In de podcast van The-Race zien host Edd Straw en analisten Scott Mitchell-Malm en Mark Hughes dat Red Bull Racing voorlopig domineert. In de eerste drie races zagen we Aston Martin, Mercedes en Ferrari als de drie achtervolgende teams, met elk zo hun sterktes en zwaktes. De analisten speculeren erop los en zien één van de drie achtervolgende teams als favoriet om Red Bull nog uit te dagen in de tweede seizoenshelft.
De vraag wordt gesteld wie van de drie achtervolgende teams in de beste positie verkeert om Red Bull nog te bedreigen in de strijd om de raceoverwinningen. Mitchell-Malm ziet eigenlijk geen van de drie teams grote kans hebben om dit nog voor elkaar te krijgen: 'Kan ik die vraag beantwoorden door aan te geven welk team zich in de minst slechte positie bevindt? Ik denk dat niemand in een goede positie verkeert om Red Bull uit te dagen.'
Vervolgens gaat hij in op de testrestricties waar de teams mee te maken hebben. Hoe hoger een team in de constructeursstand geëindigd is, hoe minder tijd het in de windtunnel krijgt, en hoe minder CFD-simulaties het mag doen. Aston Martin eindigde in 2022 als zevende bij de constructeurs, en heeft dus beduidend meer testmogelijkheden dan de concurrentie. 'Toen deze regel geïntroduceerd werd, voorzag niemand dat er een team zou zijn dat het ene jaar als zevende eindigt bij de constructeurs, het jaar erna opeens het op één na beste team zou zijn bij de seizoenstart.' De testmogelijkheden worden per half jaar aangepast, dus als Aston Martin aan het einde van juni nog steeds tweede in de constructeursstand staat, heeft het vanaf juli beduidend minder testmogelijkheden. De komende maanden kan Aston Martin echter nog gebruik maken van hun extra testopties.
Lees ook
'Mercedes zet met haar versnellingsbak Aston Martin onbedoeld voet dwars in strijd met Red Bull'
Wordt Aston Martin geholpen door de FIA?: 'Het is niet alleen geluk'
Aston Martin heeft minder fundamentele problemen
Mitchell-Malm ziet nog een andere factor die in het voordeel van Aston Martin kan werken. 'Daarnaast schijnen Mercedes en Ferrari te werken met concepten die een lager potentieel hebben.' Aston Martin zal volgend jaar verder willen bouwen op het huidige concept, en hoeft dus niet af te wegen hoeveel geld en testtijd het in de huidige auto steekt, en hoeveel focus richting het nieuwe concept gaat. 'Aston Martin heeft dus het geweldige potentieel om het gevecht met Red Bull aan te gaan, vooral omdat Red Bull minder windtunneltijd en CFD-simulaties tot haar beschikking heeft', verwijst de analist naar de straf die Red Bull kreeg voor het overschrijven van de budgetlimiet in combinatie met de toch al beperkte testmogelijkheden dat het als kampioen zou krijgen.
'Red Bull zal de focus dus snel naar 2024 verleggen om te vermijden dat de testrestricties ervoor zorgen dat ze in latere jaren nog problemen krijgen', meent Mitchell-Malm. 'Het is dus een beetje een geval van een perfect storm, die ervoor kan zorgen dat Aston Martin Red Bull in de tweede seizoenshelft nog wat meer kan gaan pushen. Maar we kunnen natuurlijk niet uitsluiten dat Ferrari en Mercedes toch nog meer potentieel ontdekken in hun concept. Daarom sprak ik over de minst slechte positie, omdat ik denk dat geen van de drie teams nu met vertrouwen kan zeggen dat ze Red Bull kunnen uitdagen. Aston Martin komt daar wel het dichtste bij in de buurt.'
Hughes sluit zich aan bij zijn collega. 'Ik ben het met je eens, Scott. Zij zijn mijn favoriet (als uitdager van Red Bull, red.). Het ziet er uit als een gebalanceerde auto, en als ze gewoon downforce kunnen blijven toevoegen in plaats van het zoeken naar balans of het oplossen van andere problemen. Het ziet er goed uit, maar de Aston Martin heeft natuurlijk niet zoveel downforce als de Red Bull. Aston Martin heeft echter niet te maken met de fundamentele problemen waar Ferrari en Mercedes wel mee kampen.' Straw voegt daaraan toe dat veel teams al snel het vizier op 2024 zullen richten, nu er weinig strijd voor het kampioenschap lijkt te zijn.
Verder geeft het analistenpanel aan dat Aston Martin sterk presteert in de bochtige gedeeltes, maar tekort komt op de rechte stukken. Ze zien daarom ook Monaco als een mogelijke kans voor met name Alonso om de Red Bulls van Verstappen en Pérez uit te dagen. Het krappe stratencircuit zal Red Bull weinig kans bieden om gebruik te maken van hun topsnelheid. Daarnaast denken de analisten dat de problemen van Red Bull om de banden op te warmen kostbaar kunnen zijn in de straten van Monaco, waar traditioneel nagenoeg geen bandenslijtage te ontdekken is.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties