Verstappen deelt pluspunt en minpunt: 'Als we dit oplossen, heb ik vertrouwen in 2025' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen deelt pluspunt en minpunt: 'Als we dit oplossen, heb ik vertrouwen in 2025'

Verstappen deelt pluspunt en minpunt: 'Als we dit oplossen, heb ik vertrouwen in 2025'

Max Verstappen wist de aandacht weer op zich gevestigd te krijgen in de kwalificatie. De Nederlander leek de enige coureur te zijn die het McLaren-duo serieus kon uitdagen, maar een foutje in Q3 en een aanpassing aan de voorvleugel zorgden voor een vierde startplek. Verstappen vertelt tegen onder meer F1Maximaal.nl wat de positieve en negatieve punten zijn, en blikt vooruit op 2025.

In Q3 klokte Verstappen eerst nog de snelste tijd, ondanks een enorm moment in de laatste bocht. Verstappen geeft toe dat hij ook even vreesde voor het ergste. 'Op een gegeven moment zag ik de muur opeens voor me. Toen dacht ik wel: dit kan nog spannend worden', vertelt de Limburger, die in deze ronde 0,004 seconden sneller was dan uitdager Lando Norris.

Verstappen met bandenvoordeel

Uiteindelijk eindigde Verstappen als vijfde, al mag hij vanwege de straf van Nico Hülkenberg als vierde aan de race beginnen. 'We hebben helaas het hele weekend de sweet spot niet weten te vinden. Misschien zagen we in Q1 en Q2 nog vrij snel uit, maar veel mensen braken hun ronden op nieuwe banden ook af, en aan het begin van de sessies reden mensen ook steeds op gebruikte banden, en ik had nieuwe banden.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen deelt pluspunt en minpunt: 'Als we dit oplossen, heb ik vertrouwen in 2025'
Sergio Pérez moest wél al zijn extra setje banden gebruiken.

De wereldkampioen is daarin bescheiden, want hij dwong die situatie zelf af door als enige Q1 te overleven met maar één setje banden. De verschillen waren miniem, waardoor de andere coureurs wel een tweede set banden nodig hadden. Die coureurs openden Q2 dus met die gebruikte banden, terwijl Verstappen een extra setje banden had en dit meteen inzette. Die Q2-ronde was zo goed, dat hij aan het einde van die sessie weer kon toekijken, en zo als enige met twee sets banden naar Q3 ging.

'In Q3 ging het oké, maar de auto voelde niet aan zoals ik dat graag heb', zo wijst hij op de scherpe voorkant van de auto. 'De auto lag nooit op rails en was in sommige bochten lastig te besturen. Dat maakte het heel lastig om consistent te zijn. Ik had in veel bochten een slechte balans, en dat maakt het dan weer lastig in andere bochten.'

Het vizier op 2025

Verstappen geeft wel toe dat zijn team flinke stappen gezet heeft. 'De voorkant van de auto was nu wel beter dan in de vrije training, dus dat was wel positief', vertelt Verstappen als antwoord op een vraag van F1Maximaal.nl. 'De balans verandert echter tijdens de bocht. Op sommige circuits vormt dat een grotere beperking dan op andere circuits.' Abu Dhabi is dus duidelijk zo'n circuit dat niet zo goed bij de RB20 past.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen deelt pluspunt en minpunt: 'Als we dit oplossen, heb ik vertrouwen in 2025'
Verstappen kijkt uit naar het moment dat hij voor het laatst uit de RB20 stapt.

'Ik had op de eerste startrij moeten staan, dus het is alsnog niet echt slecht', zo benadrukt Verstappen dat het niet zo slecht gaat op een circuit dat niet bij de auto past. Daarnaast ziet hij voor 2025 veel ruimte voor verbetering. 'Ik weet ook dat als we onze problemen oplossen, dat we veel sneller zouden moeten zijn. Het draait er wel om dat we die problemen oplossen. De balans verandert nu binnen een bocht, en dat maakt het erg lastig om een compromis te vinden met de tools die je in de auto hebt. Als we dit kunnen oplossen, heb ik er vertrouwen in dat we in 2025 een goede race-auto kunnen hebben.'

Prima afstelling

De wereldkampioen vergeet ook niet om een complimentje uit te delen aan zijn team. 'De monteurs hebben 's nachts goed werk geleverd. Ik denk ook dat we wel de goede veranderingen doorgevoerd hebben, maar soms past een circuit niet goed bij de auto. We weten dat we goed zijn in de middelsnelle tot snelle bochten', zo wijst hij ook op Qatar. 'Hier heb je ook langzame bochten, en zijn veel bochten langzaam tot middelsnel. Dit is altijd al ons zwakke punt geweest. We hebben dit punt wel verbeterd, maar er zijn nog wel wat dingen die we verder moeten aanpassen.'

In Q3 ging het in de eerste ronde nog veel beter dan in de tweede ronde, met uitzondering van het besproken moment bij het opkomen van het rechte stuk. 'Ik liet de voorvleugel een beetje aanpassen, en dat maakte alles veel slechter. Ik had onderstuur en overstuur', baalt Verstappen, die de stand van de voorvleugel in de race wel weer aan kan laten passen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen deelt pluspunt en minpunt: 'Als we dit oplossen, heb ik vertrouwen in 2025'
Een kleine aanpassing met grote gevolgen.

Kansen in de race

Voor de laatste race van het seizoen lijkt Verstappen een vijfde zege op rij in Abu Dhabi als onmogelijk te zien. 'Ik denk dat McLaren nog steeds te snel zal zijn, maar ik hoop wel dat ik met Ferrari kan racen, dus met Carlos (Sainz, red.). Charles (Leclerc, red.) start natuurlijk achteraan', zo hoopt hij dat hij zich vooral op zijn voormalige teamgenoot kan richten. De Nederlander bevestigt dat hij een podiumplek als realistisch doel ziet.

F1Maximaal.nl vraagt Verstappen wat de bepalende factoren zullen zijn in de race. 'De race draait om bandenmanagement, maar daar heb je ook een goede balans voor nodig', vertelt de 27-jarige, die aangeeft dat dit hand in hand gaat. 'Het is onwaarschijnlijk dat we met McLaren kunnen strijden. Ze zijn al het hele weekend erg snel met beide coureurs. Dit is niet hetzelfde als in Qatar. We zitten hier wel op wat meer achterstand.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws