Renger van der Zande vindt het geweldig hoe Max Verstappen zijn RB20 uit de muur wist te houden op het Yas Marina Circuit. De analist van Ziggo Sport neemt de kwalificatie onder de loep, waarbij hij ook het contrast tussen Lando Norris en Max Verstappen aanstipt, nu beide coureurs het seizoen beëindigen met acht polepositions achter hun naam.
Van der Zande bekeek de kwalificatie samen met presentator Rob Kamphues, en legt uit dat de klasse van Verstappen ook in details kan zitten. 'Waarom is Max Verstappen goed en Sergio Pérez minder goed? Dat zijn al die kleine stapjes in de vrije trainingen, waarmee je die laatste honderdsten eruit kan halen. Die vrije trainingen zijn ook heel belangrijk', weet de IMSA-coureur te melden.
De 38-jarige coureur merkte ook op dat veel coureurs het lastig hadden met track limits. Pérez en Oscar Piastri kwamen nog met de schrik vrij, maar Charles Leclerc kelderde in Q2 van de eerste naar de veertiende plek. 'Er was ook rugwind richting de eerste bocht. Je wordt dus weggeblazen eigenlijk, waardoor je wat wijder uitkomt. Daarom zaten ook alle track limits, in bocht 1', weet de analist.
Norris een kwalificatiespecialist
De afgelopen maanden staken drie coureurs boven de rest uit in de kwalificaties: Verstappen, Norris, en George Russell. Waar Norris en Russell echter zaterdagspecialisten zijn, kan dit van Verstappen niet gezegd worden. 'Norris is wel een hele snelle jongen, maar hij maakt ook heel veel fouten. In de kwalificatie kun je dan wel vaker een magische ronde rijden, en dat heeft Norris dan ook vaker gedaan', zegt Van der Zande over de statistiek dat Verstappen en Norris allebei acht keer poleposition pakten.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
In de races is het verschil echter veel groter: negen overwinningen voor Verstappen, tegenover drie zeges bij Norris. 'Het is geen toeval, maar in de race zie je hem best wel veel fouten maken, als je het ronde na ronde moet doen', zegt Van der Zande over de McLaren-coureur. 'In de kwalificatie kan hij wel heel goed een ronde aan elkaar knoppen zonder fouten. Daarom start hij ook vooraan.'
Verstappen crasht bijna
Het hoogtepunt van de kwalificatie is volgens Van der Zande en Kamphues wel de drift van Verstappen, bij het uitkomen van de laatste bocht. 'Kijk die rook van de achterbanden! Hier verliest hij wel de kwalificatie, want anders had hij op de tweede plek gestaan.' Verstappen kwam uiteindelijk 0,141 seconden tekort op de tweede tijd van Piastri.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Toch denkt de tweevoudig winnaar van de 24 uur van Daytona dat Verstappen goed wegkomt bij dat moment. 'Ik denk dat hij net te vroeg vol gas ging, daarom danste hij ook op de kerbstones. Hier kan je hem ook heel hard kwijtraken. Hij krijgt ook geen track limits, omdat hij het rechterwieltje gewoon op het asfalt houdt. Normaal gesproken zou dit ofwel een spin zijn, ofwel je gaat wijd en krijgt track limits. Ik denk dat hij het gaspedaal voor negentig procent ingedrukt houdt. Dit is Max Verstappen. Het gaat nooit normaal, en ook nu niet', geniet Van der Zande.
Verstappen raakt het gevoel in Q3 kwijt
'Heel bizar. Dit zijn mooie momenten', gaat de analist verder. 'Dit zijn momenten die de rest van zijn leven in de highlights terugkomen. Je zag de auto ook bottomen. Als één ding niet fijn is, is het wel als je auto bottomt en je hebt overstuur. Dan weet je één ding, namelijk dat je gaat spinnen, maar op de een of andere manier houdt hij hem op de baan', beschrijft de coureur dat Verstappen het onmogelijke voor elkaar kreeg.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Daarbij kan de wereldkampioen natuurlijk terugvallen op een behoorlijke dosis talent. 'Het is een kwestie van gevoel. Hij houdt ook het gas erop, dus hij had al het gevoel dat hij het ging redden. Hij komt ermee weg, en een ander niet', beseft de man van Ziggo Sport, die het wel jammer vindt dat Verstappen uiteindelijk geen betere startplek kon pakken. 'Norris had hij nooit gepakt, maar een tweede plek zat er absoluut in.'
'De auto was voor hem in Q2 beter dan in Q3. Iedereen is van Q2 naar Q3 een paar tienden sneller, behalve Max', zo legt hij de vinger op de zere plek. 'Dat zat voornamelijk in dit moment. Je ziet hier overstuur, maar dit komt voort uit onderstuur. Ik heb de hele ronde van Max mee zitten kijken. Hij had steeds onderstuur in die auto, waardoor hij ook wijder uitkomt. Hij kwam hier ook wijder uit, dus hij komt daardoor vanuit onderstuur in overstuur. Het lijkt dus alsof hij overstuur had, maar hij had die ronde vooral onderstuur.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties