Michael Schmidt, journalist van het Duitse Auto, Motor, und Sport, vindt dat Max Verstappen misschien wat te zwaar bestraft is in Abu Dhabi, nadat de Nederlander een ambitieuze actie op Oscar Piastri inzette. De Duitser ging daarnaast ook in op de titel van McLaren, en zag een verband met de afhandeling van het incident tussen Verstappen en Piastri.
In Formel Schmidt reageert de journalist eerst op de constructeurstitel van McLaren, de eerste sinds 1998. 'Dit viel wel te verwachten, en het was ook volledig verdiend', meent Schmidt. 'Als je het hele seizoen bekijkt, was McLaren het constantste team. Vanaf de Grand Prix van Miami, waar ze een grote upgrade introduceerden en van het vierde team in de pikorde naar het eerste team sprongen, stonden ze er altijd bij.'
Schmidt beseft dat drie andere teams ook minimaal vier Grands Prix wonnen, en in het geval van Red Bull Racing zelfs negen races, maar merkt op dat McLaren de constante factor in het kampioenschap was. 'Dat kun je niet van de andere teams zeggen, zoals Ferrari, Mercedes, of Red Bull Racing. Uiteindelijk moet je toegeven dat McLaren de beste auto had, en daarom is de constructeurstitel ook verdiend.' McLaren hield veertien punten voorsprong over op Ferrari.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen wil situatie uitbuiten
McLaren zag de spanning wel nog oplopen, nadat Piastri in de eerste bocht terugviel tot de laatste plek. 'Het was natuurlijk duidelijk dat Verstappen vanaf de vierde startplek niks te verliezen had. Voor hem stonden de kampioenschapskandidaten', zo doelt Schmidt op de strijd bij de constructeurs. 'Twee McLarens en Carlos Sainz. Hij wist dus dat zij geen grote risico's zouden nemen. Hij had een beetje buiten Oscar Piastri gerekend. Piastri is niet iemand als Lando Norris, die zich snel terugtrekt. Hij houdt stand.'
Schmidt denkt ook dat Piastri gewoon niet goed genoeg in zijn spiegel keek. 'Om eerlijk te zijn verwachtte Piastri hem daar volgens mij niet meer op dat moment. Max kwam op het laatste moment in dat gat, en de botsing vond ook pas later in de bocht plaats. Het was niet echt slim van Verstappen om eerlijk te zijn, en hij bracht McLaren een beetje in de problemen, want ze hadden nog maar één auto', geeft Schmidt, die vaak positief is over Verstappen, schoorvoetend toe.
Daardoor kwam er extra veel druk op de schouders van Lando Norris te liggen. 'Norris won wel door van start tot finish te leiden, maar als er iets gebeurd was, zoals een slechte pitstop, een technisch probleem, of een verkeerde strategie, dan had Ferrari de constructeurstitel kunnen winnen, omdat het Italiaanse team met Leclerc nog een back-up had.' De Monegask won in de openingsronde elf plekken, en finishte uiteindelijk als derde.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Straf van Verstappen verklaard
Schmidt denkt dat Verstappen het contact nog bijna wist te vermijden. 'Ik denk dat Verstappen zich terug had kunnen trekken uit dat duel. Het moet duidelijk zijn dat andere coureurs niet altijd kunnen uitwijken. Als hij juist wat eerder op het gas was gegaan, had Verstappen de bocht aan de binnenkant misschien nog kunnen houden. Ik vond de straf van tien seconden wel te zwaar', oordeelt Schmidt.
Verstappen baalde zelf ook van die straf, al gaf hij wel toe dat het zijn fout was. Schmidt denkt dat deze zware straf een gevolg is van de gesprekken tussen de FIA en de coureurs, die in Mexico en Qatar plaatsvonden. 'Dat is nu de standaardstraf, want de coureurs hebben juist zelf om zwaardere straffen gevraagd, maar normaal is de wedstrijdleiding wat milder in de openingsronde. Ze hadden dit incident dus kunnen laten gaan, maar aan de andere kant had dit McLaren de constructeurstitel kunnen kosten. In dat geval was het vreemd geweest als Verstappen niet bestraft was', zo linkt Schmidt de straf aan de kampioenschapssituatie.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties