Miami maakt zich zeer rustig op voor GP: 'Lijkt alsof we geen groot evenement organiseren' Interviews
Interviews

Miami maakt zich zeer rustig op voor GP: 'Lijkt alsof we geen groot evenement organiseren'

Miami maakt zich zeer rustig op voor GP: 'Lijkt alsof we geen groot evenement organiseren'

Voor het eerst in de geschiedenis van de Formule 1 wordt er gereden in de Amerikaanse stad Miami. De afgelopen decennia kende de Formule 1 een haat-liefde relatie met de Verenigde Staten, maar de markt in de Amerika is steeds aantrekkelijker geworden voor de sport nu de liefde ook wederzijds is. Door toedoen van de Netflix-serie Drive to Survive heeft de Amerikaanse bevolking de Formule 1 nu echt omarmt. Voorafgaand aan het Grand Prix-weekend in Miami sprak F1Maximaal met een lokale fan om de hernieuwde liefde in de sport en de aankomende race te bespreken.

De Formule 1 wilde altijd al haar vleugels uitslaan in de Verenigde Staten. Als je immers geslaagd bent in Amerika dan word je pas echt serieus genomen. Het duurde echter heel erg lang voor de sport om echt door te breken in de Verenigde Staten. Het land staat natuurlijk wel bekend om haar autosport. NASCAR is natuurlijk één van de meest populaire sporten in Amerika, maar de IndyCar wordt natuurlijk verreden in de Verenigde Staten en de Indy 500 is ook één van de meest gerenommeerde langeafstandsraces in de de wereld van de autosport. Het huwelijk tussen de Formule 1 en Amerika was tot voor kort echter zeer gecompliceerd.

In de twintigste eeuw werd de Formule 1 vooral gereden op circuits waar ook andere raceklassen op reden; een echt Formule 1-circuit had de Verenigde Staten simpelweg niet. Vooral de Grand Prix van Las Vegas, dat werd gehouden op het parkeerterrein van Caesar's Palace, was een doorn in het oog voor de meeste fans. De echte doodsteek kwam echter pas in 2005. De race in Indianapolis stond op het punt van beginnen, toen opeens veertien coureurs allemaal de pitstraat in doken en er nog maar zes coureurs op de grid stonden om de race te beginnen.

De onlosmakelijk verbonden controverse met de Grand Prix van de Verenigde Staten

In 2005 kende de Formule 1 niet slechts één bandenfabrikant zoals tegenwoordig het geval. Teams konden dat jaar de keuze maken tussen Bridgestone en Michelin. Uiteindelijk bleek Michelin de betere keuze te zijn, aangezien de drie teams op de Bridgestone-banden, waaronder Ferrari, maar geen pace leken te hebben. Desalniettemin was de keuze voor de Japanse bandenleverancier de enige juiste voor de Grand Prix in Indianapolis. De banden van Michelin leken bocht 13, een kombocht, niet aan te kunnen. Ralf Schumacher knalde door een probleem met de banden de muur in en moest worden vervangen door de race.

Michelin zat met de handen in het haar en snapte niet waarom de banden zoveel moeite hadden. De bandenfabrikant leverde nieuwe banden, maar die konden de test ook niet doorstaan. De FIA probeerde nog met enkele compromissen te komen, zoals een chicane voor de laatste bocht, maar deze werden allemaal van tafel geveegd door Max Mosley. Toen de race eenmaal op het punt stond om te beginnen, was er dus geen oplossing voor de Michelin-teams. Zij besloten dan ook de race niet te verrijden en voordat de vijf lampen uit gingen de pits weer in te rijden. Alleen de auto's van Ferrari, Jordan en Minardi stonden op de grid en zij begonnen gewoon aan de race. Toen het publiek na een aantal ronden doorhad wat er gaande was, begon de onvrede. Er werd van alles op het circuit gegooid en de reputatie van de Formule 1 lag in het putje. Michael Schumacher won die dag zijn enige race dat jaar.

F1 dankt Drive to Survive

De Grand Prix van de Verenigde Staten bleef tot en met 2007 op de kalender staan, maar daarna kwam de koningsklasse van de autosport niet meer terug naar het Noord-Amerikaanse land tot 2012. In 2012 kwam de sport weer terug, maar ditmaal op een totaal andere plek. In Austin, Texas, ligt het Circuit of the Americas en sinds het 2012-seizoen is dit circuit de gastheer van de Grand Prix van de Verenigde Staten. Grote indruk maakte de race voor een geruime tijd niet. De nasmaak van de race in 2005 was nog niet weggespoeld. Het vuurtje moest weer aangewakkerd worden en dat gebeurde pas echt in 2019, maar dan wel buiten de baan.

Op 8 maart 2019 ging de Netflix-serie Drive to Survive in première en dat bleek de gouden zet te zijn. De show biedt unieke backstage-beelden en de fans krijgen ook exclusieve interviews te zien met de hoofdrolspelers, namelijk de coureurs en de teambazen. Een jaar later, toen iedereen verplicht binnen moest blijven door de coronapandemie gingen meer mensen de serie kijken en toen was ook eindelijk Amerika verkocht. 'De populariteit van de Formule 1 is vooral gegroeid door Drive to Survive op Netflix', zegt een lokale fan tegenover F1Maximaal. 'De show heeft heel erg veel populariteit gekregen tijdens de pandemie.'

'De meeste Amerikanen wisten niet al te veel af van de Formule 1 voordat Drive to Survive op Netflix kwam. De meeste races worden gehouden in andere landen en deze landen hebben een hele andere tijdzone dan de Verenigde Staten. Als je dat combineert met het feit dat er geen Amerikaanse coureurs zijn, dan krijg je mensen die ook niets te weten willen komen over de Formule 1. Drive to Survive heeft dat allemaal veranderd. Je leert de coureurs en de teambazen kennen. Bovendien ze je alle drama tussen de teams en Amerikanen houden natuurlijk van zulke drama. Het is een geweldige combinatie van sport en reality tv. Beide zijn heel erg populair in de Verenigde Staten.'

Miami leeft toe naar eerst Grand Prix

De interesse van meerdere Amerikaanse steden heeft nu ook zijn effect gehad op de Formule 1-kalender. Dit seizoen worden er twee races verreden in de Verenigde Staten en aankomend weekend staat dus de eerste race in het land op het programma. Maar leeft het een beetje? 'Tot dusverre leeft het nog niet echt in de stad. Weinig mensen praten over het evenement. Je ziet wel veel billboards aan de kant van de weg, maar tot nu toe is het gevoel nog een beetje ingetogen. Je zou haast zeggen dat we helemaal geen groot evenement gaan organiseren.'

'Ook toen de race werd aangekondigd merkte ik eigenlijk geen hele grote reactie in de stad. Ik denk dat de meeste fans ook niet uit Miami zullen komen, maar juist vanuit buiten de stad of zelfs buiten het land.' De Grand Prix van Miami zal bezocht worden door 240.000 bezoekers en dat betekent dat het evenement wel is uitverkocht. De sport leeft dus zeker wel onder de Amerikanen. Het zal dus de vraag zijn of de race dezelfde bedrukte sfeer zou kennen of, zoals de CEO van McLaren Zak Brown zei, dat we te maken krijgen met Super Bowl-taferelen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws