Zelfs de positieve afloop van het rijderskampioenschap kan niet verdoezelen dat bij Red Bull Racing bepaalde problemen zijn opgedoken. De trend bij Red Bull gaat in een heel andere lijn dan bijvoorbeeld bij McLaren. Dat is ook David Coulthard opgevallen en hij maakt dan ook de analyse van de ontwikkelingen bij beide teams.
Het is opvallend dat het jaar 2024 voor Red Bull zo erg verschillend was in vergelijking met dat van 2023. 'Ik loop al lang genoeg mee om te weten dat het feit dat je in het verleden hebt gewonnen niet noodzakelijk betekent dat het zo zal doorgaan', laat Coulthard aan Motorsport-Total.com weten dat hij niet helemaal verbaasd is. 'Red Bull had zo'n dominant jaar in 2023. Als je al zo dicht bij de top staat, is het heel moeilijk om nog innovaties aan te brengen.'
Elke Red Bull-triomf dankzij Verstappen
Coulthard heeft zelf nog bij Red Bull gereden en vindt nu ook niet dat de indrukken over het voorbije seizoen al te negatief mogen zijn. De buitenwereld is misschien wel iets te hard voor Red Bull. 'Ze zijn een duidelijke richting ingeslagen met de auto. Red Bull heeft met deze auto nog steeds negen keer de overwinning behaald in een Grand Prix.' Evenveel keer was het wel Max Verstappen die hiervoor zorgde.
Bij Red Bull werd meermaals gewezen naar de verouderde windtunnel als een deel van de verklaring. Coulthard weet wat het voornaamste is om het werk uit de windtunnel wel te laten renderen. 'Correlatie is altijd het belangrijkste. Als het werkt, loopt het prima, en als het niet werkt...' Garanties bestaan er dus niet. 'Als het zo simpel was, dan zou iedereen gewoon dezelfde auto bouwen. Zo is het gewoon niet.'
Enorme ommekeer bij McLaren
McLaren, een ander ex-team van de dertienvoudig Grand Prix-winnaar, heeft dan weer heel erg veel vooruitgang geboekt in een korte periode. 'Het heeft altijd binnen de capaciteiten van de topteams gelegen om ineens van het ene seizoen op het andere prestaties te beginnen te leveren. Goed gedaan, McLaren! Wat een geweldige ommekeer', kan de progressie in de renstal van Zak Brown op goedkeuring rekenen.
Met het behalen van de constructeurstitel werd er ook een beloning aan gekoppeld. 'Iedereen heeft het over het feit dat het 26 jaar geleden is dat ze voor het laatst de constructeurstitel wonnen, maar iemand herinnerde me eraan dat ze die ook met Hamilton en Alonso wonnen, maar die toen met terugwerkende kracht werd afgenomen', refereert Coulthard aan het Spygate-schandaal van 2008. 'Dat was ook ik vergeten. Zelfs als we dit negeren, was die laatste constructeurstitel al echt lang geleden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties