Inmiddels wordt er al een week gepraat over het incident in bocht 1 in Jeddah. Max Verstappen zat aan de buitenkant van Oscar Piastri en moest bocht 2 afsnijden om een crash te voorkomen. Verstappen kreeg uiteindelijk een vijfsecondenstraf. Jan Lammers denkt dat de FIA dit zelf heeft gecreëerd met de regels. Renger van der Zande en Rick Winkelman reageren er ook op.
Na afloop van de race had Verstappen weinig zin om over de straf te praten. Kritiek op de FIA en de werkwijze van de stewards is inmiddels ook een strafbaar feit, waardoor hij geen behoefte voelde om zijn kant van het verhaal uit te leggen. De apex-regel en conflicten tijdens inhalen blijven een hot topic in de Formule 1. 'Iedereen probeert het maximale uit die regel te halen. Mensen gaan er toch misbruik van maken', zegt Van der Zande in het Race Café.
'Ik denk dat ze gewoon naar de banen moeten kijken. Als je van de baan kan in bocht 1, dan moet dat niet kunnen', wijst hij naar de ruimte die Verstappen had om de bocht af te snijden. 'Ze moeten er gewoon een betonnen muur neerzetten. Als je je vleugel kunt beschadigen, denk je er wel goed over na voordat je de bocht afsnijdt. Op Imola deden ze dat heel goed met die kerb in bocht 1, en direct grind daarachter.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Lammers pakt een voorbeeld uit eigen land. 'Nu spreek ik natuurlijk voor eigen parochie, maar op Zandvoort is er geen plek waar je het circuit kan verlaten om een voordeel te behalen', zegt de oud-coureur. 'Het loont niet om de bocht af te snijden. Dat is één ding, maar met de stewards en de regelgeving... Ze proberen dingen zo te maken dat ze niet meer te interpreteren zijn', luidt de kritische noot van Lammers.
Vergelijking met voetbal
Eind vorig jaar was er ook al veel commotie over de regels betreffende het inhalen. Die discussie werd opnieuw gestart toen Lando Norris een vijfsecondenstraf kreeg in Austin, in gevecht met Verstappen. Later kreeg Verstappen twee keer tien seconden in Mexico. 'Net zoals de VAR het regelt in het voetbal, door een lijntje te trekken of wat dan ook, dat proberen ze ook in de racerij', vervolgt Lammers.
'Het jammere is dat men dan toch met zo'n regel en zo'n twijfelgeval gaat zeggen... De persoonlijke verantwoording van diegene die de beslissing moet nemen is dan weg', probeert de oud-coureur uit te leggen. 'Dat vind ik jammer, want regels zijn natuurlijk regels, maar het staat nergens dat het verboden is om je gezonde verstand te gebruiken', zegt hij kritisch. 'In de tijd van Charlie (Whiting, red.) was die racing sense er nog. Die had het totale verhaal en kon gewoon zeggen: dat is onzin.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Jeddah blijft een onderwerp
Winkelman kaart aan dat er steeds meer circuits bij zijn gekomen waar die uitloopstroken overal aanwezig zijn. 'In de tijd van Charlie hadden we veel meer banen met grindbakken', zegt hij. 'Maar het klopt wel, wat Jan zegt', denkt Van der Zande. Hij legt uit hoe het in de IMSA gaat. 'Ik loop dan naar de racing director en dan is het een heel eerlijk gesprek. Het is wel een onderwerp, want we hebben allemaal zoiets van: waar zitten we nu naar te kijken?' vervolgt hij weer over Jeddah.
'We zitten al bijna anderhalve week te praten over bocht 1 in Jeddah, omdat de regels daar niet helemaal kloppen', lacht hij. 'En ik zal je vertellen, er was een periode waarin je, als je buitenom ging, dan wist je gewoon dat je afgestraft werd. Dan kan je zeggen: ik werd van de baan geduwd, maar ja, jij probeerde buitenom in te halen. Dat is de ultieme belediging voor een autocoureur', sluit Lammers af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties