Max Verstappen miste voor het eerst in jaren Q3 zonder dat zijn auto vanwege technische problemen stilviel. De Nederlander zette de elfde tijd neer, en moet nog vrezen voor verdere straffen, al geeft hij zelf aan dat hij juist de veilige optie probeerde te kiezen. Voor Verstappen valt het dan ook te hopen dat de stewards het eens zijn met die lezing.
Meteen bij de start van de kwalificatie had Verstappen de schijnwerpers op zich gericht. 'Zo gaat het in de pitstraat. Als het groen wordt, begint de eerste te rijden, en dan de tweede, enzovoorts. Ik wist wat er in die laatste bochten zou gaan gebeuren, en juist daarom heb ik even gewacht, om een gat te creëren', zo wordt Verstappen geciteerd door Motorsport-magazin. 'Ik wachtte een beetje, omdat ik van mening ben dat dit de veiligere optie was, maar natuurlijk klaagden op dat moment een paar coureurs achter mij.'
Tsunoda-moment uitgelegd door Verstappen
Nadat er klachten kwamen over de actie van Verstappen, pakte hij het aan het einde van Q1 anders aan, en daardoor kwam hij inderdaad in de laatste bochten in een file terecht. Ook voor dat moment werd Verstappen door de racestewards tot verantwoording geroepen. Het derde incident vond plaats in Q3, en is waarschijnlijk het onderzoek met de grootste kans op een straf. 'Dat was niet goed. Ik had hem niet gezien, omdat ik op de boordradio aan het vertellen was over mijn problemen. Mij werd niet verteld, dat hij daar reed, totdat hij vlak achter me zat. Dat vatte onze kwalificatie wel samen. Het was superhectisch en chaotisch.'
In gesprek met F1TV ging Verstappen ook nog verder in op zijn problemen. 'In de derde vrije training ging het wat beter (dan daarvoor, red.). Ik had het idee dat we de goede kant opgingen, maar toen veranderden we nog wat meer dingen, denkende dat de afstelling dat zou toelaten, maar dat bleek uiteindelijk te agressief te zijn, en daardoor gleed ik gewoon heel veel rond. We verloren veel grip aan de voorkant van de auto. In de grote remzones hadden we last van bottoming, waardoor de druk van de voorbanden ging en ik niet zo kon remmen als ik wilde. Ik moest heel voorzichtig zijn, en dat werkt op een stratencircuit niet, dus het was heel erg lastig.'
De Nederlander gaat niet met veel vertrouwen de race in. 'Ik denk niet dat we veel kunnen doen. Hier wordt het hoogstwaarschijnlijk een éénstopper, als er niks geks gebeurt. Om in te halen moet je veel sneller zijn, en ik denk niet dat we dat zijn. Het is dus een shocking experience.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties