Albers legt uit hoe Verstappen kan winnen: 'Eindelijk is er de jokerkaart' Max Verstappen
Max Verstappen

Albers legt uit hoe Verstappen kan winnen: 'Eindelijk is er de jokerkaart'

Albers legt uit hoe Verstappen kan winnen: 'Eindelijk is er de jokerkaart'

Is het reeds voor de start tijd om de witte vlag te hijsen voor Max Verstappen en zich neer te leggen bij een tweede plaats in eigen land? Als het van Christijan Albers afhangt zeker niet. Er zijn omstandigheden die het grote verschil tussen Verstappen en Norris in de kwalificaties verklaren. Bovendien heeft Red Bull Racing in Zandvoort een troef in handen die het al lang niet meer gehad heeft.

In de podcast van De Telegraaf gaat Albers in op de kloof tussen Norris en Verstappen aan het eind van de kwalificaties. 'Als je naar Q2 kijkt, was er ook een gat van 3,5 tienden. In zijn eerste run in Q3 reduceert Max het naar anderhalve tiende. Tijdens de laatste run doet Norris gewoon een foutloze ronde. Dan zie je dat Max een foutje maakt in bocht 1 en 11. De vraag is welk tijdsverschil de combinatie van die twee bochten veroorzaakt.'

Verstappen beter dan Piastri

Het is dan überhaupt al bijzonder goed dat Max Verstappen de tweede plaats op de startgrid heeft kunnen bemachtigen. Dat deed hij door sneller te zijn dan Oscar Piastri, die net als zijn teamgenoot Norris toch in een McLaren rijdt die helemaal op de rails zit. 'Piastri heeft niet goed gepresteerd of Max heeft goed gepresteerd', is de conclusie van Albers. De waarheid zit mogelijk ook ergens in het midden.

Er is dus nog wel wat mogelijk, gezien de gebruikelijke startsnelheid van Verstappen tegenover die van Norris. Zelfs ten opzichte van Piastri kan Verstappen het nog beter doen. 'De starts van Red Bull zijn beter dan die van de McLarens. Je weet ook wat voor een bijtertje Max is. Eindelijk is er ook de jokerkaart met Pérez.' De Mexicaan vertrekt als vijfde en kan misschien voor het eerst in lange tijd nog eens van nut zijn voor Verstappen tijdens de race.

Pérez opofferen een optie

Albers tracht zich in de schoenen te verplaatsen van de leiding bij Red Bull. 'Als ze echt zouden willen, kunnen ze Pérez opofferen en hem na ronde 5 of 8 naar binnen roepen, zodat hij zoveel snelheid meer heeft dan Norris en Piastri wanneer ze binnenkomen, zodat ze hen op kunnen houden.' Dat is ook een manier om Max Verstappen aan een overwinning te helpen in de Grand Prix van Nederland.

Ondanks dat dit er nog steeds in zit, zijn ze bij Red Bull wel duidelijk zoekende. De Formule 1-bolide van Verstappen heeft opnieuw een oudere vloer, terwijl die vloer ook deel is geweest van een update. 'Dat is ook het verschil tussen windtunnel en de track, tussen theorie en praktijk. Is die correlatie goed of niet? Je kan altijd nog meer downforce vinden bij een Formule 1-auto, maar dat wil niet zeggen dat de balans hetzelfde blijft.'

Balans van de wagen superbelangrijk

Het is voor Albers een belangrijke zaak om over die balans te waken. 'Als die auto moeilijker is te besturen, kunnen de nummers wel beter zijn, maar een coureur zonder vertrouwen remt overal eerder. Dat zorgt er voor dat de auto langzamer is. Een upgrade kan ook een downgrade zijn.'

Hoe gaat Verstappen het doen op Zandvoort? Ontvang 50x je inzet als Max wint! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws