Pirelli mikt in 2022 op 25 testdagen om banden voor 2023 te ontwikkelen Interviews
Interviews

Pirelli mikt in 2022 op 25 testdagen om banden voor 2023 te ontwikkelen

Pirelli mikt in 2022 op 25 testdagen om banden voor 2023 te ontwikkelen

Pirelli ontwikkelt ieder seizoen haar banden voor de Formule 1 en ook aankomend jaar zal er aan de tweede versie van de nieuwe 18-inch band worden gewerkt. Ondanks de nog altijd aanhoudende coronapandemie en de propvolle kalender, hoopt de Italiaanse bandenleverancier komend seizoen maar liefst 25 testdagen af te werken op de circuits, om zo het rubber voor 2023 nog beter te kunnen ontwikkelen.

Komend seizoen is er sprake van een heuse revolutie als het gaat om de banden van Pirelli. Men stapt over van de 13-inch band naar de stoerder uitziende 18-inch band en daarvoor heeft het jarenlang onderzoek verricht. In 2021 vonden er 28 testdagen plaats en dat ondanks de vele verschuivingen op de racekalender en de vele double en triple headers. Uiteindelijk is de 18-inch band volledig ontwikkeld en klaar voor de start van het seizoen, 'een ware mijlpaal', aldus Pirelli-directeur Mario Isola in gesprek met F1Maximaal.

De 13-inch band van 2021 (links) naast de 18-inch band van 2022.
De 13-inch band van 2021 (links) naast de 18-inch band van 2022.

Of de 18-inch band optimaal is ontwikkeld voor het 2022-seizoen, vindt Isola lastig zeggen. 'Het woord 'optimaal' is altijd een dingetje, want mijn technici zouden zeggen dat ze nooit genoeg testdagen kunnen hebben. Zij willen natuurlijk meer en meer. Maar uiteindelijk hebben we, in samenwerking met de FIA, genoeg testdagen kunnen benutten in 2021 om een sterk product neer te zetten voor het komende seizoen. Ik denk dat de totstandkoming van die 28 testdagen een goed compromis is geweest, want achteraf gezien was het hele jaar erg druk en gecompliceerd.'

De start van het 2022-seizoen betekent echter niet dat het testen en ontwikkelen klaar is voor Pirelli. Net als in het afgelopen decennium hoopt Pirelli elk jaar de banden te blijven testen, om het racen en de veiligheid in de sport te bevorderen. 'Daarvoor hebben we ook in 2022 testdagen, in totaal 25. Daarbij hebben we afgesproken om zoveel mogelijk dagen na de raceweekenden te kiezen voor testdagen. We kiezen er dus bijvoorbeeld voor om na de Grand Prix van Spanje een paar dagen extra te blijven om op dinsdag en woensdag met een paar teams te testen. Zo blijven natuurlijk ook de reisbewegingen van iedereen beperkt', aldus Isola

Passen en meten, maar Williams is er in ieder geval bij

Desalniettemin wordt het ook komend seizoen puzzelen met de testdagen. 'Het jaar zit immers bomvol en daarnaast kunnen we geen testdagen plannen midden in een double of triple header, want dan is er geen ruimte voor. De testdagen moeten dus plaatsvinden na een race, zonder dat er het weekend erop meteen weer een evenement plaatsvindt.'

Een voordeel van de bandentests in 2022 voor het 2023-seizoen is dat iedereen mee kan doen. 'Afgelopen jaar was dat namelijk anders', legt Isola uit. 'Williams deed niet mee in de testdagen in 2021, omdat ze geen testauto beschikbaar hadden. Dit jaar is dat anders, want teams kunnen in principe met hun 2022-auto testen. Dit is voor ons heel erg belangrijk, want we willen graag voor iedereen de beste band maken. Ons rubber is niet alleen voor de topteams, maar ook voor de teams die strijden voor hun plek op het middenveld.'

Door: Maurits Kappetijn

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws