Jan Lammers denkt niet dat Max Verstappen een kans had om de Grand Prix van Qatar te winnen, ook niet als de Nederlander als tweede zou starten. Lewis Hamilton wist poleposition te bemachtigen en het lukte Verstappen om met de tweede snelste tijd over de streep te komen, maar door een gridstraf, vanwege het negeren van een dubbele gele vlag in de kwalificatie, werd hij teruggezet naar de zevende startpositie.
'Die straf was terecht', trapt Lammers af in gesprek met F1Maximaal. 'Daar kan iedereen natuurlijk weer het zijne van vinden. Sebastian Vettel werd ook gediskwalificeerd, omdat hij nog maar een halve liter benzine in z’n tank had zitten, wat ruimschoots voldoende is om te kunnen checken of die benzine goed is of niet. Als je dat soort dingen ziet gebeuren, dan is het met dat in je achterhoofd ook terecht dat Max een straf krijgt. Zo zit deze wereld op dit moment nou eenmaal in elkaar.'
Veel mensen vragen zich daardoor af of de huidige regels misschien niet te streng zijn. 'Er is inderdaad een discussie gaande of de Formule 1 niet te gereguleerd en te gecontroleerd wordt', ziet de voormalig Formule 1-coureur. 'Het is net als een scheidsrechter die voetbalwedstrijden dood kan fluiten. Van mij mag het allemaal wat flexibeler zijn, maar ze weten allemaal wat de regels zijn. In dit geval is het niet aan mij om te oordelen of dat terecht is of niet.'
'Dan weet je dat je daar voor wordt bestraft'
In dit soort gevallen kan je volgens Lammers altijd twee kanten op beoordelen. 'Je kan denken van: 'Waar maak je je nou druk om?'. Maar je kan ook zeggen van: 'Als het nou zo belangrijk voor je is, waarom ben je er dan niet voorzichtiger mee?'. Iedereen zou de regels moeten kennen en volgens de letter van de wet zijn ze in overtreding. In dit geval is het vrij helder: Hangt er een gele vlag of niet? Ja. Ging 'ie van z’n gas af? Nee. Dan weet je dat je daar voor wordt bestraft. Het is niet anders.'
Uiteindelijk had het voor de eindklassering van Verstappen in Qatar (tweede, red.) niet veel uitgemaakt, denkt Lammers. 'Ik denk dat het verschil tussen Mercedes en Red Bull Racing het hele jaar al aanwezig is. Waar het aan het begin van het jaar in de kwalificatie misschien een verschil van twee tienden was en in de race marginaal... Daar hadden ze alle twee nog wel een kans. De races die Verstappen gewonnen heeft, zijn gewonnen als leider of vanwege de strategie van Red Bull.'
De races die Verstappen gewonnen heeft, zijn gewonnen als leider of vanwege de strategie van Red Bull.
Een overwinning voor Verstappen lijkt steeds wat lastiger te worden, doordat het verschil iets is toegenomen in het voordeel van Mercedes. 'In de kwalificatie lijkt het verschil nu drie tot vier tienden te zijn en in de race net iets meer dan een tiende, zo’n anderhalf tot twee tienden', aldus Lammers. 'Het is weinig, maar als je het over 70 rondjes bekijkt, dan is het al 14 seconden. Het verschil was er en dat is er nog steeds, alleen dat is iets groter geworden in plaats van kleiner.'
'Ik denk dat Max nog één keer moet winnen'
Toch lijkt de geboren Zandvoorter zich nog geen zorgen te maken. 'Ik denk dat Max nog één keer moet winnen. Dan gaat het in de laatste race nog om het verschil of de één voor de ander zit. Voorafgaand aan de laatste race, toen er nog drie te gaan waren, was ik van mening dat Max met 14 punten voorsprong genoeg had. Ik zie hem in één van die laatste drie races nog wel winnen. Of dat de komende race in Jeddah of in Abu Dhabi is, gaan we dan zien. Het gaat heel moeilijk worden.'
Daarbij komt ook nog kijken dat Christian Horner en Toto Wolff het flink aan de stok hebben met elkaar. 'Dat hoort erbij', is Lammers van mening. 'De teams zeggen geen dingen die hen slecht uitkomen, die zeggen natuurlijk het liefst dingen wat het andere team weer bezighoudt. Ze willen graag dat spanningsveld zo veel mogelijk verleggen van zichzelf naar de ander. Dat is nou eenmaal de stand.'
'Die dingen zoals de vleugel van Mercedes, dat is gewoon een hele simpele controle waar je aan moet voldoen of niet', vervolgt Lammers. 'Dan kun je zeggen dat het een tiende van een millimeter is. Sommige regels zijn heel simpel te controleren of na te leven, andere zijn wat gecompliceerder. Dat is dan voor de organisatie om daar gewoon een eerlijk vonnis over uit te spreken. Voor mij is dat allemaal een beetje gezever langs de zijlijn waar ik nooit zoveel aandacht aan besteed', besluit Lammers.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties