Interview | Isola ziet Pirelli haar doelen bereiken, maar 'ontwikkeling in F1 staat nooit stil' Interviews
Interviews

Interview | Isola ziet Pirelli haar doelen bereiken, maar 'ontwikkeling in F1 staat nooit stil'

Interview | Isola ziet Pirelli haar doelen bereiken, maar 'ontwikkeling in F1 staat nooit stil'

Mario Isola, topman van Pirelli, is blij met de doelen die de bandenleverancier voor dit jaar kan afvinken. Dit jaar gebruikt men in de Formule 1 voor het eerst 18-inch banden en dat bracht een hoop uitdagingen met zich mee. Gedurende het 2021-seizoen moest Pirelli immers het rubber testen, maar de leverancier had de nieuwe auto's nog niet tot haar beschikking. De feedback van de coureurs en de teams is dus cruciaal gebleken dit seizoen. In een interview met F1Maximaal spreekt de Isola over de bereikte doelen en de veranderingen die in de pijpleiding zitten voor 2023.

Interview door: Maurits Kappetijn

Pirelli stond voor dit seizoen voor een grote uitdaging, aangezien de Italiaanse bandenleverancier met compleet nieuwe banden moesten komen voor 2022. De nieuwe 18-inch banden moesten beter werken dan de voorgangers die slechts 13-inch in grootte waren. Het werd Pirelli niet makkelijk gemaakt, aangezien de bandenleverancier niet de 2022-auto's, die natuurlijk zijn anders zijn door de nieuwe technische reglementen, konden gebruiken. 'Het was niet makkelijk om de nieuwe banden te ontwikkelen zonder de nieuwe auto’s, aangezien we die niet tot onze beschikking hadden', geeft Isola toe.

Toch lijkt Pirelli haar doelen bereikt te hebben. De bandenleverancier wilde de teams van stevigere banden voorzien die minder snel zouden slijten wanneer een coureur een andere auto volgt. Ondanks de uitdagingen bij de productie is Isola tevreden met het eindresultaat. 'We moesten heel veel vertrouwen hebben in de data en samenwerken met de teams om te voorspellen wat er zou gaan gebeuren. Uiteindelijk is het resultaat goed. De meeste compounds hebben hun doelen wel bereikt, zeker omdat de coureurs veel hebben kunnen vechten op de baan, aangezien ze de andere auto’s makkelijker kunnen volgen. Dat komt ook door onze banden.'

Verstappen spinde tijdens de Grand Prix van Hongarije, maar desondanks bleef het Pirelli-rubber intact en wist de Red Bull Racing-coureur de race te winnen. (Foto: Red Bull Content Pool)
Verstappen spinde tijdens de Grand Prix van Hongarije, maar desondanks bleef het Pirelli-rubber intact en wist de Red Bull Racing-coureur de race te winnen. (Foto: Red Bull Content Pool)

Pirelli wil meegroeien met de F1-auto's

Ondanks de tevredenheid bij Isola heeft Pirelli ook een lijstje met verbeterpunten opgesteld. Een nieuwe band brengt gedurende het jaar natuurlijk ook nieuwe uitdagingen met zich mee. 'Dit is het eerste jaar waarin we de 18-inch banden gebruiken, dus we moeten nog wel dingen verbeteren. We moeten dus continu kijken of we de juiste richting op gaan. Toch denk ik dat we een goed product hebben. De achterbanden zijn vooral heel sterk, maar aan de voorbanden moet nog gewerkt worden.'

'We hebben elke race contact met de teams. We krijgen na de Grand Prix-weekenden continu feedback van de teams, de coureurs, de FIA en de aandeelhouders', vervolgt de Italiaan. Dat de bandenleverancier zich gaat richten op de voorbanden is niet zo vreemd. De coureurs hebben al eerder aangegeven dat onderstuur een probleem is in de lagesnelheidsbochten. 'De algemene tendens is dat teams veel klagen over onderstuur aan de voorzijde. De achterbanden zijn heel goed, maar ze pushen de voorbanden heel erg. Dan krijg je als resultaat dat de coureurs onderstuur ervaren.'

Naast het feit dat de banden compleet nieuw zijn, zijn natuurlijk ook de bolides in de Formule 1 compleet anders. Momenteel is de ontwikkelingsrace in volle gang, waardoor de auto's continu anders met de banden omgaan. De feedback die de teams en de coureurs geven over de banden is dit jaar dus van extra groot belang. 'Die informatie hebben we nodig om onze banden voor volgend jaar te ontwikkelen. De ontwikkeling in de Formule 1 staat immers nooit stil. Dat komt omdat de auto’s telkens meer performance vinden en met onze banden moeten wij zien bij te blijven.'

Pirelli werkt aan eerste verbeteringen

Doordat de Formule 1 constant in ontwikkeling is, heeft Pirelli ook al de eerste verbeteringen klaarliggen voor de banden van volgend jaar. Elke compound, van de C1 tot en met de C5, staat een verandering te wachten. 'We hebben al plannen om de compounds enigszins aan te passen. We moeten ervoor zorgen dat de C1-band bijvoorbeeld wat meer grip heeft. We hebben in Barcelona bijvoorbeeld gezien dat de teams de C1-banden hebben vermeden en alleen de C2- en C3-banden hebben gebruikt. Daarnaast vinden we dat C3 net iets te dicht bij de C4 ligt en juist te ver van de C2. Bij de C4 en de C5 werken we eraan om de graining van de banden te verminderen.'

Daarnaast liggen er nog meer ontwikkelingen in de pijpleiding voor Pirelli. Zo hoopt de bandenleverancier voor 2023 nog betere banden onder de auto's te kunnen steken. 'Over het algemeen moeten we de integriteit van de constructie van de band verbeteren. Dat geldt voor zowel de achter- als voorbanden. Dat is een vast doel elk jaar. We willen daarnaast de bandenslijtage aan de voorkant verminderen. Daarmee kunnen we ook de graining tegengaan, waardoor de banden over het algemeen ook beter moeten werken', aldus Isola.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws