Vroeg insturen bij vrijwel alle bochten leverde Lewis Hamilton min of meer de overwinning in de Grand Prix van Spanje op. Analist Peter Windsor ziet hoe de Brit, in vergelijking tot Max Verstappen, minder asfalt gebruikt om de bochten door te komen. Mede daardoor kon Hamilton veel tijd goedmaken op Verstappen, zo denkt hij.
Wel liet Hamilton zich bij de start verschalken door de Nederlander, die hem in bocht 1 passeerde. 'Ik was verbaasd dat dat gebeurde', erkent Windsor in een video op YouTube. Hij denkt dat de zevenvoudig wereldkampioen te veel bezig was met de initieel beter van zijn plek gekomen Verstappen. Op zijn startpositie lag meer rubber en daar kwam Hamilton 'pas' achter bij het naar de grid rijden.
'Een geweldige inhaalactie van Max Verstappen', vindt Windsor. 'Maar hij remde ongelooflijk vroeg.' Volgens hem had Hamilton veel tijd om alsnog de Nederlander achter zich te houden in bocht 1, maar dat lukte niet. Zijn analyse over de vroeg remmende Verstappen sluit aan bij wat hij tijdens de Grand Prix van Emilia Romagna al ontdekte. Hoewel de meesten zouden denken dat de Red Bull Racing-coureur juist een late remmer is, trapt hij zijn remmen juist heel vroeg in. 'Als je kijkt naar hoe laat Daniel Ricciardo bijvoorbeeld remt; hij remde twintig a dertig meter later dan Verstappen, die weer tien meter eerder dan Hamilton remde.'
'Verstappen liet de bochten langer doorgaan'
Verstappens sterke start was echter niet het sleutelmoment van de race. Volgens Windsor was de eerste stint van beide coureurs op de mediums, vlak na de eerste serie pitstops, het moment 'dat de race haar ware kleuren liet zien'. Hij zag hoe anders Hamilton eigenlijk rijdt dan zijn Nederlandse rivaal. 'Verstappen liet de bochten langer doorgaan. Dat heb ik me nooit gerealiseerd bij hem.' Windsor zegt hem nooit zo eerder te hebben kunnen vergelijken met Hamilton onder gelijke omstandigheden.
Die bewering legt hij nader uit. Hamilton had na zijn eerste pitstop enkele seconden achterstand op leider Verstappen, maar reed het gat snel dicht. Daar speelden meerdere factoren een rol bij. Zo nam Hamilton krappere bochten dan Verstappen. 'Geweldig hoe Lewis' kortere bochten hem hielpen in het gevecht met Max. Je kon zien dat Verstappen meer van zijn banden moest vergen voor dezelfde rondetijd. Lewis stuurde gewoon een meter eerder in en verdiende daarmee de zege.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties