Britse verslaggever lacht om Verstappen in interview: 'Typisch Verstappen-antwoord' Opinie
Opinie

Britse verslaggever lacht om Verstappen in interview: 'Typisch Verstappen-antwoord'

Britse verslaggever lacht om Verstappen in interview: 'Typisch Verstappen-antwoord'

Sky Sports F1-verslaggever Ted Kravitz was diep onder de indruk van de prestaties van Max Verstappen in de kwalificatie op het Albert Park Street Circuit. De Brit zag de wereldkampioen niet alleen op het asfalt ijzersterk presteren, maar merkte op dat de Limburger ook voor de microfoon in topvorm was.

Verstappen was op het stratencircuit in Australië de eerste en voorlopig enige coureur ooit die een rondje aflegde met een gemiddelde snelheid boven de 250 kilometer per uur. Daarmee sloeg Verstappen voor de derde keer in 2024 de aanval van Ferrari af, terwijl McLaren ook goede startposities wist te bemachtigen, en Mercedes van de vier topteams duidelijk het zwakste was.

Graining als laatste uitdaging voor Verstappen?

'Een belangrijk punt is het grainen van de banden', zo blikt Kravitz vooruit op de Grand Prix zelf. Hij benoemt daarmee de korrelvorming bij het Pirelli-rubber. De verslaggever verwijst naar het 2024-debuut van de C5-banden. 'We hebben hier de drie zachtste bandencompounds, en het is koud. We zien dus veel graining op alle verschillende banden, al valt het bij de harde banden nog wel mee. De mediums glijden wel echt over het circuit. Dit zal in de race echt een probleem gaan vormen, en Ferrari hoopt daarvan te kunnen profiteren.'

Op de zaterdag wist Ferrari in ieder geval niet toe te slaan. 'Verstappen was het hele weekend nergens, en komt als een duveltje uit een doosje en rijdt niet één, maar twee ronden die goed genoeg waren voor poleposition', zegt Kravitz vol waardering. 'Hij boorde de hoop van Ferrari de grond in, dat ze misschien poleposition konden pakken, of zelfs beide coureurs op de eerste startrij konden krijgen. Het was verrassend genoeg ook Carlos Sainz die de grootste bedreiging vormde.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen kwalificatie gpaustralie
Houdt bandenfluisteraar Verstappen de banden heel?

Verstappen reageert gepast

Kravitz liet zich in het verleden nog wel eens negatief uit over Verstappen en Red Bull Racing, maar strooit nu met complimenten. 'Het was een lastig weekend en een lastige dag voor Verstappen. Het probleem leek onderstuur te zijn. We weten van Verstappen dat hij graag wil dat de voorkant van de auto heel strak reageert op zijn inputs. Dat kreeg hij eerder in het weekend niet, en hij had last van onderstuur', omschrijft Kravitz de eerdere problemen. 'In Q3 stond hij er opeens. Hij reed eerst een 1:16,0, en was daarmee twee tienden sneller dan Sainz. Zijn beide Q3-ronden waren goed genoeg voor poleposition.'

Kravitz kan er ook wel om lachen hoe de Nederlander vervolgens op zijn ijzersterke Q3-sessie reageerde in de interviews: 'Hij zegt dan: oh, het was best een redelijk rondje, om eerlijk te zijn. Echt een typisch Verstappen-antwoord, wat een understatement', lacht Kravitz. 'Hij gaf wel aan dat de auto lastig te besturen was geweest tot nu toe.' In de vrije trainingen liet Verstappen driemaal een tweede tijd noteren.

Mercedes moddert door

Kravitz besteedde ook nog aandacht aan het team met twee Britse coureurs: Mercedes. 'George Russell kwalificeerde wéér beter dan Lewis Hamilton. Hij heeft tot nu toe een veel beter seizoen. Hij start als zevende, en Hamilton als elfde. Ze zijn bij Mercedes teruggegaan naar de oude vloer', weet Kravitz. 'Die gebruikten ze al bij de testdagen. Daarna voerden ze wat aanpassingen door in de eerste twee races, maar ze hebben ervoor gekozen om die route niet verder te verkennen, en zijn dus teruggegaan naar de oude vloer. Ze lijken nog steeds in de problemen te zitten met hun auto.'

Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren.

Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement af bij Viaplay.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws