Nadat Mercedes in Monaco upgrades introduceerde en met name qua sidepods voor een andere route koos, zette het Duitse team in de Spaanse Grand Prix haar beste resultaten van het seizoen neer met een tweede plek voor Lewis Hamilton en een derde positie voor George Russell.
Voor de Grand Prix van Spanje behaalde Mercedes alleen een podiumplek in het Australische Melbourne, waar Hamilton ook als tweede over de streep kwam. Destijds werd de Engelsman echter de hele race onder druk gezet door de Aston Martin van Fernando Alonso, terwijl ook Carlos Sainz en Pierre Gasly niet veel onderdeden voor de snelheid van de Mercedes. Gisteren waren de teams van Ferrari, Aston Martin en Alpine echter ver verwijderd van Mercedes.
Journalist Mark Hughes van The Race vermoedt echter dat de sterke prestaties niet alleen met de upgrades te maken hadden, maar ook met de voor Mercedes ideale omstandigheden. 'De upgrades hebben de auto hoogstwaarschijnlijk verbeterd, maar of Mercedes nu Aston Martin en Ferrari achter zich kan laten en de rol van voornaamste uitdager van Red Bull Racing opnieuw op zich kan pakken, net als eind vorig jaar? Vermoedelijk niet', zo denkt Hughes. 'In het gevecht tussen deze drie teams (Mercedes, Ferrari, en Aston Martin, red.) is sowieso al sprake van veel verschillen per circuit, maar de karakteristieken van het Circuit de Barcelona-Catalunya versterkten deze verschillen nog meer.'
Ideale omstandigheden voor Mercedes
Hughes vervolgt door aan te geven dat de verschillende bandenprestaties cruciaal zijn in Barcelona, vanwege de lange hogesnelheidsbochten, zeker nu de laatste sector weer gekenmerkt wordt door een aantal snelle rechterbochten. 'Tel daar de koelere weersomstandigheden en de hardste banden bij op, en de lastige balans tussen de kwalificatie en de race. De Mercedes komt tot leven als de temperaturen laag zijn', aldus Hughes. Mercedes-teambaas Toto Wolff gaf na de race ook al aan dat de omstandigheden dit weekend ideaal waren voor de W14.
'Op Verstappen na werd dit resultaat hoofdzakelijk bepaald door de banden', zo omschrijft Hughes dat Verstappen onder alle omstandigheden onaantastbaar lijkt. 'De door Mercedes behaalde podiumplekken waren totaal verdiend. Als je echter wil bepalen of dat een gevolg is van de upgrades, of dat het puur met het circuit en de Pirelli-banden te maken had, dan is dat niet echt mogelijk.' De volgende race vindt in Canada weer op een totaal ander circuit plaats, aangezien het circuit in Canada nauwelijks lange, snelle bochten kent, maar juist veel langzamere bochten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties