Dat het leven niet eerlijk is en dat de zwakste schouders het hardst genaaid worden, weten we allemaal. Ook de wereld van de Formule 1 werkt precies zo. Grands Prix als Qatar, Saoedi-Arabië en Abu Dhabi weten te overleven in het huidige klimaat vanwege het vele geld dat de organisatoren neertellen; Grands Prix met een echte sfeer zoals in Nederland en België zullen in de toekomst echt gaan verdrinken. Op het gebied van de coureurs is het niet anders; papa's kindjes overleven, terwijl echt talent verzuipt.
Ik refereer eigenlijk naar één specifieke rijder die al jarenlang zichzelf en de familienaam voor schut weet te zetten, ook al rijdt deze coureur onder een pseudoniem. Misschien voorzag opa Strulovitch dat zijn naam in diskrediet gebracht kon worden door zijn kleinzoon en opperde hij dat er een andere achternaam op de tijdenlijsten kwam te staan. In mijn vorige column beschreef ik al dat Formule 1-bazen te laf zijn om nieuw talent echt kansen te geven en dat daardoor de oude garde te lang hun stoeltjes mogen houden. Lance Stroll zit natuurlijk in een unieke positie, maar hij bewijst keer op keer dat hij niet in de Formule 1 hoort.
Leercurve Stroll een negatieve trend
Ondanks dat het er af en toe op lijkt dat Stroll nog een rookie is in de Formule 1, verrijdt de Canadees alweer zijn zevende seizoen in de koningsklasse van de autosport. Even ter vergelijking: Max Verstappen wist in zijn zevende seizoen Lewis Hamilton te verslaan in de strijd om het kampioenschap. Nou is het misschien niet helemaal eerlijk om Stroll te vergelijken met één van de beste coureurs in de Formule 1 aller tijden, maar het geeft toch maar aan dat rijders vaak een positieve leercurve laten zien. Yuki Tsunoda kreeg bij AlphaTauri drie jaar de tijd om te laten zien dat hij zijn auto op de baan kan houden en dat heeft de Japanner bewezen. Bij Stroll lijkt de trend juist een omgekeerd pad te bewandelen.
We moeten niet vergeten dat de Aston Martin-rijder tot voor kort nog gewoon een positieve statistiek op zijn naam had staan. In 2017 was Stroll namelijk de laatste rookie die op het podium wist te finishen. Deze titel is sindsdien afgenomen door Oscar Piastri, die nu moet hopen dat hij de leercurve van Verstappen volgt en niet die van Stroll. Bij Williams viel de Canadees echter wel in positieve zin op. Hij wist het aantal onnodige en te voorkomen crashes te beperken. De enige crash die ik me van dat jaar kan herinneren was na de Grand Prix van Maleisië, toen hij tegen de Ferrari-bolide van Sebastian Vettel knalde. Dat was ook gelijk een flink dieptepunt, want met een beetje in de spiegels kijken had dit voorkomen kunnen worden.
Desondanks was het gewoon een prima seizoen voor de toenmalige Williams-rijder. Hij finishte maar drie punten achter teamgenoot Felipe Massa en kon vanuit daar gaan bouwen aan een prima carrière. In 2018 was Williams een stuk minder competitief, maar Stroll wist teamgenoot Sergey Sirotkin te verslaan, al is dat overigens geen wereldprestatie. Dat was tevens ook de enige keer dat Stroll een teamgenoot wist te verslaan. Sergio Pérez, Vettel en Fernando Alonso zijn allemaal te machtig gebleken voor de 25-jarige coureur. Nou is dat op zich nog wel te begrijpen, maar als je kijkt naar zijn seizoenen, zeker dit jaar, dan is het ronduit beschamend.
Lees ook
Marko krijgt te horen dat Hamilton fouten begint te maken: 'Mag ik dat corrigeren?'
Red Bull-monteur lyrisch over 'perfecte Verstappen': 'Raar dat mensen niet zien hoe briljant hij is'
Wat hebben Stroll en een Singaporese hagedis gemeen?
Het gat naar viervoudig wereldkampioen Vettel was in de afgelopen twee seizoenen niet heel erg groot, al werd er wel verwacht dat de Duitser zijn teamgenoot even zou declasseren. Deze mensen vergaten even dat de jaren bij Ferrari ervoor hebben gezorgd dat alle levensvreugde bij Vettel eruit was gezogen. We zien nu immers hetzelfde gebeuren bij Charles Leclerc. Dat is nu precies wat Alonso doet bij Stroll. De tweevoudig wereldkampioen heeft, zeker in het eerste deel van het seizoen, alles uit zijn Aston Martin weten te halen, terwijl Stroll eigenlijk de gehele tijd ergens in het middenveld of onderaan bungelde. In Spanje verzekerde Alonso nog dat hij zijn teamgenoot niet zou aanvallen, misschien om het moraal van de enkelvoudig polesitter in leven te houden.
Wat Alonso dit seizoen niet in leven wist te houden, was een hagedis op het Marina Bay Street Circuit. Tijdens één van de vrije trainingen liep het beest over de baan en op hetzelfde moment kwam de Aston Martin-bolide van Alonso langs. Stroll is dit jaar de personificatie van die hagedis. Hij zat al in een kwetsbare positie, zag meerdere racewinnaars om zijn oren vliegen, toen kwam Alonso langs en die liet helemaal niks van hem heel. Het gat tussen Alonso en Stroll is dit jaar procentueel gezien groter dan tussen Verstappen en Pérez. Stroll is dus eigenlijk Pérez in het kwadraat en dat is zeker niet positief. Analisten schreeuwen namelijk al maanden om het vertrek van de Mexicaan bij Red Bull Racing.
Beide coureurs bewijzen op hun eigen manier dat de limiet opzoeken in het gevecht met een veel sterkere teamgenoot gewoon niet werkt. Elke keer als Stroll zijn grenzen wil verleggen, ligt hij in de muur. In Singapore was het een echt stevige klap en mag hij blij zijn dat hij redelijk ongeschonden uit de auto kon stappen. In België moest hij in moeilijke omstandigheden op slicks proberen het volgende deel van de kwalificatie te halen. Daar ging hij ook te ver en belandde hij in de muur. Is het dan de druk? Dan kan toch niet, want hij is één van de weinigen die een gegarandeerd stoeltje heeft; of hij nu stuntelt of niet. Je zou toch verwachten dat Lawrence Stroll zijn zoon even stevig aanspreekt, maar ook een extreem boze Stroll senior is eigenlijk niet intimiderend.
Stroll geen pay-driver meer
Is het dan zijn moeder? Geruchten stellen dat zij haar zoon niet meer in de Formule 1 wil zien, omdat ze het te risicovol vindt. Misschien dat Stroll dus expres de limiet niet opzoekt om zijn moeder geen hartverzakking te bezorgen. Gezien de crashes van dit jaar kan ik me dat wel begrijpen, al vind ik het hoogstpersoonlijk vreemd dat Stroll niet weet waar de limiet is. Zijn moeder komt uit België en op de Belgische snelwegen moet je toch heel goed weten waar de limiet zit. Misschien heeft hij op de ring van Antwerpen wel geleerd hoe je als een complete aso iemand van de weg moet drukken. Door mijn schoonfamilie kom ik geregeld bij de ring van Antwerpen en de doodsangsten die ik daar heb uitgestraald zijn niet te beschrijven. Ik vraag me alleen wel af of Stroll ooit buiten de races op Spa-Francorchamps bij onze zuiderburen is geweest.
Toch komt zijn rijgedrag wel overeen met de mensen die je van de weg af drukken op de snelweg. Daar kan Alonso een aardig potje over meepraten. Tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten van afgelopen seizoen ontsnapte de Spanjaard immers aan een horrorcrash nadat Stroll op het laatste moment besloot een stuurbeweging te maken. Een meter meer naar links of naar rechts had echt funest kunnen zijn voor Alonso. Het zou me niet verbazen als de Spanjaard dat niet is vergeten en daarom besloot om zijn even zijn beste werk boven tafel te brengen. Stroll is daardoor zo gebroken dat je toch wel naar zijn vader moet kijken, maar hij doet er, voor het zoveelste jaar op rij, niks aan. Je zou toch zeggen als één coureur meedingt om poleposition dat de ander Q3 makkelijk moet halen, maar dat is Stroll toch al tien keer niet gelukt.
Daarom kan je eigenlijk niet meer praten over een pay-driver. Dat stempel kreeg hij direct opgedrukt in 2017, maar ik denk dat we het aan moeten passen. Stroll is een coureur met immuniteit, wat hij ook doet, papa houdt hem de hand boven het hoofd. Misschien is Stroll senior ook gewoon te ver gegaan. Hij heeft een kartbaan voor zijn zoon laten bouwen, heeft hem in het Williams-stoeltje gekregen en kocht zelfs een Formule 1-team voor zijn zoon. Hij kan nu niet meer terugkrabbelen. Toch was de Canadees al in zijn juniorcarrière een gevaarlijke coureur. In de Formule 3, die hij overigens in zijn tweede jaar wel wist te winnen, moest hij meerdere races vanaf de zijlijn toekijken vanwege zijn gevaarlijke rijgedrag. In dat opzicht lijkt Stroll meer op Nikita Mazepin dan Nicholas Latifi, twee voormalig pay-drivers.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Latifi had nog wat onschuldigs; hij reed wel heel vaak de muur in, maar bracht niet per se anderen in gevaar. Stroll doet dat wel en zeker in zijn tijd bij Aston Martin. In 2021 maakte Stroll het een sport om te kijken hoe vaak hij Vettel van de baan kon drukken. In Nederland haalde hij dezelfde stunt uit als bij Alonso een jaar later op COTA, op Monza stond Vettel in het grind, in het natte Rusland drukte Stroll de Duitser in de muur en een jaar later in Frankrijk werd Vettel in de laatste bocht ook weer van de baan gedrukt. Voor Alonso is het een gelukje dat Stroll dit jaar niet in de buurt kan komen. Anders zou het me niet verbazen als de tweevoudig wereldkampioen stiekem had gewenst dat Canada de Verenigde Staten zou binnenvallen. Met een soortgelijk scenario was Haas af van Mazepin.
Stroll moet lekker gaan tennissen
Hoe gefrustreerd zou Felipe Drugovich wel niet zijn? Even kampioen worden in de Formule 2, een aardige wintertest afleggen en dan zien hoe de operatie van Aston Martin wordt verpest door de zoon van de baas. Ik denk dat het voor de werknemers nog erger zal zijn. Stel u gewoon voor hoe goed Aston Martin ervoor had gestaan met een normale tweede coureur. Dan had McLaren echt niet kunnen dromen van de vierde plek in het constructeurskampioenschap. Laten we niet vergeten dat Lawrence Stroll zijn werk gewoon heel goed heeft gedaan. Mensen van Mercedes en Red Bull kwamen over, er staan nieuwe hypermoderne faciliteiten en Honda is aan boord vanaf het 2026-seizoen. Je vraagt je toch af wat er zich achter de schermen afspeelt, dat zijn zoon dit project zo graag ten onder wil zien gaan.
Ik zou als Aston Martin-werknemer ook gewoon staken en de hele dag keihard 'We’re Not Gonna Take It' van de Twisted Sisters door de speakers laten galmen. Er zijn duizenden mensen die ervoor zorgen dat Stroll elke week een auto heeft om even te laten zien wat hij kan en als het dan even niet meezit, besluit hij zijn fysiotherapeut fysiek aan te vallen. Ik ben blij dat de FIA dit gedrag onderzoekt, want ik denk dat mensen binnen Aston Martin te bang zijn om de coureur terecht te wijzen. Ted Kravitz zei nog dat we Stroll niet te hard moesten aanpakken, omdat hij al heel erg hard voor zichzelf is. Ik zal persoonlijk stoppen met Stroll aanpakken als Kravitz stopt met iedere week Abu Dhabi 2021 boven water te halen.
Over Verstappen gesproken: hij kan soms ook een beetje verwend overkomen op de boordradio, maar hij geeft uiteindelijk wel 110 procent om zijn team terug te betalen. Ik denk niet dat Stroll weet wat hard werken is. Zijn houding stoort me al jaren. Dat hij na een dramatische kwalificatie geen zin heeft in de media kan ik begrijpen, maar ik heb het gevoel dat de feedback van Stroll ook maar zeven woorden is. ‘Hoe voelde de auto?’ ‘Ja, shit.’ Dan komt er een lange stilte. ‘Wat werkt er dan niet voor je?’ ‘Geen idee.’ Nog een stilte, maar deze is nog wat langer en nog ongemakkelijker. ‘Hoe moeten we verder dit weekend?’ ‘Door blijven rijden.’ Aan de andere kant van de garage komt Alonso met gedetailleerde feedback om ervoor te zorgen dat hij weer naar het podium kan rijden.
Nog voor de Grand Prix van Qatar werd er al gesproken over motivatieproblemen bij Stroll. Dat werd natuurlijk vakkundig naar het rijk der fabelen verwezen door Mike Krack, de man met de meest onfortuinlijke naam in de Formule 1. De naam van de teambaas van Aston Martin zou het antwoord moeten zijn op elke vraag die Stroll stelt. ‘Where are my gloves?’ ‘Mike Krack.’ Maar om even terug te komen op de motivatieproblemen: het zou me niet verbazen. Zijn schouders hangen al tijden lager dan de wallen van een gemiddelde 95-jarige. Ga dan ook maar lekker tennissen. Je fysiotherapeut heeft vast al wel gevoeld of je een prima backhand hebt. Misschien sla je op Wimbledon wel een deuk in een pakje boter, in plaats van in de mensen om je heen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties