De Formule 1 is momenteel wat betreft de actie op de baan in winterslaap gegaan. De coureurs genieten van hun welverdiende vakantie, waardoor de tijd van terug- en vooruitblikken is begonnen. Niet elk raceweekend in 2022 zat vol verhaallijnen, maar voor Max Verstappen betekende ieder Grand Prix-weekend wel dat hij een stap dichter bij een tweede titel kwam of dat de weg juist weer wat moeilijker werd. In deze editie kijken we door de ogen van de coureur van Red Bull Racing naar de Grand Prix van Canada.
Verstappen kwam vol zelfvertrouwen naar Canada. De Nederlander wist de vorige race in Baku namelijk te winnen. Verstappen begon de race vanaf de derde plek, maar zag Ferrari-coureurs Charles Leclerc en Carlos Sainz beiden uitvallen tijdens de race. De Red Bull Racing-coureur bleek vervolgens veel te sterk voor teamgenoot Sergio Pérez en reed glansrijk naar de zege.
De 25-jarige wist daardoor uit te lopen op concurrent Leclerc. Het verschil met de Monegask was 34 punten. De Ferrari-coureur moest ook lijdzaam toezien hoe Pérez hem voorbij streefde in het constructeursklassement en de tweede plaats innam met een achterstand van 21 punten op Verstappen.
Alonso en Verstappen maken indruk bij vrije trainingen
Tijdens de eerste twee vrije trainingen zagen we een sterke Verstappen. De tweevoudig wereldkampioen wist in beide vrije trainingen bovenaan te eindigen. In VT1 was hij drie tienden sneller dan Sainz en ook tijdens de tweede vrije training wist hij een Ferrari te kloppen. Deze keer was de Nederlander één tiende sneller dan Leclerc.
Iemand die ook indruk maakte op de vrijdag was Fernando Alonso. De Spanjaard kende een goed begin van het weekend met een P3 en een P5 finish. Die lijn wist de ervaren coureur door te zetten in de kletsnatte derde vrije training op de zaterdag. Waar Verstappen moeite had om de grip te vinden en genoegen moest nemen met de negende plaats, was het Alonso die als beste uit de bus kwam. Met Pierre Gasly op twee en Sebastian Vettel op drie beloofde het een interessante kwalificatie te gaan worden.
Verstappen pakt met overmacht poleposition in de regen
Verstappen liet zien waarom het rijden in de regen een van zijn specialiteiten is. De wereldkampioen leek in de kwalificatie wel de grip te hebben gevonden die hij in VT3 niet wist te vinden. Door de regen beloofde het een spectaculaire kwalificatie te worden en was de kans op verrassingen zeker aanwezig. In Q1 reden alle coureurs op full wets en bleef het spektakel nog even uit. In de tweede sessie kwam dat spektakel er wel. Acht coureurs namen het risico om op de intermediates naar buiten te gaan. Alexander Albon veroorzaakte op deze band een gele vlag en niet veel later was het Pérez die zorgde voor de eerste rode vlag. Bij het uitkomen van de derde bocht, blokkeerde de Mexicaan, waardoor hij met zijn auto in de barrière belandde.
De Red Bull Racing-coureur kwam vervolgens niet meer in actie en sloot zijn kwalificatie af op P13. Ook Charles Leclerc viel af in Q2. De Monegask moest door een gridstraf achteraan starten en besloot daarom om alleen in Q1 in zijn bolide te stappen. Bij het begin van Q3 besloot George Russell om een gokje te wagen en ging naar de softs. Dat bleek geen goede keuze, want de Brit ging er in bocht 2 af. Sainz was ook hard op weg, maar had een hachelijk moment bij het uitkomen van de laatste bocht. Daardoor kon Alonso profiteren door de tweede plaats af te pakken van zijn landgenoot. Poleposition ging met overmacht naar onze landgenoot, Max Verstappen was namelijk zes tienden sneller dan Alonso. De Haas-coureurs wisten te verrassen door op P5 en P6 te eindigen.
Pérez al vroeg in de problemen
Onze landgenoot begon de race in Canada dus vanaf poleposition. Verstappen kende een goede start en was vrij rap weg. Alonso en Sainz wisten enigszins in de buurt van de Red Bull-coureur te blijven, terwijl Lewis Hamilton aan het vechten was met Kevin Magnussen voor P4. De Mercedes-coureur verdedigde zijn plek met succes in bocht 3. Wel was er een beetje contact tussen de twee heren, waardoor de zijkant van de voorvleugel van Magnussen beschadigd raakte. 'Sainz bevindt zich nu achter je', kreeg Verstappen te horen van zijn ingenieur Gianpiero Lambiase. De Ferrari-coureur had landgenoot Alonso ingehaald op het lange rechte stuk vlak voor de laatste chicane.
Na acht rondes was het Pérez die het noodlot zag toeslaan. De Mexicaan had te maken met motorproblemen en daardoor kwam er een virtual safety car. Verstappen vroeg over de boordradio: 'Wat gebeurde daar?' Lambiase gaf aan dat de Nederlander naar binnen moest komen. 'Als we onder de virtual safety car blijven gaan we een pitstop maken.' Sainz en Alonso besloten buiten te blijven, Hamilton ging wel naar binnen en zag teamgenoot Russell ook buiten blijven. Verstappen bevond zich nu voor Russell.
'Waarom zorgen jullie er niet voor dat ik voor hem terecht kom!?'
De huidig wereldkampioen liet weten in ronde 38 dat hij problemen had met de grip van de achterbanden. De problemen bleven aanhouden, zo bleek, nadat de 25-jarige vier rondes later opnieuw over zijn banden klaagde. 'De banden beginnen steeds minder te worden', liet Verstappen weten. De voorsprong op nummer twee Sainz was op dat moment nog zes seconden. Een ronde later gaf Verstappen ineens aan: 'Nu voelen de banden weer wat beter, enorm raar.' Lambiase liet weten: 'We horen het ook bij andere coureurs.'
Toch besloot de Nederlander een pitstop te maken. Na een prima stop naar de harde band kwam de Red Bull-coureur terecht achter Hamilton. Het vertrouwde beeld van vorig jaar was voor even weer te zien. Hamilton gooide de deur in bocht 1 even dicht waardoor Verstappen bijna op het gras terecht kwam. De Limburger was daar duidelijk niet blij mee. 'Waarom zorgen jullie er niet voor dat ik voor hem terecht kom!?' Zijn ingenieur liet koeltjes weten: 'We hadden de snelheid daar niet voor.' Lang hoefde Verstappen niet het gevecht aan te gaan want op het rechte stuk ging hij gemakkelijk voorbij aan de Brit.
Lees ook
De vijf beste starts | Verstappen wint veel in openingsronden, Magnussen koning van de eerste ronde
Tsunoda zorgt voor spannende slotfase
In de slotfase van de race was het Yuki Tsunoda die een hoofdrol opeiste. De Japanner maakte in ronde 48 een pitstop en ging gelijk de fout in. Bij het verlaten van de pitstraat verremde hij zich en belandde in de muur. De safety car werd daardoor ingezet en Sainz besloot naar binnen te gaan. In ronde 54 mochten de coureurs weer vol gas gaan en Verstappen wist de Spanjaard achter zich te houden. Sainz bleef in de ronden na de herstart binnen een seconde van Verstappen en kon zo gebruikmaken van de DRS. De Ferrari was alleen niet snel genoeg op de rechte stukken om daadwerkelijk potten te breken ten opzichte van de Nederlander.
Hoewel Sainz na de safety car-periode iedere ronde wel binnen de DRS zat van Verstappen, kon hij geen serieuze poging doen om de leiding over te nemen. Zodoende won Verstappen wederom met ditmaal Sainz achter zich op de tweede plaats. Hamilton maakte het podium af met een derde plek. Leclerc kwam knap terug van P19 door als vijfde over de eindstreep te komen, achter Russell. 'Dat is de finishvlag Max, wat een einde', zo liet Lambiase weten. Door een radiostoring tegen het einde van de race was Verstappen zijn radio niet meer hoorbaar. 'We weten niet of je ons kunt horen, maar wat een race was dit. Geweldig gereden!', zo liet teambaas Christian Horner weten. Voor de Red Bull-coureur was het een geslaagd weekend en zag hij zijn voorsprong op Leclerc weer wat groter worden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties