Allard Kalff vindt het veel te vroeg om te zeggen dat Nyck de Vries zich zorgen moet maken om zijn stoeltje in de Formule 1. Volgens de presentator moet De Vries het hele jaar de tijd krijgen voordat hij beoordeeld wordt. De presentator gaat daarnaast in op de situatie van de drie topteams van de afgelopen jaren. Ferrari en Mercedes mogen allebei tot de verliezers van de seizoenstart gerekend worden, maar volgens Kalff heeft één van beide teams vooral problemen op de kortere termijn, en het andere team op de langere termijn.
Kalff begint in gesprek met Motorsport.com door aan te geven dat hij het te opportunistisch vindt om nu al te zeggen dat Red Bull Racing alle races gaat winnen. Hij vindt het ook te vroeg om al te zeggen dat Max Verstappen zijn derde wereldtitel al op zijn naam kan schrijven. Al snel gaat het gesprek echter over Nyck de Vries, die een beduidend minder overtuigende start van het seizoen meemaakte. 'Absoluut niet', reageert Kalff op de vraag of de Fries zich al zorgen moet maken. 'Nyck moet je gewoon gewoon aan het eind van het jaar beoordelen, niet na drie wedstrijden.'
Volgens Kalff waren de verwachtingen voor aanvang van het seizoen te hoog en wordt De Vries ook niet geholpen door te tegenvallende prestaties van zijn AlphaTauri-bolide. 'Vergeet niet, we denken allemaal wel dat het makkelijk is en dat Nyck zo veel ervaring heeft en dit en dat, en al die verhalen. Hij zit misschien wel in de slechtste auto van het veld. Hij moet heel veel leren. Hij heeft vorig seizoen eigenlijk anderhalve dag kunnen testen en nog een keer een regentest gereden. We zijn nu drie wedstrijden ver, en nog steeds zeg ik: een weekend zonder dat er iets tegenzit zou fijn zijn, want dat heeft hij nog niet meegemaakt. Dus als je dat nog niet meegemaakt hebt, hoef je je ook geen zorgen te maken.'
Kalff noemt AlphaTauri dé verrassing van het seizoen, in negatieve zin. 'Dat ze daar zo langzaam zijn, dat verrast mij.' Volgens Kalff had niemand gedacht dat ze zo langzaam zouden zijn. 'In positieve zin denk ik dat niemand gedacht had dat Logan Sargeant eigenlijk zo volwassen uit de startblokken zou komen.' De Williams-coureur kan zich qua CV niet meten met de andere debutanten, Oscar Piastri en Nyck de Vries, maar heeft in de openingsraces regelmatig laten zien over de nodige snelheid te beschikken.
Lees ook
Coronel geeft De Vries genoeg kans: 'Als Verstappen tweede wordt, raken we al in de war'
De Vries ziet geen 'game changers' bij AlphaTauri: 'Hopelijk vind je jezelf bij de top-tien'
Veel positiever dan over AlphaTauri is het seizoen begonnen voor constructeurskampioen Red Bull. Kalff noemt Red Bull de grote winnaar van de eerste drie races: 'Red Bull Racing, omdat ze zo goed uit de startblokken gekomen zijn, en ze in de tweede helft van het jaar misschien wat minder hard op het gaspedaal kunnen drukken als je het hebt over ontwikkeling en nieuwe onderdelen meebrengen naar het circuit, als je denkt aan de straf die ze gekregen hebben. Dus als je zo sterk uit de startblokken komt, ben je wat mij betreft de winnaar van de eerste drie wedstrijden. Bovendien, en hopelijk gaan we dat in Azerbeidzjan zien, zijn ze het enige team voorlopig dat gewoon de basis goed voor elkaar heeft. Als je kijkt naar de eerste vrije training van alle drie de wedstrijden, en de tweede vrije training, ze staan er eigenlijk vanaf het begin altijd goed bij. Dan ben je gewoon sterk uit de startblokken gekomen, en dat is in Azerbeidzjan wel belangrijk, om toch ook even vooruit te kijken, want daar heb je maar heel kort de tijd om een goede afstelling te vinden', verwijst Kalff naar de enkele vrije training voor de kwalificatiesessie op de vrijdagavond in het sprintweekend.'
Lees ook
Horner met verhitte reactie op eerste Sprint in Bakoe: 'Absoluut krankzinnig'
Verstappen heeft gelijk: sprintraces zijn symptoombestrijding voor veel diepliggender probleem
Voormalige concurrenten weggevallen
Waar Mercedes, Ferrari en Red Bull nagenoeg alle overwinningen onderling verdeeld hebben sinds de introductie van de hybride motoren in 2014, kijken zowel Mercedes en Ferrari in 2023 tegen een grote achterstand aan. 'Op de korte termijn is de grootste verliezer, denk ik, toch wel Ferrari, want die hadden zeker na de wintertest meer verwacht, maar die hebben al problemen met de motoren, Leclerc is al twee keer uitgevallen. Het was wel een jaar geleden Verstappen met al twee keer een uitvalbeurt in de eerste drie races, dus je moet daar niet te veel conclusies uit trekken.'
Mercedes staat voor een veel groter dilemma, denkt Kalff: 'Op de langere termijn ben ik toch bang dat ze bij Mercedes toch een beetje met de handen in het haar zitten. Ze hebben een concept dat te langzaam is om mee te doen voor de overwinningen, maar te snel is om in het putje te gooien. Die zitten gewoon in een situatie, dat ze zeggen: ja, is er licht aan het einde van de tunnel? Ja, dat is er, alleen niemand weet hoe lang de tunnel is. Dat heb ik al meer gezegd, ook een heleboel fans die me voor gek verklaren, die zeggen dat ze bij Mercedes het hele concept moeten omgooien. Dan heb je gewoon niet door wat het betekent om een heel concept om te gooien, want dat doe je zomaar niet even. Daarbij komt dat een heleboel mensen bij Mercedes nog steeds denken dat wat ze nu bedacht hebben, dat dat toch iets is waarmee ze uiteindelijk weer aan de top kunnen komen. Hoelang dat doorgaat, weet ik ook niet, maar op de langere termijn is Mercedes denk ik wel de verliezer van de eerste paar wedstrijden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties