In 2024 werd Max Verstappen viervoudig wereldkampioen. Hij heeft hard moeten vechten voor zijn vierde titel. De Red Bull was langzaam, niet makkelijk om in te rijden en er was ook gedoe binnen het team.
2023 was een geweldig seizoen voor Verstappen. Hij domineerde, won ongelofelijk veel races en werd drievoudig wereldkampioen. De verwachtingen voor 2024 waren dan ook hoog, maar het ging allemaal niet zo makkelijk. Verstappen wist de eerste helft van het seizoen races te winnen, maar de auto werd langzamer en er ontstond een machtsstrijd binnen het team.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Christian Horner werd in het begin van 2024 beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag. Hoewel Horner werd vrijgesproken, was dit het startsein van een interne strijd. Horner en Helmut Marko zouden het niet met elkaar eens zijn en ook Jos Verstappen ging zich met de discussie bemoeien.
Onrust in het team
De interviewer van de podcast The Race noemt de strijd van het team dan ook 'Red Bull tegen zichzelf'. Het team heeft het niet alleen moeilijk op de baan, maar ook naast de baan, ziet ook Viaplay-commentator Nelson Valkenburg. 'Het lijkt er in ieder geval niet op dat de oorlog tussen Jos en de leiding van Red Bull helemaal tot rust is gekomen', zegt hij.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Er heerst nog steeds onrust', aldus Valkenburg. Deze onrust is niet alleen tussen vader Jos en het team. 'Ik denk dat er op dit moment ook nog steeds onrust is tussen Max en de Red Bull-leiding.' Volgens Valkenburg is er wel een makkelijke oplossing voor deze onrust. 'Dat kan allemaal rusten als de auto snel is.'
Kwetsbaar in de Red Bull
Snelheid is wel een probleem bij de Red Bull. 'Ik ben dit jaar de hele tijd in de war geweest door een karaktertrek van de auto', legt Valkenburg uit. 'Er is overstuur bij het ingaan van de bocht, onderstuur halverwege de bocht en overstuur bij het uitkomen van de bocht. De Red bull was de meest consistente auto van het veld, alleen op een hele slechte manier. Dat moet worden opgelost.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
2025 is het laatste jaar met de huidige reglementen. 'Ik weet niet of je aan het einde van een regelset het DNA van je ontwerp kunt veranderen', aldus Valkenburg. 'Maar ze zullen wel moeten door de manier waarop Max een bocht aanvalt. Met dit probleem is hij kwetsbaar in de Red Bull. Hij haat het. Hij heeft er echt een hekel aan om met de auto te rijden. Het is problematisch en ik weet niet hoe ze het in zo'n korte tijd gaan oplossen. En als het ze niet lukt, dan is het Red Bull tegen zichzelf. Dan wordt het een heel ongelukkig team.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties