Max Verstappen werd zondag tijdens de Grand Prix van Brazilië bestraft voor een touché met Lewis Hamilton. De Red Bull Racing-coureur probeerde zijn Mercedes-concurrent aan de buitenkant van bocht 1 in te halen. Eenmaal aan de binnenkant in bocht 2 was er geen ruimte meer voor twee auto's. De wedstrijdleiding wees Verstappen aan als schuldige en dat zorgde voor verbazing. Maar kijkend naar het reglement heeft de FIA juist gehandeld.
Verstappen werd voor het incident, waarbij hij voorvleugelschade opliep, aangewezen als grotendeels schuldige. Dus niet helemaal schuldig, want volgens de wedstrijdleiding had Hamilton best wat meer ruimte mogen geven aan de Nederlander. Er zijn begin dit jaar alleen richtlijnen opgesteld en uitgedeeld aan de teams waarin beschreven wordt wie wanneer recht heeft op de bocht.
Tekst gaat verder onder het fragment van het incident tussen Verstappen en Hamilton.
FIA verduidelijkt reglement voor aanvallende partij
De richtlijnen zijn vooral bedoeld ter verduidelijking voor de aanvallende coureur. Die moet met zijn wagen een significant deel naast de auto van de ander zitten. Daarmee wordt al aangegeven waarom Verstappen de straf kreeg: de wedstrijdleiding vond blijkbaar niet dat de tweevoudig wereldkampioen significant naast de Mercedes-bolide van Hamilton zat in de eerste twee bochten. Want alleen dan hoeft de verdedigende partij de ruimte te geven.
Helemaal vast staat het niet wat dat significante deel moet zijn voor de aanvallende partij. De stewards hebben de vrijheid om dat te bepalen. Er mag echter van uitgegaan worden dat de voorband van de aanvallende partij ruim naast de auto van de voorligger moet zitten. Is dat niet het geval, dan zit de aanvallende partij, in dit geval Verstappen, in de dode hoek van de verdediger, in dit geval Hamilton.
Verstappen maakt 'onveilige en ongecontroleerde' inhaalactie op Hamilton
De voorband van Verstappen zat echter wel significant naast Hamilton. De FIA constateerde in plaats daarvan dat Verstappen zijn inhaalactie niet op een veilige en gecontroleerde wijze uitvoerde, zoals dat wel moet volgens het reglement. Volgens de wedstrijdleiding was de manoeuvre van de Limburger nog niet helemaal afgerond enkele meters eerder in bocht 1. Volgens het rapport was Verstappen daardoor gecompromitteerd door zijn snelheid en bij het insturen voor bocht 2.
Verstappen maakte zich daarom schuldig aan een onveilige en ongecontroleerde inhaalactie volgens de stewards. De aanrijding en schade die de 25-jarige Red Bull-coureur opliep door het incident was daar het bewijs van, oordeelden zij. Verstappen kreeg uiteindelijk vijf seconden straf en ook nog twee strafpunten, wat zijn totaal op zeven brengt. Wel vervallen binnenkort enkele strafpunten die hij vorig jaar pakte tijdens de Grands Prix van Qatar en Saoedi-Arabië, die bijna een jaar geleden werden verreden.
Terrence Riepma (Twitter: @TerrenceRiepma | e-mail: t.riepma@valkeringmedia.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties