Marko kritisch op Verstappen na GP Singapore: 'Max wilde te veel' Max Verstappen
Max Verstappen

Marko kritisch op Verstappen na GP Singapore: 'Max wilde te veel'

Marko kritisch op Verstappen na GP Singapore: 'Max wilde te veel'

Helmut Marko denkt dat Max Verstappen te veel wilde tijdens de Grand Prix van Singapore. De Nederlander moest genoegen nemen met een zevende plaats na een incidentrijk weekend voor de Red Bull Racing-coureur. Hierdoor moet hij zijn titelfeest nog minstens een weekje uitstellen.

'Het was geen verjaardagsweekend', vertelt Marko in gesprek met Speedweek.com. De Oostenrijker zag de problemen al op vrijdag ontstaan. 'De afstelling werkte vrijdag niet, op zaterdag was er een dilemma in de kwalificatie. Bij de start stond de auto in de verkeerde stand en toen maakte Max ook nog een fout bij het remmen', somt de topman het weekend van Verstappen op.

Voor Verstappen was het een weekend om te vergeten en dat gebeurde niet vaak dit jaar. 'Op de één of andere manier paste het niet allemaal bij elkaar', legt Marko uit. Hij legt de verantwoordelijkheid voor de problemen ook deels bij Verstappen zelf neer. 'Max wilde te veel bereiken en na zo'n start was het duidelijk dat dat niet meer kon.'

Marko had grotere straf Pérez belachelijk gevonden

Sergio Pérez mag daarentegen rekenen op lovende woorden. De Mexicaan won voor de tweede maal dit seizoen. Wel leek zijn overwinning nog even onzeker door een onderzoek van de wedstrijdleiding. De 32-jarige ontving wel een vijfsecondenstraf voor het feit dat hij te veel ruimte liet richting de safety car, maar zijn marge naar tweede man Charles Leclerc was groot genoeg om niet terug te vallen.

'Tien seconden, dat zou belachelijk zijn geweest', vertelt Marko over de straf die Pérez ook had kunnen krijgen. En ook al kreeg de coureur wel een straf, zegt Marko: 'De penalty doet niets af aan de geweldige prestatie van Pérez en verandert ook niets aan het WK. Sergio reed een uitstekende race, de sleutel was de geweldige start. Hij weerstond de druk van Leclerc. Zelfs op het einde deed hij het vol vertrouwen.'

Marko komt nog even terug op die hele situatie rondom de safety car-incidenten. 'In zo'n turbulente race vraag ik me af hoe relevant deze regel is met die tien autolengtes achter de safety car. Onze teammanager Jonathan Wheatley - een zeer ervaren man - zei al vroeg dat het maximaal vijf seconden zou worden', aldus Marko over de Grand Prix van Singapore.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws