De dominante overwinning van Max Verstappen op het Shanghai International Circuit tijdens het Grand Prix-weekend in China kwam het Duitse Auto, Motor und Sport bekend voor. Alsof het een soort Groundhog Day was, wist Verstappen wederom voor de vierde keer dit seizoen met overmacht als eerste over de finishlijn te rijden. De chaos rondom de safety car-periodes zorgde nog wel voor wat actie en spektakel op de baan.
Het Duitse Auto Motor und Sport kijkt terug op het Grand Prix-weekend van China door de vergelijking te maken met de film Groundhog Day, waarin Bill Murray elke dag opnieuw precies hetzelfde beleeft tijdens de feestdag van een bosmarmot. Ook een probleemloze overwinning van Verstappen kwam het Duitse medium namelijk bekend voor. 'En weer begroet de bosmarmot ons. Max Verstappen en Red Bull bleven onaantastbaar in Shanghai. De wereldkampioen vierde zijn overwinning in de vijfde race van het jaar. Verstappen verzekerde zich ook van de eerste overwinning in China in zijn Formule 1-carrière', aldus het Duitse medium.
Verstappen en zijn team Red Bull Racing 'voltooide zelfs beide pitstops met gemak', waardoor hij onbedreigd weg kon rijden bij de rest van het veld. Heel even moest de Nederlander wel aan wat andere auto's voorbij, na zijn eerste pitstop, maar 'dankzij versere banden klaarde de Nederlander die klus moeiteloos.'
Tekst loopt verder onder de afbeelding.
In het verdere veld was er wel veel actie op de baan te bespeuren, viel het Duitse medium op, vooral na de eerste herstart. 'Tijdens de herstart ramde Lance Stroll de achterkant van Daniel Ricciardo en ging de RB kortstondig de lucht in. De onderkant van de Australiër was zo zwaar beschadigd dat hij moest opgeven. Stroll kreeg hiervoor een straf van tien seconden. Hetzelfde lot trof Kevin Magnussen in de Haas, die in bocht 6 de tweede RB van Yuki Tsunoda liet spinnen. De Japanse coureur moest de auto ook parkeren.'
Safety car voordelig voor Norris, nadelig voor Pérez
De safety car-periodes pakten goed uit voor Lando Norris, die terwijl de safety car op de baan was 'meer dan vijf seconden voorsprong had genomen' op Sergio Pérez. De McLaren-man kon deze voorsprong vasthouden en was dolblij na de race. Pérez gaf daarentegen de schuld (dat hij P2 niet kon halen, red.) aan de safety car-periodes.'
Het viel het Duitse medium verder vooral op dat de podiumplaatsen van Norris en de beide Red Bulls betekenden dat Ferrari voor het eerst in 2024 niet op het podium eindigde. 'Voor het eerst dit seizoen eindigde geen enkele Ferrari-coureur op het podium. Het ontbrak de Scuderia aan tempo in de race. Charles Leclerc en Carlos Sainz eindigden als vierde en vijfde'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties