Een race wordt niet gewonnen in de eerste ronde, maar een goede start kan cruciaal zijn voor het verloop van de rest van de Grand Prix. Als een topcoureur immers achteraan moet beginnen vanwege een gridstraf dan is het belangrijk om zo snel mogelijk de weg omhoog te vinden. Dat wist Max Verstappen dit seizoen meermaals te demonstreren, maar ook andere coureurs kende uitstekende starts en openingsronden. F1Maximaal zet er vijf op een rij.
5. Latifi heeft niets aan topstart
De Grand Prix van Groot-Brittannië stond vooral in het teken van de heftige crash van Zhou Guanyu. De coureur was bij de start minder weg dan Pierre Gasly, maar beter dan George Russell, waardoor Gasly uiteindelijk in een sandwich terechtkwam. Toen Russell contact maakte met de bolide van de Fransman was Zhou de coureur die er het slechtste vanaf kwam. Zijn auto schoot over de kop over het asfalt en door de grindbak voordat de bolide uiteindelijk door een hek gevangen werd. De Chinees kon wonder boven wonder ongedeerd uit zijn auto stappen.
Vlak voor deze crash gebeurde er echter iets dat door velen niet was opgemerkt. Nicholas Latifi, die door een uitstekende kwalificatiesessie in de top-tien mocht starten, wist het incident te omzeilen door een fantastische start. De Williams-coureur, die na het seizoen afscheid heeft moeten nemen van het team en de Formule 1, schoot door het gaatje tussen Zhou en Russell in. Latifi wist natuurlijk niet wat er achter hem zou gebeuren, maar door een sublieme start ontkwam hij wel aan een mogelijk zware crash. Door de rode vlag kon hij uiteindelijk niet kapitaliseren op deze start.
4. Verstappen doet eerder kunstje in mindere mate na
Verstappen moest tijdens de Grand Prix van België al een hoop plekken goedmaken door een gridstraf en twee weken later op Monza was dat weer het geval. Ditmaal startte de coureur van Red Bull Racing echter niet op de veertiende plek, maar mocht hij van start gaan vanaf P7. Voorafgaand aan de race was er een hoop verwarring over de startpositie van de regerend wereldkampioen. Door meerdere gridstraffen waren de meeste mensen de draad kwijt, maar Verstappen wist bij de persconferentie al te vertellen waar hij zou starten.
Om zijn reeks aan overwinningen levend te houden, moest Verstappen dus weer een aantal posities zien te winnen. Bij de start was de Nederlander direct Lando Norris voorbij, aangezien de jonge Brit dramatisch van zijn lijn kwam, en ook Fernando Alonso was zijn plek kwijt. Vanaf dat moment kon Verstappen gaan jagen op Pierre Gasly, die voor de Ascari-chicane al het haasje was. Bij het ingaan van de tweede ronde vond Verstappen zichzelf al op een podiumplek, nadat hij Daniel Ricciardo passeerde. Opnieuw een perfecte opmaat dus voor een nieuwe overwinning.
Lees ook
Wist Je Dat | Pérez eerste niet-kampioen die Grand Prix van Singapore won
'Verstappen zegt op een gegeven moment: Doei, dit was het dan, ik ben weg'
3. Waaghals Stroll op nat wegdek in Japan
De Grand Prix van Japan ging ondanks de regen gewoon op de oorspronkelijke starttijd van start. Het duurde niet lang voordat de rode vlag werd gewapperd en de coureurs uren moesten wachten voordat ze weer in hun bolide konden stappen. Na een crash van Carlos Sainz en de klachten van de rijders besloot de wedstrijdleiding het zekere voor het onzekere te nemen. Eerder in de eerste ronde was het al Sebastian Vettel die omgedraaid in het gras stond en ook Zhou raakte de controle kwijt over zijn bolide op het natte wegdek.
Een coureur die de controle niet verloor, was Lance Stroll. De man van Aston Martin moest vanaf de achttiende plek starten, maar het duurde luttele seconden voordat hij zichzelf al in een betere positie vond. Het is echter de vraag of de coureur moedig was of levensmoe, want Stroll kwam akelig dicht bij de muur van de pitstraat. Desondanks dook hij in het gat en dat leverde hem ook een aantal posities op.
Voor de Canadees begonnen coureurs als Kevin Magnussen, Alexander Albon, Mick Schumacher en Zhou. Deze rijders waren na de wereldstart van Stroll allemaal gezien. Schumacher wist zijn positie uiteindelijk nog terug te winnen, maar andere rijders ontkwamen niet aan de snelheid van Stroll. Ook Norris en Valtteri Bottas vonden zich voor de safety car-situatie achter de coureur van Aston Martin.
2. Geduldige Verstappen met opmaat voor dominante zege
De Grand Prix van België kan natuurlijk niet in deze lijst ontbreken. Tijdens de kwalificatie was Verstappen uiterst dominant. De Red Bull-coureur hoefde in Q3 maar één keer naar buiten om de snelste tijd neer te zetten. Toen hij daar met Norris over sprak na afloop van de kwalificatiesessie schoot de McLaren-coureur in de lach. Verstappen kon echter niet profiteren door ook daadwerkelijk van poleposition te starten. De nu tweevoudig wereldkampioen had namelijk te maken met een gridstraf.
Dat betekende dat Verstappen te vinden was op de veertiende plek, met titelconcurrent Charles Leclerc pal achter hem. De coureurs die vochten om poleposition kregen nu dus de kans om met elkaar te vechten, maar dit moesten ze wel achter in het veld doen. Dat gevecht kwam er echter niet, want Verstappen kende simpelweg een veel betere openingsronde dan de Monegask. Verstappen lag immers voor Eau Rouge op de tiende plek.
Toen de coureurs eenmaal aan waren gekomen bij de chicane bovenaan de heuvel, ging het mis voor Alonso en Lewis Hamilton. De zevenvoudig wereldkampioen lanceerde zichzelf door het voorwiel van Alonso aan te tikken met zijn achterband. Hierdoor moest Hamilton uiteindelijk zijn race staken en verloor de Spanjaard vooral heel erg veel plekken. Hierdoor pakte Verstappen nog eens twee plekken, waardoor hij in de eerste ronde maar liefst zes plekken pakte. Zijn snelheid was echter zo dominant die zondag dat het niet had uitgemaakt of hij een slechte start had of niet.
Lees ook
Verstappen: 'Coureurstitel is geweldig, maar het geeft meer voldoening om als team te winnen'
1. Magnussen kent beste openingsronde in 2022
De opmars van Verstappen op Spa-Francorchamps is misschien wel het meest bekend, maar hij had niet de beste openingsronde van het jaar, ondanks dat hij zes plekken wist te winnen. Die titel gaat namelijk naar Magnussen, die tijdens de Grand Prix van Frankrijk zeven plekken wist te winnen. Ergens is het niet zo vreemd dat de eerste ronde van de Deense coureur niet zo bekend is. Waar Verstappen in België wist te winnen, moest Magnussen zijn race in Frankrijk vroegtijdig staken.
Toch was het een uitstekende eerste ronde voor de Haas-rijder, Magnussen begon helemaal achteraan vanwege een gridstraf. De coureur haalde Q3 wel, maar hij besloot daarin geen ronde te rijden, omdat hij toch wel wist dat hij het gehele veld voor zich zou hebben op de zondag. Dat duurde dus echter niet heel lang. Door een uitstekende start en wat duw- en trekwerk in de eerste twee sectoren vond Magnussen zichzelf na de eerste ronde op de dertiende positie.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties