Max Verstappen liet in Austin weer een masterclass inhalen zien, door vanaf P6 naar de overwinning te rijden. Niet alleen was het een mooie vijftigste overwinning voor de Nederlander, zijn winst in Texas betekent ook dat Verstappen zich in het rijtje van Ayrton Senna en Lewis Hamilton schaart van coureurs die vijf keer op rij in hetzelfde land wisten te winnen. Senna zette zijn zegereeks neer in Monaco, terwijl Hamilton vijf jaar lang ongeslagen was in Spanje. F1Maximaal duikt de geschiedenisboeken in, om te kijken hoe deze zegereeksen van de drie kampioenen verliepen.
Het is slechts het laatste record dat Verstappen heeft verbroken in een lang rijtje aan verbroken records. Nadat de Nederlander eerder dit jaar al het record voor de meeste zeges op rij in een seizoen wist af te pakken van Sebastian Vettel, evenaart de Nederlander met zijn overwinning in Austin een bijzonder record op naam van Senna en Hamilton. Verstappen wist vijf keer achter elkaar op Amerikaans grondgebied te winnen, een aantal opeenvolgende overwinningen dat Senna en Hamilton eerder in respectievelijk Monaco en Spanje voor elkaar wisten te krijgen.
Senna: de onbetwiste kampioen van Monaco
Graham Hill mocht dan wel Mr. Monaco zijn tijdens de jaren 60, geen enkele coureur wist de Grand Prix in het stadstaatje vaker te winnen dan Senna. Hill won de Grand Prix vijf keer in zijn tijd als F1-coureur, een record dat Senna in 1993 verbrak met zijn zesde overwinning in het prinsdom. Deze zesde overwinning kwam aan het einde van een reeks van vijf zeges op rij door de Braziliaanse legende.
De eerste overwinning van Senna in Monaco was in 1987, toen de Braziliaanse coureur met een gat van 33 seconden naar Nelson Piquet wist te winnen. Senna had daarbij geluk met de uitvalbeurt van Nigel Mansell, die eerder vanaf poleposition was vertrokken. Hoewel het een indrukwekkende overwinning was van Senna, was het nog niet het startschot van wat uiteindelijk zijn zegereeks in Monaco zou worden. In 1988 wist Senna namelijk zijn poleposition niet te verzilveren, omdat hij de controle over zijn McLaren-bolide verloor bij Portier, en de barrière inspinde. Senna baalde zo van zijn verloren race, dat hij midden in de race terug naar zijn huis in Monaco wandelde. Tot in de avonduren, lang nadat de race door Alain Prost was gewonnen, liet Senna niets meer van zich horen. De Braziliaanse topcoureur had toen niet kunnen vermoeden dat tijdens de volgende editie van de Grand Prix in het prinsdom, hij aan een tot nu toe ongeëvenaarde zegereeks in Monaco zou beginnen.
De eerste drie overwinningen van Senna van de vijf opeenvolgende in Monaco kwamen niet na de meest spannende races. Tijdens de eerste van vijf in 1989 wist Senna de poleposition te pakken, en reed daarna dominant naar de overwinning met 52 seconden voorsprong op zijn teamgenoot Prost. Ook de 1990 Grand Prix in Monaco verliep op rolletjes voor Senna, al was er wel wat meer spanning tegen het einde, toen Senna besloot om zijn McLaren-bolide wat langzamer te laten rijden, om zo zijn Honda-motor wat te sparen. De auto hield het echter vol, en Senna wist de tweede overwinning van uiteindelijk vijf op rij alsnog comfortabel te winnen. Ook tijdens zijn derde overwinning op rij, 1991, pakte Senna poleposition, de leiding bij de start van de Grand Prix en uiteindelijk de overwinning met 18 seconden voorsprong op nummer twee Mansell.
Voor overwinning nummer vier moest Senna wat harder werken, omdat de Braziliaan niet hoger dan P3 wist te kwalificeren in 1992. Bij de start maakte Senna echter al een plaats goed, door Riccardo Patrese in te halen. Patrese probeerde later nog terug te slaan, maar problemen met de versnellingsbak zorgden ervoor dat de Italiaan terugviel. In zijn jacht op raceleider Mansell, werd Senna ook nog even opgehouden door Michele Alboreto die voor de auto van Senna spinde. De Braziliaan wist echter een botsing te voorkomen. Tot aan ronde 70 leek het er niet op dat het Senna ging lukken om die vierde overwinning op rij te halen. Dat veranderde toen leider Mansell de pits in moest, omdat zijn wielerdop dreigde van zijn auto te vallen. Mansell kwam achter Senna terecht, en probeerde uit alle macht zijn rivaal weer in te halen. Dit lukte niet, en na een mooi gevecht tussen de twee, wist Senna met een voorsprong van twee tienden op Mansell te winnen.
Ook tijdens de laatste overwinning van de zegereeks voor Senna, was het niet vanaf het begin duidelijk dat de coureur de winst zou pakken. Senna wist zich als derde te kwalificeren, achter Prost en Michael Schumacher. De twee coureurs vooraan het veld zouden echter alle twee met pech te maken krijgen tijdens de Grand Prix. Prost kreeg een stop-go-penalty voor te vroeg wegrijden bij de start, terwijl Schumacher terugviel vanwege hydraulische problemen aan zijn auto. De weg lag toen voor Senna open om zijn zesde overwinning in Monaco, en vijfde op rij, mee naar huis te nemen.
Hamilton: de onverslaanbare man in Spanje
24 jaar nadat Senna het record in Monaco vestigde van vijf zeges op rij, begon Hamilton aan zijn jacht om het record te evenaren, ditmaal op Spaans grondgebied. Hamilton won de 2017-editie van de Spaanse Grand Prix, na een hele race lang nek-aan-nek te hebben gelegen met Sebastian Vettel. Een combinatie van op het juiste moment een pitstop maken en naar de juiste banden wisselen, zorgde ervoor dat Hamilton uiteindelijk met een snellere band Vettel in ronde 44 wist in te halen. De Brit wist zo de racewinst op te eisen. Het volgende jaar, in 2018, was het wat makkelijker voor Hamilton om de overwinning te pakken. De Brit kwalificeerde P1, en wist de gehele race met een ruime voorsprong aan de leiding te blijven.
In 2019 was het bij de start wat spannender voor Hamilton, hij had namelijk de dag ervoor de poleposition aan toenmalig teamgenoot Valtteri Bottas moeten laten. Al in de eerste bocht pakte Hamilton weer de leiding in de race, en de Brit wist vanaf daar naar de overwinning te rijden. Tijdens de volgende editie, in 2020, was de overwinning van Hamilton nog dominanter, en wist de coureur vanaf poleposition naar de overwinning te rijden, met 24 seconden verschil naar Verstappen op P2. Verstappen en Bottas waren de enige twee coureurs die niet door Hamilton op een rondje waren gezet.
De laatste van Hamiltons vijf overwinningen op rij op Spaanse bodem kwam in 2021, het jaar dat de titelstrijd tussen de Brit en Verstappen werd uitgevochten. Ondanks dat datzelfde jaar veel memorabele races tussen de twee plaatsvonden, was de Grand Prix van Spanje minder spannend. Hamilton wist weer de poleposition te pakken, en de dag daarop de overwinning. Verstappen stak wel een stokje voor een perfect weekend voor Hamilton, door de snelste raceronde van de Brit af te pakken.
Verstappen: de held in de Verenigde Staten
Met zijn overwinning van de Grand Prix van de Verenigde Staten afgelopen weekend voegt Verstappen zich bij het exclusieve lijstje van Senna en Hamilton. Ook Verstappen heeft nu vijf zeges op rij in hetzelfde land weten te pakken, al is er wel één klein verschilletje tussen Verstappen en de andere twee coureurs. De Nederlander heeft zijn zegereeks verspreidt over twee verschillende Grand Prix: de Grand Prix van de Verenigde Staten, verreden in Texas, en de Grand Prix van Miami, die in de staat Florida plaatsvindt.
De eerste overwinning in de Amerikaanse zegereeks van Verstappen kwam in 2021, toen de titelstrijd tussen de Nederlander en Hamilton zijn piek bereikte. Verstappen wist zijn poleposition te verzilveren, maar het had weinig gescheeld. Hamilton kwam tijdens de laatste paar rondes steeds dichter bij de Red Bull-bolide, en finishte op 1,3 seconde van de Nederlander.
De introductie van de Grand Prix van Miami in 2022 zorgde ervoor dat Verstappen al gauw zijn tweede overwinning op Amerikaans grondgebied op rij kon pakken. Het ging niet helemaal van een leien dakje voor Verstappen, want de twee Ferrari-coureurs wisten P1 en P2 te pakken tijdens de kwalificatie. De Nederlander was echter in ronde negen al aan de twee voorbij, en zelfs wat druk van Charles Leclerc tijdens de herstart na de safety car kon Verstappen niet van de overwinning afhouden.
Datzelfde jaar, op het circuit van Austin, had Verstappen weer een Ferrari voor zijn neus bij de start van de race, maar al in bocht 1 wist de Nederlander Carlos Sainz voorbij te gaan. Sainz kwam gelijk daarna in aanraking met George Russell, waardoor de race van de Spanjaard al in ronde 1 eigenlijk voorbij was. De verdere race van Verstappen verliep ook niet op rolletjes. Een te lange pitstop van elf seconden zorgden in de tweede helft van de wedstrijd voor nog een paar spannende gevechten tussen Verstappen, Leclerc en Hamilton om de overwinning. Uiteindelijk trok Verstappen aan het langste eind, en race-overwinning nummer drie van de vijf in de Verenigde Staten was een feit.
In 2023 ging Verstappen door met zijn zegereeks, door na een mooie inhaalrace voor de tweede keer de Grand Prix van Miami te winnen. De Nederlander startte op P9, maar ook dat kon hem niet ervan weerhouden om naar de winst te rijden. Hij wist één voor één al zijn tegenstanders in te halen, met als laatste zijn teamgenoot Pérez, die de race op poleposition was begonnen. Later in het jaar op Austin liet Verstappen weer een masterclass op het gebied van inhalen zien, door vanaf P6 naar zijn vijfde overwinning in de Verenigde Staten op rij te rijden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties