Ted Kravitz stelt dat de FIA een flinke klus te wachten staat voorafgaand aan het 2022-seizoen. Ze moeten de integriteit van de Formule 1 waarborgen door transparantie te bieden in het onderzoek naar de Grand Prix van Abu Dhabi. Aan die integriteit wordt door de fans momenteel namelijk getwijfeld. De leiding van de sport moet volgens de Sky Sports F1-expert ontkrachten dat Lewis Hamilton bewust van wereldtitel nummer acht gehouden is.
De Brit doet zijn verhaal bij The F1 Show, een winterstopprogramma waarin Sky Sports tussen de seizoenen in hoofdonderwerpen in de sport bespreekt. Uiteraard blijft de Grand Prix van Abu Dhabi 2021 niet onbesproken: 'In het verleden vochten de teams tegen elkaar, maar in dit geval is het het team, Hamilton en Mercedes, tegen de leiding van de wedstrijd. Dat is waar de fans en Mercedes problemen mee hebben. Dat is het probleem wat de Formule 1 heeft.'
Volgens de Engelsman heeft de actie van Michael Masi gedurende de laatste wedstrijd van het jaar de integriteit van de sport aangetast. 'Dat vertrouwen moet hersteld worden', vindt hij. 'Veel fans vragen zich af of de mensen die de sport leiden wel wilden dat Hamilton een achtvoudig wereldkampioen zou worden. Dat is een soort complottheorie die die F1-commissie moet ontkrachten', voegt hij daaraan toe.
Het is dus aan de FIA om te zorgen dat de uitkomst van het onderzoek naar die laatste race van het jaar duidelijk en helder gecommuniceerd wordt, en dat daaruit blijkt dat Hamilton niet bewust van de achtste titel afgehouden is. 'Dat moet bewezen worden. Dat er geen sprake was van een complot, maar dat de reglementen gewoon verkeerd toegepast zijn, als dat is wat ze vinden, tenminste.'
Kravitz: 'Had Masi dezelfde beslissing gemaakt als Verstappen voorop had gelegen?'
'De uiteindelijke vraag is namelijk: had Masi dezelfde beslissing gemaakt als Max Verstappen op oude banden voorop had gelegen, en Hamilton de nieuwere, zachte banden had?', vraagt hij zich hardop af. Kravitz lijkt niet zeker te weten dat Masi de safety car ingetrokken had wanneer het de Red Bull Racing-coureur was die het veld leidde. Masi gaf na de wedstrijd echter aan dat de teams naar hem hadden gecommuniceerd liever niet onder een safety car het seizoen te willen eindigen en dat dat meespeelde in zijn beslissing om de F1-coureurs te laten racen in die laatste ronde.
Voor de fans is het moeilijk om te accepteren dat Hamilton middels een keuze van de wedstrijdleiding het record van Michael Schumacher niet heeft weten te verbreken. Die twijfel over of Masi de beslissing af heeft laten hangen van welke coureur vooraan reed, dat zorgt voor onvrede, weet Kravitz: 'Dat is wat er aan de fans vreet en wat fans doet twijfelen aan de integriteit van de sport. Dat is een kwalijke zaak.'
Hij kan zich de vier minuten nog goed herinneren waarin de bolides in eerste instantie de safety car niet in mochten halen, maar vervolgens bericht kregen dat ze wél tussen de nummer één en twee van het wereldkampioenschap uit moesten. 'Wat is er gebeurd in die vier cruciale minuten? Dat is wat de FIA op moet helderen. Ze moeten de vraag beantwoorden waarom Masi van gedachten veranderde', concludeert Kravitz.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties