Isola deelt anekdote over Verstappen: 'Grappig, want de anderen klaagden over de omstandigheden' Interviews
Interviews

Isola deelt anekdote over Verstappen: 'Grappig, want de anderen klaagden over de omstandigheden'

Isola deelt anekdote over Verstappen: 'Grappig, want de anderen klaagden over de omstandigheden'

Sinds 2011 is Mario Isola het gezicht van bandenleverancier Pirelli in de Formule 1. Als bandenfabrikant vormen regenachtige omstandigheden een constante uitdaging voor Pirelli, waarbij Isola in een exclusief interview met F1Maximaal.nl uitlegt wat de uitdagingen zijn met de huidige generatie auto's. Isola deelde ook een anekdote over een zeer jonge Max Verstappen: 'Hij weet wat hij doet.'

Pirelli heeft in 2024 vijf verschillende types droogweerbanden, en daarnaast twee regenbanden: de intermediates en de full wets. Waar er in het verleden nog wel problemen waren met de full wets, heeft Pirelli de afgelopen jaren stappen gezet. 'De full wets werken goed op langzamere circuits. In Canada zagen we bijvoorbeeld dat de Haas-coureurs op de extreme wets reden. In de eerste ronden waren ze veel sneller dan de rest.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Isola deelt anekdote over Verstappen: 'Grappig, want de anderen klaagden over de omstandigheden'
Nico Hülkenberg is supersnel in Canada op de full wets.

Het testen van de full wets vormt voor Pirelli echter een grote uitdaging. 'We hebben het lastiger op de snelle circuits, want het is lastig voor ons om de full wets te testen op snelle circuits. We kunnen de banden eigenlijk alleen testen op de korte versie van Paul Ricard, en dat is een langzaam circuit. We kunnen de banden nergens anders testen in een gecontroleerde omgeving', aldus de Italiaan.

In het verleden hebben we vaak gezien dat de pure regenband, de full wets, nauwelijks worden ingezet. Hoewel het inmiddels beter gaat, is Isola nog niet geheel tevreden. 'We moeten de regenband dus verbeteren, om te zorgen dat we een betere cross-over hebben naar de intermediatebanden. Ik geloof dat we dan ons werk goed gedaan hebben met de regenbanden', concludeert Isola.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

christian horner andrea stella mario isola
De altijd goedlachse Isola staat in direct contact met de teams.

Zichtbaarheid

Isola kaart echter aan dat Pirelli het probleem van het rijden in de regen niet eigenhandig kan oplossen. 'Het tweede punt is wanneer we de regenbanden kunnen gebruiken in verband met zichtbaarheid', zegt de Italiaan. 'We weten dat race direction veel aandacht besteedt aan de veiligheid van de coureurs. Als de veiligheid slecht is, kunnen ze niet rijden. Daarom zijn er ook tests uitgevoerd om te kijken hoe we de zichtbaarheid kunnen verbeteren, zodat we geen rode vlaggen nodig hebben als het regent.'

Die zichtbaarheid is niet alleen van de samenstelling van de band afhankelijk. 'Het is echter lastig, vooral met deze auto's. Deze auto's genereren de downforce via het grondeffect, waardoor je een grote diffuser hebt, die veel water de lucht ingooit. Het gevolg is dat de zichtbaarheid een element is, waar wij weinig aan kunnen doen. Als je de regenbanden wil gebruiken met veel standing water, moet je een band ontwerpen, waarbij je geen last hebt van aquaplaning. Dan moet het water dus ergens naartoe gaan, maar het gaat de lucht in.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

canada regen red bull racing sergio perez
Niet alleen de banden, maar ook de diffuser zorgt voor veel spray.

'Ze hebben recentelijk wel wat tests gedaan met wielkappen, maar er komt nog steeds veel water in de lucht via de diffuser, waardoor de zichtbaarheid zo slecht is', voegt Isola toe, die daarmee ook aangeeft dat dit de reden is dat de tests met wielkappen als niet succesvol werden gezien.

Verstappen als regenkoning

Vervolgens komt ter sprake welke coureurs steevast uitblinken in regenachtige omstandigheden. Daarbij moet Isola uiteraard ook al snel aan Max Verstappen denken. 'Als je het over Max hebt, schiet mij één herinnering te boven', zegt de man uit Milaan met twinkelende ogen. 'Dat is Brazilië 2016, toen het regende. Ik weet nog dat Max over het circuit vloog in die race', blikt Isola terug. Verstappen viel via een late pitstop terug naar de zestiende plek, maar haalde de een na de ander in, om uiteindelijk toch nog op het podium te finishen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Isola deelt anekdote over Verstappen: 'Grappig, want de anderen klaagden over de omstandigheden'
Verstappen haalde in Brazilië in de eerste bocht meteen Kimi Räikkönen in.

De Grand Prix van Brazilië staat bij veel Nederlandse fans nog in het geheugen gegrift, maar ook Isola stond die dag als racefan te genieten, met name van Verstappen, die op dat moment net negentien geworden was. 'Het was grappig, want sommige coureurs waren aan het klagen over de omstandigheden en standing water. In Brazilië heb je ook heuvels, waardoor je plassen krijgt. Max was echt aan het vliegen, en ik sprak hem na de race.'

Isola deelt vervolgens hoe zijn gesprek met de jonge Limburger ging. 'Ik zei: Max, als enige andere coureur naar mij toekomt om over de banden te klagen, mag ik hem dan naar jou sturen? Jij vloog. Hij zei: ik had geen enkel probleem. De omstandigheden waren prima. Het was echt grappig, omdat hij zo snel was die race', lacht Isola over het waterballet. Verstappen is op een natte baan ook vaak een van de eersten die wil gaan racen. 'Hij weet wat hij doet', beaamt Isola.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws