Ferrari lijkt dit F1-seizoen net een kabinet-Rutte. De verkeerde mensen op de verkeerde plek, constant falen wanneer je er moet staan en bovenal de eigen fouten niet erkennen of zelfs ontkennen. Het is een greep uit de dingen die overeenkomen tussen het Italiaanse Formule 1-team en de huidige regeringsleiders.
Het voelt dit seizoen een beetje alsof Ferrari met regelmaat ervoor kiest om in alles het tegenovergestelde te doen van Red Bull Racing. Dat zag je ook goed in Monza en het was bovendien een voortzetting van een trend die al het hele seizoen duurt. De focus ligt vrijwel altijd op de kwalificatie bij de Italianen, maar nieuwsflits: je pakt de punten op de zondag tijdens de Grand Prix. Niet op zaterdag.
Waaraan je kunt zien dat de focus ligt op de kwalificatie? De afstelling van de F1-75. Het beste voorbeeld van het seizoen is misschien ook wel Monza. Bij Ferrari waren ze zo gebrand om Red Bull en daarmee Max Verstappen te verslaan, dat ze zich er totaal op verkeken. Minimale downforce, de motor op standje 110: daar heb je inderdaad wat aan op de zaterdag. Op de zondag: niet zo.
Dat wist men bij Red Bull wel. Zij verhoogden de downforce op de RB18 en hoefden de motor niet nog meer open te draaien, omdat de Honda-krachtbron al dusdanig goed was - en is. Het team uit Milton Keynes deed waar zij goed in zijn, dat is focussen op het moment dat je er moet staan en dat is de race. Een zevende startplaats voor Verstappen maakte dan ook niemand bang dat een overwinning er niet meer inzat.
De coalitiedictatuur van Verstappen en Red Bull
Verstappen en zijn RB18 vormden een coalitie - immers: Verstappen regeert in de F1 - die zachtaardig bleek voor dat wat beschermd moest worden: de banden. Ferrari was daarentegen meer zoals de coalitie die Nederland nu heeft: beschadigend voor dat wat beschermd moet worden. Van fouten lijkt bovendien niet geleerd te worden en oplossingen en/of veranderingen blijven uit. De beleidsbepalers steken liever hun kop in het zand.
Anders was Ferrari in zijn thuisrace wel voor een afstelling met meer downforce gegaan. Dat helpt namelijk bij het managen van je banden. Als je dan de motor echt openschroeft, is het nog te begrijpen. Nu voelde het meer als een wanhoopsdaad, de laatste strohalm om de blauwe succescoalitie onder druk te zetten. Een oppositie die buitenspel is gezet in een dictatuur zou je het ook kunnen noemen.
Red Bull en Verstappen vormen nu ook wel echt een soort dictatuur. Het zijn momenteel de alleenheersers van de Formule 1. Het riante puntenverschil in zowel het coureurs- als constructeurskampioenschap spreekt voor zich. De geschiedenis leert dat dictators vaak lang aan de macht blijven. Langdurige heerschappij van Red Bull en Verstappen is dan ook niet uit te sluiten. Zeker niet als Ferrari doorgaat met wat het team nu doet.
De kans bestaat wel dat Ferrari flink is getroffen door de technische richtlijn om porpoising tegen te gaan. Wanneer een auto te veel stuitert, moet deze nu reglementair omhoog worden gezet. Dat gaat ten koste van de rechtelijnsnelheid, wat waarschijnlijk ervoor heeft gezorgd dat Ferrari met minder downforce reed om zo toch minder last te hebben van de drag. Het bewijst des te meer dat Red Bull de overhand heeft en dat de focus in Maranello, niet voor het eerst in de F1-tijd van de Scuderia, op volgend jaar mag worden gericht.
Terrence Riepma (Twitter: @TerrenceRiepma | e-mail: t.riepma@valkeringmedia.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties