Max Verstappen kreeg na afloop van de Grand Prix van Hongarije aardig wat kritiek betreffende zijn boordradiocommunicatie met race-ingenieur Gianpiero Lambiase. Zo dacht enkelvoudig wereldkampioen Nico Rosberg dat het kwam door een gebrek aan slaap, aangezien de Nederlander een dag voor de race tot laat zat de simracen. Verstappen heeft een simpele verklaring waarom hij zo vocaal was op de boordradio.
Verstappen stak zijn ongenoegen over de strategie van Red Bull Racing en het verloop van de race niet onder stoelen of banken. Het weekend van Hongarije was een opeenstapeling van meerdere dingen waardoor Verstappen even overkookte. Op zaterdag liep hij de poleposition mis en concludeerde hij al dat hij niet dat uit de updates kon halen wat nodig was om de RB20 sneller te maken. De Nederlander moest de race vanaf P3 aanvangen, maar lag tweede na de eerste bocht. Omdat hij een stukje buiten de baan reed verzocht Lambiase hem die plek terug te geven aan Lando Norris.
Daar was hij het niet mee eens, maar uiteindelijk deed hij het toch maar wel. Niet veel later ontving de pitmuur zijn klachten over de auto, die niet deed wat hij wilde. Zijn uitspattingen en gedrag kwamen volgens Rosberg omdat hij tot laat had zitten simracen en dus wel van een uurtje meer slaap had kunnen profiteren, vergetende dat Verstappen in Imola tot nog later zat te simracen en de race won. De frustraties vormden dan ook geen afleiding, verklaart Verstappen. 'Natuurlijk erger ik me groen en geel op dat soort momenten, maar ik ergerde me al eerder', zegt Verstappen tegenover de internationale media.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Je concentreert je gewoon op wat je moet doen'
Anderen suggereerden dat Verstappen dusdanig druk bezig was met zijn ongenoegen uiten op de boordradio dat hij daardoor niet meer helder kon nadenken over wat hij deed. 'Soms druk je op het knopje van de radio om je mening te geven en dat heb ik tijdens de race gedaan', verklaart de drievoudig wereldkampioen. Met name richting de slotfase van de race liet de Nederlander zijn ongezouten mening horen. Na de tweede undercut verzocht Lambiase hem om de nieuwe mediums rustig op te warmen, maar daar had Verstappen geen tijd voor.
'Geef me die bullshit niet, maat. Jullie gaven me deze shit-strategie, ik ga nu redden wat er te redden valt', antwoordde Verstappen fel. 'Ik hoop dat de tweede pitstop misschien een betere call zou zijn, maar dat was niet het geval', legt de 26-jarige uit. 'Het geeft ook geen afleiding als je aan het rijden bent. Ik ben wel geïrriteerd, maar je concentreert je ook weer op wat je moet doen: het controleren van de auto', aldus de drievoudig wereldkampioen. Verstappen verliet Hongarije als koploper in het kampioenschap, weliswaar met een kleinere voorsprong.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Motorpenalty in Spa
Red Bull vervangt hoogstwaarschijnlijk de motor van Verstappen dit weekend op Spa-Francorchamps. Verstappen hintte daar al eerder op, en heeft in voorgaande jaren ook al eens besloten om de penalty op een tactische plek als Spa, waar de krachtbron en topsnelheid erg belangrijk zijn, te incasseren. Dat betekent vanzelfsprekend dat de Nederlander een goede kwalificatie nodig heeft, want hoe verder hij naar achteren staat, hoe kleiner zijn kans op de zege lijkt te worden, met name met de huidige stand van zaken betreffende de bolides.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties