Anthony Davidson merkte tijdens de eerste vrije training in Frankrijk dat Red Bull Racing aan de balans moet werken. Hoewel Max Verstappen tweede werd tijdens die eerste sessie, was aan boord bij de RB18 te zien hoe weinig vertrouwen hij heeft in de voorkant van de auto, en dat hij diverse momentjes kende die hem veel tijd kostten. Wel leverde hij sowieso al veel tijd in op Charles Leclerc, de analyse is namelijk van een longrun-ronde.
'We gaan hier bocht 1 in, nét voor het 50-meterbord rem je', zo steekt de oud-F1-coureur van wal voor Sky Sports F1. 'Ik weet niet of dit een aanvalsronde gaat zijn. Die linkerkerb neemt hij netjes mee, en in bocht 3 gebruikt hij heel veel kerb', zo vervolgt Davidson zijn analyse. In die eerste drie bochten verliep alles naar wens, maar het eerste echte trage gedeelde van het circuit viel meteen op dat Verstappen balansproblemen ervoer.
Hij gooide de vierde linkerbocht open, en moest vervolgens een scherpe rechterbocht nemen, die ook nog eens een beetje afhelde. 'Je zag dat hij daar niet echt vertrouwen had in de voorkant', viel Davidson op. 'Zoals verwacht verloor hij in de eerste sector al 1,3 seconden. Het is interessant om te zien hoe hij beperkt wordt door de banden nu ze wat ouder zijn.' Verstappen zat in een longrun en testte vooral hoe het rubber zich gedroeg als het er al enkele ronden op had zitten.
Dat het een longrun betrof, werd ook duidelijk uit de beelden van het rechte stuk: 'In de achtste versnelling gaat hij over het lange rechte stuk - zonder DRS. Dat doet vermoeden dat dit vooral een longrun is. Halverwege bocht 8 bijt de voorkant iets te veel voor hem.' Hij ontweek vervolgens de kerbs in bocht 9 omdat hij al eerder aanvoelde dat de auto dat niet prettig vond.
Verstappen verliest grip in laatste sector
De laatste sector van Paul Ricard bestaat voornamelijk uit bochten, waarvan een lange rechterdoordraaier, bocht 11. 'Daar speelt de wind altijd een rol', meent Davidson. 'In bocht 12 heeft hij een beetje onderstuur, maar hij houdt hem op het asfalt. Daarna moet je rustig de op één na laatste bocht in en in de laatste bocht verliest hij de voorkant weer een beetje. Daardoor gaat hij wat laat op zijn gas.'
'Het is interessant, want je zag dat hij grip aan de voorkant verloor naarmate de ronde vorderde', concludeert de coureur die in 2007 voor Super Aguri reed. Over een hele ronde is het dus lastig om een consistente mate van grip te houden op versleten softs voor Red Bull. Hoe de longruntijden van de Nederlander zich verhouden tot die van directe concurrent Leclerc moet nog blijken uit de longrun-analyse, die later vanavond te vinden zal zijn bij F1Maximaal.nl.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties