Hoe deed Verstappen het in de eerste seizoenshelft ten opzichte van andere jaren? Max Verstappen
Max Verstappen

Hoe deed Verstappen het in de eerste seizoenshelft ten opzichte van andere jaren?

Hoe deed Verstappen het in de eerste seizoenshelft ten opzichte van andere jaren?

Waar Max Verstappen 2024 op Australië na met een reeks aan uitstekende resultaten begon, ziet het er inmiddels een stuk minder rooskleurig uit. Sinds de Grand Prix van Oostenrijk scoorde hij één podiumplek, en ervoer Red Bull Racing continu een gebrek aan pace. Wat deze resultaten interessant maakt, is het feit dat zo'n zomerstopdip Verstappen eigenlijk nog nooit overkomen is.

Om deze vergelijking te maken kijken we naar alle jaren waarin Verstappen derde of hoger geworden is in het wereldkampioenschap. Daarmee valt alles vóór 2018 af. Ook kijken we niet naar de data van 2020. Dat seizoen werd gehavend door het coronavirus en kende daardoor eigenlijk geen zomerstop. Dat maakt een analyse nagenoeg onmogelijk.

Verstappens eerste seizoenshelften

Jaar 2018 2019 2021 2022 2023 2024
Eindklassering race 1 6 3 2 - 1 1
Race 2 - 4 1 1 2 1
Race 3 5 4 2 - 1 -
Race 4 - 4 2 1 2 1
Race 5 3 3 1 1 1 1
Race 6 9 4 - 1 1 2
Race 7 3 5 1 3 1 1
Race 8 2 4 1 1 1 6
Race 9  1 1 1 1 1 1
Race 10 - 5 - 7 1 1
Race 11 4 1 9 2 1 5
Race 12 - 2 1 1 1 2
Race 13 X X X 1 1 5
Race 14 X X X X X 4
Gemiddelden 4,1 3,3 2,1 1,8 1,2 2,4
Std. deviatie 2,5 1,4 2,5 1,8 0,4 1,9
Gemiddelden laatste 4 GPs 2,5 2,3 3,7 2,8 1,0 4,0
Std. deviatie laatste 4 GPs 2,1 1,9 4,6 2,9 0,0 2,1

De tabel hierboven is veel om te omvatten, dus we lopen er even doorheen. De cijfers bij de races geven aan wat de eindklassering van Verstappen was per race van het seizoen. Is er geen eindklassering gegeven dan haalde Verstappen de eindstreep niet, geklasseerd of niet. Omdat de seizoenen steeds langer worden, valt de zomerstop bovendien steeds later in het seizoen, waardoor er twee Grands Prix meer verreden zijn in 2024 vergeleken met de eerdere seizoenen. Daar staan die kruizen voor.

Kijken we naar de gemiddelden en de standaard deviatie van deze cijfers dan wordt het interessanter. Allereerst zien we dat het gemiddelde van Verstappen over de Grands Prix van de eerste seizoenshelft afgelopen jaren steeds verder zakte. Met andere woorden: naarmate de carrière van Verstappen vorderde, haalde hij steeds een lagere gemiddelde eindklassering, en werd hij dus steeds beter.

2023 was hiervan het absolute toppunt, met een gemiddelde eindklassering van 1,2 over de eerste 13 races. Een bizarre statistiek die goed te verklaren is door de cijfers. Hij werd in die eerste seizoenshelft immers maar twee keer tweede, en won verder alle wedstrijden. In 2024 zit hij qua gemiddelde eindklassering over de eerste seizoenshelft meer in de richting van wat hij in 2021 wist te presteren in de verhitte titelstrijd met Lewis Hamilton.

Gemiddelden Verstappen vergeleken

Kijken we naar de gemiddelden van de hele eerste seizoenshelft en de laatste vier Grands Prix dan zien we dat het gemiddelde over de laatste vier races veelal lager ligt dan over het geheel. Dat houdt in dat Verstappen doorgaans beter lijkt te scoren naarmate de zomerstop dichterbij komt. In 2021 en 2022 is dit niet het geval vanwege een negende en zevende plek, maar die gebeurden buiten Verstappens macht.

In 2021 leek het Valtteri Bottas een goed idee om aan de start van de Grand Prix van Hongarije te bowlen. Door zich te verremmen veroorzaakte hij een kettingbotsing waar Verstappen uiteindelijk de dupe van was. Hij miste zijn volledige bargeboard aan één kant, maar wist toch nog punten binnen te slepen - welgeteld twee.

In 2022 is die zevende plaats afkomstig van de Grand Prix van Groot-Brittannië. Verstappen had destijds het snelste materiaal, maar reed over een brokstuk op Silverstone, wat zijn vloer vernielde. De pace van zijn bolide was volledig verdwenen, waardoor hij gedwongen was om tot aan het einde van de wedstrijd te vechten met heren als Mick Schumacher, in plaats van de gebruikelijke subtop.

Voor de tegenvallende resultaten van het eind van de eerste seizoenshelft van 2024 zijn eigenlijk niet echt verklaringen. Je zou kunnen beargumenteren dat de aanvaringen tussen Verstappen en Lando Norris in Oostenrijk, en tussen Verstappen en Hamilton in Hongarije dat gemiddelde omhoog halen, maar in deze twee incidenten leek Verstappen zelf wel degelijk een rol te spelen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen lando norris sprint oostenrijk
Een touché tussen Max Verstappen en Lando Norris kostte allebei de coureurs punten in Oostenrijk. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Consistentie van Verstappen vlak voor de zomerstop

De standaarddeviatie van een getallenreeks geeft de mate van spreiding aan in bepaalde data. Met andere woorden: hoeveel wijken de geobserveerde waarden over het algemeen af van het gemiddelde van die geobserveerde waarden? Door naar dit cijfer te kijken kunnen we een inschatting maken van of de consistentie van Verstappen tegen het einde van de eerste seizoenshelft verandert, of juist niet.

In de data zien we dat Verstappen eigenlijk meestal wel rond zijn consistente niveau zit wanneer de zomerstop om de hoek is. De enige uitzonderingen, te verklaren door de eerdergenoemde incidenten in de respectievelijke jaren, zijn 2021 en 2022. In principe doet Verstappen het in dit opzicht in de afgelopen wedstrijden dus niet zo slecht.

Dit komt vooral vanwege het feit dat die vier laatste Grands Prix zijn gemiddelde dusdanig omhoog halen dat die vier Grands Prix gezamenlijk qua standaarddeviatie niet eens zo ver bij de gebruikelijke standaarddeviatie van dat jaar vandaan liggen. Kijken we naar de absolute cijfers dan zien we zonder twijfel de vormdip waarin Red Bull, en dus Verstappen, verkeert.

Verstappen presteert niet per se onder ten opzichte van eerdere jaren

De conclusie die we uit deze seizoenshelften kunnen trekken is dat Verstappen niet per se onderpresteert ten opzichte van de voorgaande jaren. Ja, zijn gemiddelde van de laatste Grands Prix voor de zomerstop ligt aanzienlijk lager dan het gemiddelde van het hele seizoen, maar het is zeker niet de eerste keer dat dit het geval is, hoewel in seizoenen 2021 en 2022 er wel specifieke redenen waren waarom de gemiddelden daar omhooggetrokken werden.

In 2024 is dit in mindere mate het geval. In drie van de vier laatste wedstrijden van de eerste seizoenshelft wist Verstappen simpelweg het podium niet te behalen. Als we heel eerlijk zijn, is dat vanwege een combinatie van matig werk van Red Bull en frustratie bij de regerend wereldkampioen. Het is aan de combinatie Verstappen-Red Bull om na de zomerstop te laten zien dat ze het in zich hebben om die titels binnen te slepen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws