De livery van de RB18 en de nieuwe titelsponsor zijn onthuld. Red Bull Racing kan zich nu volledig richten op de wintertest in Barcelona, die over minder dan twee weken op het programma staat. Voor Max Verstappen wordt dit het zesde jaar waarin hij de testdagen draait met de Oostenrijkse renstal. In deze zes jaar heeft Verstappen al met vier verschillende teamgenoten data verzameld voor het team van Red Bull.
Voor het tweede seizoen op rij vormen Verstappen en Sergio Pérez het duo bij Red Bull. De tweevoudig racewinnaar stapte vorig jaar over naar het team uit Milton Keynes, nadat hij werd losgelaten door Racing Point (nu Aston Martin, red.). Hiermee verving de Mexicaan huidig Williams-coureur Alexander Albon. Pérez heeft dus de tijd gekregen om aan het team te wennen en door de reglementswijzigingen begint elke coureur weer op nul. De kans is dus aanwezig dat Pérez gedurende de wintertest qua tijd dichtbij Verstappen zal kunnen staan. Maar hoe presteerde de Nederlander de afgelopen wintertests ten opzichte van zijn teamgenoten?
Wintertest 2017: Verstappen zet de toon in spannende rivaliteit met Ricciardo
Daniel Ricciardo was van 2016 tot en met 2018 de teamgenoot van Verstappen. In 2016 verreden ze de testdagen nog niet als teamgenoten, aangezien de Limburger pas na een aantal races werd gepromoveerd. In 2017 mochten de twee coureurs voor het eerst samen data gaan verzamelen voor Red Bull. Verstappen zette meteen de toon ten opzichte van de Australiër. De toekomstig wereldkampioen reed tien ronden meer dan Ricciardo en was daarbij ook bijna een halve seconde sneller dan zijn teamgenoot. Bovendien reed Verstappen op een compound harder dan de huidig McLaren-rijder.
Toch zegt de eindklassering van de coureurs niet alles. Beide rijders zetten competitieve tijden neer op de dagen die ze reden. Verstappen en Ricciardo waren vaak te vinden tussen de Mercedessen en de Ferrari’s. Hierbij zette Ricciardo soms snellere tijden neer dan Verstappen. Bovendien had de achtvoudig racewinnaar meermaals te maken met technische mankementen of problemen met de krachtbron. Vooral in de eerste week was zijn bolide vaak achter de schermen te vinden, terwijl de monteurs bezig waren om de auto weer gereed te maken.
Verstappen kende slechts op één testdag echt problemen. Waarbij de meeste pech werd gereserveerd voor de testdagen van Ricciardo, werd de tijd voor Verstappen op de baan alleen ingekort op de zesde dag van de pre-season test. Gedurende het seizoen draaide dit geluk zich een beetje om. De Honey badger wist boven zijn teamgenoot te eindigen in de eindstand, maar Verstappen wist juist meer races te winnen. Daarbij moest hij ook meer races vroegtijdig staken in vergelijking met Ricciardo.
Coureur | Snelste tijd | Band | Dag | Ronden | Klassering |
Verstappen | 1:19,438 | Supersoft | Dag 8 | 347 | 6e |
Ricciardo | 1:19,900 | Ultrasoft | Dag 7 | 337 | 9e |
Also read
Ricciardo: 'Verstappen ging voor de inhaalactie en ik dacht: 'Hoe kan dit gebeuren?''
Norris: 'Ik leef mee met Hamilton, maar Verstappen is een waardige kampioen'
Wintertest 2018: Ricciardo laat potentie RB14 zien, Verstappen loopt achter op hardere band
In 2018 is de vergelijking tussen Verstappen en Ricciardo iets lastiger als het aankomt op de eindklassering van beide coureurs. De Nederlander reed zijn snelste tijd op de softs, terwijl Ricciardo zijn beste tijd op de hypersofts reed. De hypersoft was drie compounds zachter dan de softs, wat een vergelijking dus lastig maakt. Ondanks dat Verstappen in de eindklassering de twintigste tijd liet noteren, was hij op de dagen zelf opnieuw in de top-vijf te vinden, met uitzondering van de vierde dag, toen hij gedwongen zijn auto moest parkeren. Ricciardo kende vooral heel veel pech op de derde testdag. Hij kon simpelweg geen ronden rijden, omdat het Circuit de Barcelona-Catalunya was bedekt onder een laag sneeuw.
Toch zorgde de Australiër voor een grote glimlach bij het team van Red Bull. Hij zette op twee van zijn drie testdagen de snelste tijd van de dag neer en liet daarmee de potentie van de RB14 zien. In de uiteindelijke klassering kon Red Bull niet tippen aan de Ferrari’s, die met Kimi Räikkönen en Sebastian Vettel de snelste tijden reden. Fernando Alonso was een vreemde eend in de bijt met de derde tijd van de pre-season tests van 2018. Ricciardo volgde dus op de vierde plek, terwijl Verstappen pas op de twintigste plek was te vinden, maar dit kwam vooral door de gehanteerde strategie en bandenkeuzen tijdens deze wintertest.
Coureur | Snelste tijd | Band | Dag | Ronden | Klassering |
Verstappen | 1:19,842 | Soft | Dag 7 | 342 | 20e |
Ricciardo | 1:18,047 | Hypersoft | Dag 6 | 364 | 4e |
Wintertest 2019: Gasly boven Verstappen, maar Fransman krijgt klappen te verwerken
Verstappen wist in 2018 Ricciardo te verslaan in het kampioenschap. De voormalig Red Bull-rijder besloot over te stappen naar Renault, waarna Pierre Gasly werd gepromoveerd van Toro Rosso naar het grotere Red Bull. Voor de Fransman ging het al snel mis. Tijdens de wintertests crashte hij op zijn eerste en laatste testdag voor Red Bull. De bolide van Gasly was niet meer op tijd te repareren, waardoor hij minder tijd had om veel ronden te rijden. Desondanks wist Gasly meer dan vierhonderd ronden neer te zetten. Toch was de elfde tijd op de zachtste band waarschijnlijk niet waar Red Bull naar op zoek was.
Verstappen wist de zeventiende tijd te rijden en reed dertig ronden minder dan zijn teamgenoot. Desalniettemin was de Red Bull-coureur de op één na snelste op de C3-band. Pirelli stapte in 2019 over naar drie verschillende kleuren banden en die werden onderverdeeld in vijf verschillende compounds. Hierbij is de C1-band de hardste compound en de C5-band de zachtste compound. Verstappen had daarnaast minder problemen gedurende de testdagen. De coureur wist zijn bolide op het asfalt te houden en moest alleen de laatste testdag vroegtijdig staken door een probleem met zijn versnellingsbak.
De problemen van Gasly hielden gedurende de eerste helft van het seizoen aan. De huidig coureur van AlphaTauri kon niet tippen aan zijn teamgenoot en maakte daarbij ook veel fouten. Tijdens de Grand Prix van Oostenrijk werd Gasly gelapt door Verstappen, die uiteindelijk ook de race wist te winnen. Twee races later, in Duitsland, wist Verstappen opnieuw de race te winnen, terwijl Gasly zijn voorvleugel stuk reed op de bolide van Albon. Gasly moest hierdoor een teleurstellende race staken. Alleen één Grand Prix eerder, in Groot-Brittannië, kwam de Fransman eerder over de finish dan Verstappen. Het zorgde er uiteindelijk voor dat Albon na de zomerstop stoeltjes mocht ruilen met Gasly.
Coureur | Snelste tijd | Band | Dag | Ronden | Klassering |
Verstappen | 1:17,709 | C3 | Dag 8 | 394 | 17e |
Gasly | 1:17,091 | C5 | Dag 7 | 424 | 11e |
Wintertest 2020: ook Albon kan niet tippen aan Verstappen
De eerste testdag van Albon bij Red Bull was nog redelijk veelbelovend. De Thaise coureur reed zijn tijden op de harde banden en was de snelste rijder op die compound. Een dag later werd het verschil tussen de Red Bull-rijders echter duidelijk. Zowel Verstappen als Albon reden een dagdeel op de hards en de toekomstig wereldkampioen was ruim een halve seconde sneller dan zijn teamgenoot. Het verschil tussen beide rijders werd langzamerhand steeds groter tot en met de laatste testdag, toen Verstappen ruim 1,3 seconde sneller was dan Albon op dezelfde band.
Red Bull kende bovendien ook enkele problemen in Barcelona. Verstappen was gretig om veel ronden te rijden, maar ging soms net iets te ver. De RB16 was meermaals in de grindbak te vinden, terwijl de testdagen van de voorgaande jaren redelijk foutloos verliepen voor de coureur. Albon had vooral problemen met het chassis van zijn auto. Hierdoor miste de rijder op de derde testdag kostbare tijd in zijn auto. Er is dan ook een groot verschil tussen Verstappen en Albon als het aankomt op het aantal gereden ronden. De Nederlander reed bijna tachtig ronden meer dan zijn teamgenoot.
Also read
Wheatley prijst ervaren Pérez, maar ziet Red Bull-junioren op de deur kloppen
Albon: 'Verstappen is veel normaler dan mensen denken'
Het grote verschil tijdens de testdagen werd voortgezet gedurende het seizoen. Verstappen wist elke race die hij finishte, met uitzondering van de Grand Prix van Turkije, op het podium te eindigen, terwijl Albon slechts tweemaal op het podium mocht staan. Het onderlinge verschil tussen beide Red Bull-rijders was 109 punten in het kampioenschap. Bovendien was de uitslag van het kwalificatieduel tussen de teamgenoten redelijk choquerend te noemen. Elk Grand Prix-weekend was Verstappen sneller tijdens de kwalificatie. Het grote verschil tijdens de testdagen tussen de teamgenoten van Red Bull was een voorbode voor de rest van het seizoen.
Coureur | Snelste tijd | Band | Dag | Ronden | Klassering |
Verstappen | 1:16,269 | C4 | Dag 6 | 445 | 2e |
Albon | 1:17,550 | C4 | Dag 4 | 366 | 19e |
Wintertest 2021: Verstappen gaat voor titel, ook Pérez op ruime achterstand
In 2021 verhuisden de testdagen naar Bahrein en kregen de coureurs slechts anderhalve dag om hun bolides aan het werk te zetten. Voor Pérez was dit een slechte ontwikkeling, aangezien hij net was overgestapt naar de Oostenrijkse renstal. Bovendien kende de Mexicaan gelijk problemen op zijn eerste testdag. De engine cover werd tijdens een vliegende ronde van de bolide geblazen, waardoor hij een tijdlang vanaf de zijlijn moest toekijken. Verstappen had op de eerste testdag vooral last van de zandstorm die raasde door Bahrein. Meerdere malen verloor de rijder zijn bolide door de met zand bestrooide baan.
De onervarenheid van Pérez in een Red Bull-bolide kwam in zijn tijden naar boven. Hij was over de testdagen wel constant, aangezien hij op de tweede en derde dag de achtste tijd wist neer te zetten. Uiteindelijk eindigde hij in het eindklassement ook op de achtste plek. Het verschil naar teamgenoot Verstappen was, net zoals bij Albon, groot. Pérez eindigde op 1,2 seconde van de man die dat jaar zijn eerste titel zou pakken. Het was duidelijk dat Pérez het moeilijk zou krijgen, terwijl Verstappen meteen tijden neerzette die de competitiviteit van de RB16B lieten zien.
Coureur | Snelste tijd | Band | Dag | Ronden | Klassering |
Verstappen | 1:28,960 | C4 | Dag 3 | 202 | 1e |
Pérez | 1:30,187 | C4 | Dag 3 | 166 | 8e |
De wintertests geven vaak een vertekend beeld van hoe het er in werkelijkheid aan toe zal gaan, maar zeker de afgelopen jaren trok het verschil tijdens de testdagen zich ook door in het seizoen. Gasly had moeite met zijn Red Bull-bolide en verloor daardoor twee keer de macht over het stuur. Tijdens het seizoen was het voor de Fransman ook lastig om echt instinctief te rijden met de RB14. Het grote gat tussen Verstappen en Albon, en Verstappen en Pérez zette tevens door tijdens het seizoen. De Nederland deed consistent mee voor podiumplekken en overwinningen, terwijl zijn teamgenoten meestal niet in de buurt kwamen. Alleen het verschil tussen Verstappen en Ricciardo was relatief klein en dat was tijdens de seizoenen ook duidelijk.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties