Bij Red Bull Racing heeft men in de afgelopen weken sterk de indruk gekregen dat de wedstrijdleiding partijdig is. Max Verstappen werd afgelopen maand regelmatig verbaal hard aangepakt door commentatoren, analisten, en FIA-steward Johnny Herbert. Vader Jos sprak zijn ongenoegen daar ook al over uit, en Max Verstappen heeft zijn kans na de Grand Prix in Brazilië dan ook gegrepen door even een sneer uit te delen aan de Britten.
In de officiële persconferentie van de FIA blikte Verstappen - zonder krachttermen - terug op zijn enerverende race. 'Ja, dit was een van mijn beste overwinningen', beaamt Verstappen, als interviewer Tom Clarkson die stelling bij de Limburger neerlegt. 'Ik weet niet eens waar ik moet beginnen, want mijn emoties gingen van het bijna willen vernielen van de hele garage naar het winnen van de race', lacht Verstappen na zijn 62e overwinning, die hem dichter bij de wereldtitel bracht.
Vast in de Yuki-trein
Verstappen viel eerder op de dag in Q2 al af vanwege ongelukkige timing van twee rode vlaggen, en kreeg daarna ook nog een gridstraf. 'Ik startte als zeventiende. Ik wist dat we wel een goede race konden hebben, maar in de kwalificatie was het duidelijk dat er maar één lijn was', zegt de 27-jarige. In het verleden was dat nog anders, maar het nieuwe asfalt zorgde voor iedereen voor onbekende factoren. 'Daardoor was het al duidelijk dat inhalen vrij lastig zou worden.' Verstappen gebruikte de onbekende factor in zijn voordeel, en vond al snel dat de binnenkant van de eerste bocht in de regen wél grip bood.
Er waren drie pogingen voor nodig om de race op gang te brengen, dankzij het gestuntel van met name Lance Stroll. 'In de race hadden we een goede start. Dat helpt al, net als de goede eerste ronde.' Aan het einde van die openingsronde haalde Verstappen Lewis Hamilton al in, om de tiende plek in handen te krijgen. 'Daarna kon ik hier en daar nog wat coureurs inhalen, maar daarna kwam ik vast te zitten achter de Yuki-trein.' Die trein bestond uit Yuki Tsunoda zelf, plus wagonnetjes Esteban Ocon, Charles Leclerc, en Verstappen. 'Ik probeerde rustig te blijven, want de race was nog lang.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'We maakten de juiste keuzes.' Verstappen bleef buiten voor de rode vlag, en kreeg zo de tweede plek in handen. Na de herstart sloeg hij bij een moment van wielspin voor Ocon toe in de eerste bocht, waar hij de grip aan de binnenkant gebruikte om de leiding over te nemen. In de laatste 25 ronden trok Verstappen een gat van twintig seconden en liet hij zeventien keer de snelste ronde noteren.
'Nog even een snelle vraag'
Verstappen kan het aan het eind van zijn verhaal niet nalaten om nog even een steekje uit te delen aan de Britse media via een opmerking. 'Ik heb nog een snelle vraag', zegt Verstappen als de persconferentie ten einde komt. 'Het is leuk dat jullie hier allemaal aanwezig zijn, maar waar zijn de Britse media nu? Moeten zij allemaal naar het vliegveld rennen? Of weten ze niet waar de persconferentie gehouden wordt?' De opmerking van Verstappen wordt begroet door gelach van de aanwezige journalisten en zijn voormalige teamgenoot beseft inderdaad dat er geen Britten aanwezig zijn. 'Dat is wel een terechte vraag', merkt Pierre Gasly op.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties