Verstappen vraagt zich af of het ergste achter de rug is: 'Sommige dingen lastig te begrijpen' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen vraagt zich af of het ergste achter de rug is: 'Sommige dingen lastig te begrijpen'

Verstappen vraagt zich af of het ergste achter de rug is: 'Sommige dingen lastig te begrijpen'

Max Verstappen is dit seizoen al met specifieke uitdagingen geconfronteerd. Het positieve is dat hij die zaken ook kan benoemen en dus weet waar hij voor staat. Soms komen er ook zaken bij kijken die in de Formule 1 misschien nog wel onderschat worden. Twee weken voor de Grand Prix van de Verenigde Staten is de grote vraag of het ergste bij Red Bull Racing achter de rug is.

Er zijn wel meer dingen belangrijk in de Formule 1 dan datgene wat zichtbaar is voor de tv-kijker. Zo heeft Red Bull dit jaar ook al te maken gekregen met het belang van de vloer. Het is zeker niet het enige team dat hier in moderne tijden aan heeft moeten werken. Mercedes heeft twee jaar lang last gehad van grondeffect-auto's en bij Ferrari was het stuiteren gelinkt aan een update van de vloer.

De vloer een opvallend werkpunt

Dat kan dus wel één van die onderschatte zaken zijn. 'Ja, het is schijnbaar toch een stuk lastiger dan dat iedereen denkt', wijst Max Verstappen er ook op in zijn gesprek met Motorsport. 'Op dit moment houden ze bij McLaren ook nog een vloer achter de hand, waar ze nog niet helemaal zeker van zijn. Het is een stuk gevoeliger met upgrades dan onder het vorige reglement, denk ik.'

Het geliefkoosde scenario van elk team is uiteraard dat de voorbereiding op een Grand Prix prima loopt en de dingen tijdens het raceweekend dan gaan zoals verwacht. Vaak moet van dat scenario afgeweken worden. Bij Red Bull hebben ze ook tijdens een raceweekend al eens drastisch ingegrepen, bijvoorbeeld omdat het vinden van downforce tijdens virtuele testen de auto op het circuit niet altijd sneller maakte. Mogelijk ligt dat gewoon aan de technische evolutie. 'Dat is heel lastig te zeggen, maar het zal wel gecompliceerder zijn om dat allemaal goed tot z’n recht te brengen dan met de oude auto’s.'

Verstappen nuanceert staat van de windtunnel

Bij zo'n uitlatingen zullen velen naar de windtunnel van Red Bull wijzen. Helmut Marko steekt ook niet onder stoelen of banken dat die te wensen overlaat. 'We hebben nu een redelijk oude windtunnel natuurlijk. Maar tot dit jaar heeft die alles heel goed gedaan', nuanceert Verstappen. 'Sommige dingen zijn gewoon lastig te begrijpen. Dat zie je bij alle teams, behalve McLaren tot nu toe.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red bull racing max verstappen singapore gp zondag 2024 34
Verstappen wijt niet alles aan de oudere windtunnel van Red Bull.

Verstappen wil dus niet alle moeilijkheden aan de windtunnel wijten. 'Alle teams hebben hun eigen problemen gehad, ook met moderne windtunnels. Ik denk dat het extreem lastig is om dingen perfect te finetunen en om er precies de juiste data uit te krijgen. Dat kan aan veel dingen in de windtunnel zelf liggen of hoe die correleert met het circuit.'

Tekenen van beterschap bij Red Bull

Voor Red Bull is het voornaamste dat er in Azerbeidzjan en Singapore tekenen van beterschap zichtbaar waren. 'Dat was wel beter, ja. Het was voor ons al een prima stap. Ik denk dat we nu wel de goede kant opgaan, alleen duurt het natuurlijk nog even. Je kunt zoiets niet in één à twee weken even omdraaien. Maar ik denk dat het team op zich ook wel blij was met wat ze zagen in Bakoe.'

Het dieptepunt beleefde Red Bull dit seizoen in Monza, waar Verstappen niet verder raakte dan een zesde plaats. Op basis van de laatste races spreekt Verstappen zich erover uit of het ergste nu achter de rug is. 'Ik denk het wel, om eerlijk te zijn. Hopelijk kunnen we vanaf nu weer goede stappen zetten.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws