Lando Norris trok na zijn thuisrace een pijnlijke conclusie: de Brit vond zelf dat hij niet op het niveau van anderen zit. Daarmee doelde hij vermoedelijk op zijn mede-podiumklanten Max Verstappen en Lewis Hamilton. Christijan Albers kan niet anders dan zich aansluiten bij de woorden van Norris. De analist zag Verstappen juist uitblinken in de lastige omstandigheden, terwijl Norris met fouten wederom een kans op een zege liet liggen.
De strategische keuzes bij McLaren en Norris pakten bij het wisselvallige weer niet goed uit. Oscar Piastri werd al vroeg in de race buitenspel gezet door een misser van het team, terwijl de besluiteloosheid van Norris later ook afgestraft werd. Zo werd er lang getwijfeld over welk type band nu ideaal was voor de laatste stint, waarbij een fout bij de pitstop en een verkeerde keuze Norris twee plekken kostten.
Norris leidde de race voor de laatste serie pitstops, maar eindigde uiteindelijk als derde, achter Hamilton en Verstappen. 'Dat is nu het verschil met een Lewis of een Max. Die beslissen gewoon', stipt Albers aan in de Formule 1-podcast van De Telegraaf. 'Norris is een mega-talent, dat staat buiten kijf, en daar hoeven we niet over te discussiëren. Hij heeft alleen niet hetzelfde niveau qua denken en gevoel als Lewis en Max. Hij zit absoluut nog niet op dat niveau. Hij maakt altijd veel foutjes.'
Norris verremt zich
Toen Norris uiteindelijk de pitstraat inreed, een ronde later dan Hamilton en Verstappen, gleed hij zeker een meter te ver door, waardoor de pitstop 4,5 seconden duurde. 'Norris schoot ook te ver door, dus het hele team moet dan ook opschuiven. Die zachte band leek wel een goede keuze, want er waren nog maar tien ronden, maar hierin zie je ook het verschil met een zevenvoudig kampioen', zegt Albers over Hamilton, die ook de zachte banden had. 'Norris ging er weer naartoe, maar Lewis zette met een ronde of zes te gaan weer aan, en hij reed ook op die natte stukken om die banden te koelen. Je zag dat hij toen weer wegliep. De rondetijden van Max en Lewis fluctueerden maar met een tiende, maar bij Norris zag je dat dit meer fluctueerde. Hij was niet constant.'
Naast het gebrek aan constante rondetijden, zat Albers met twijfel achter het stuur. 'Hij komt de pitstraat in, en vraagt wat een ander doet. Elke auto is echter anders. Normaal denk je in deze situatie dat de zachte band beter is, want je krijgt de banden sneller op temperatuur, en het rubber is wat zachter. Met de regen en de droge lijnen zou je altijd hiervoor kiezen', weet de voormalige Formule 1-coureur te vertellen.
Red Bull maakte met Verstappen echter een onorthodoxe keuze. 'Ik was echt verrast door de harde banden van Max. Ik dacht: wat doet die nou in godsnaam? Ze zagen dat Max die mediums in het begin helemaal kapotreed. Ze hadden dus ook geen andere optie. Later bleek dat heel goed uit te pakken, vooral met die snelle bochten in de tweede sector', vertelt Albers, die de sectortijden in de gaten hield. 'Die hardere compound kan dat makkelijker aan. Daar won hij echt heel veel. In sector één en drie viel het wel mee, maar in de tweede sector kwam hij echt met rasse schreden dichterbij.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties