen om voorin te rijden, maar niet om naar voren te rijden door het veld heen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties