Alfa Romeo-teambaas Frederic Vasseur en oud Formule 1-coureur Jean Alesi zijn allebei van mening dat de regels omtrent de baanlimieten niet duidelijk genoeg zijn. In gesprek met AUTOhebdo vertellen de twee heren dat ze verlangen naar meer duidelijkheid van de wedstrijdleiding over wat nou eigenlijk de regels zijn voor een coureur.
De kritiek op de wedstrijdleiding komt niet uit de lucht vallen. Al eerder deden Charles Leclerc, Carlos Sainz en Daniel Ricciardo hun beklag over de onduidelijkheid. Dat komt door het controversiële moment tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton tijdens de Grand Prix van Bahrein. De Nederlander haalde zijn Britse collega toen in aan de buitenkant van bocht vier, maar moest daarvoor met vier banden over de witte lijn. De coureur van Red Bull Racing kreeg toen het verzoek om de plek weer terug te geven.
Alesi uit kritiek op wedstrijdleiding
Het probleem voor Alesi zit hem alleen niet zozeer in het feit dat Verstappen de plek moest teruggeven: 'Kijk, Hamilton ging de hele race daar buiten de baan. Na zijn tweede pitstop ging hij er gewoon vrolijk mee verder ook. Verstappen doet het één keer en wordt meteen gewaarschuwd. Ik denk niet dat toeschouwers dat kunnen begrijpen.'
Desondanks vindt Alesi het wel terecht dat Verstappen de plek teruggaf aan Hamilton: 'Hij moest dat zeker doen. Als je met vier wielen buiten de baan gaat, moet je gewoon worden bestraft. Ik snap alleen niet waarom dat niet met Hamilton gebeurde. Verstappen zal het jammer vinden dat hij niet heeft gewonnen, maar qua tijd zit het hem mee. Er zijn nog zoveel races te gaan.'
Verstappen had plek moeten teruggeven, ook met Vasseur als teambaas
Vasseur sluit zich aan bij de uitspraken van Alesi en voegt daar het volgende aan toe: 'Als Verstappen tot één van mijn coureurs behoorde, dan had ik hem gevraagd die positie terug te geven. Daar is geen twijfel over mogelijk. Zelfs als ik het idee zou krijgen om te doen alsof ik het niet had gezien, dan nog zou ik het niet willen riskeren om een tijdstraf te krijgen. Stel dat er een safety car was gekomen, dan ben je die hele voorsprong kwijt en scoor je geen eens punten.'
Vasseur zit in de toekomst ook graag dat er meer duidelijkheid komt over de baanlimieten. Zo verschilt het volgens hem nog teveel per baan of je wel over een limiet mag gaan of niet: 'Soms zijn ze een probleem en soms ook weer niet. Voor de toeschouwers schept het alleen maar verwarring. Laat het in dit geval gewoon overal verboden zijn om de baanlimieten te overschrijden', aldus Vasseur.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties