De censuurcultuur in de Formule 1 neemt in 2025 nieuwe vormen aan. De FIA kondigde afgelopen winter aan dat coureurs zeer zwaar bestraft kunnen worden voor het gebruiken van krachttermen. Het eerste slachtoffer in de rallysport is al gevallen, en wereldkampioen Max Verstappen heeft dan ook slecht nieuws voor de fans: hij gaat zijn aanpak in de media omgooien.
Verstappen kwam in Londen opdagen als eerste verplichte uitje van 2025. Alle coureurs moeten aanwezig zijn bij het evenement, waarbij de teams hun kleurstellingen voor 2025 presenteren. Toch ging het voorafgaand aan de avond niet zozeer over de kleuren van de auto's, maar vooral over de laatste ingrepen van de FIA, onder leiding van president Mohammed Ben Sulayem.
Verstappen beroept zich op zwijgrecht
'Daar heb ik het liever niet over', luidt de eerste reactie van Verstappen tegenover de aanwezige media. 'Het kan me in de problemen brengen, dus het is beter om er niet op te antwoorden.' Het is niet vreemd dat Verstappen naar zijn mening gevraagd wordt, omdat de Nederlander afgelopen seizoen nog getrakteerd werd op een taakstraf, vanwege het gebruiken van het F-woord. In 2025 kunnen de straffen nog veel zwaarder uitvallen, met hoge boetes, schorsingen, en puntenaftrek.
Verstappen heeft daarnaast al acht strafpunten op zijn superlicentie, en bij twaalf strafpunten mag hij een weekendje thuisblijven. De Red Bull Racing-coureur zal zich ook naast de baan inhouden in de interviews. Doorgaans is Verstappen rechtdoorzee, maar dat is in 2025 deels verleden tijd, geeft hij aan. 'Ja, dat kun je nu minder doen. Ik ga niet meer al te veel zeggen, dat is zeker.' In Singapore weigerde Verstappen nog uitgebreide antwoorden te geven en organiseerde hij zijn eigen persmomenten buiten de FIA om.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verder wordt ook wel duidelijk dat er ook met twee maten gemeten wordt. Zo mag schelden in de cockpit wel, want boordradioverkeer tussen Formule E-coureur Dan Ticktum en zijn team bleef onbestraft. 'Het ligt er allemaal een beetje aan wat je precies zegt, en op wie het gericht is. De hele situatie is ingewikkeld', zo beseft Verstappen dat niet geheel duidelijk is wat wel en niet mag.
Verstappen zelf gaat zich in ieder geval inhouden, 'want je steekt dat geld natuurlijk liever in iets anders, zoals een kinderkamer, of verse verf', knipoogt de 27-jarige. Verstappen verwacht later dit jaar zijn eerste kindje samen met vriendin Kelly Piquet. Momenteel is Nico Hülkenberg de enige vader op de grid. Verstappen grapte in Abu Dhabi in gesprek met F1Maximaal.nl al dat hij wellicht nog wat extra strafpunten op het juiste moment gaat verzamelen, om zo vaderschapsverlof te krijgen.
Eerste slachtoffer al gevallen
'Je moet heel erg opletten met wat je zegt. Dat blijkt wel', vervolgt de viervoudig kampioen met een referentie naar rallycoureur Adrien Fourmaux. De Fransman zei in een officieel interview: we f*cked up, en werd meteen op de bon geslingerd. Een dergelijke uitspraak kan Verstappen 40.000 euro kosten, en bij nieuwe vergrijpen zelfs tot 120.000 euro. 'Als je hebt gelezen wat die rallycoureur zei, dan denk ik wel dat je dan beter je mond kunt houden, maar dan krijg je ook niet heel veel interviews meer.'
Verstappen benadrukt dat dit wel een van de belangrijke onderwerpen is bij de GPDA, de rijdersvakbond. 'Je kunt als coureur wel je mening geven, maar ook daar moet je weer mee opletten. Als je te veel je mening geeft, kun je ook weer bestraft worden, want eigenlijk kan alles beledigend opgevat worden. We hebben het er natuurlijk wel over, met de coureurs. We kijken wat we eraan kunnen doen. Ik denk dat de meerderheid van de coureurs dit best wel abnormaal vindt. Ik ga toch ook niet zeggen dat jij je anders moet gedragen? Het zijn redelijk extreme maatregelen', concludeert Verstappen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties