Mario Andretti vindt het jammer dat de FIA steeds nadrukkelijker aanwezig lijkt te willen zijn in de Formule 1. De Amerikaan, die zelf wereldkampioen werd in 1978, lijkt aan te geven dat de sport in de afgelopen vijftig jaar flink veranderd is, en de scheidsrechters een steeds belangrijkere rol opeisen. Andretti ziet de coureurs liever zelf bepalen wat wel en niet toegestaan is, en verzoekt de FIA om zich vooral op de veiligheid te richten.
In een exclusief interview met F1Maximaal.nl blikt Andretti terug op het afgelopen seizoen. 'Aan het begin van het seizoen dacht je nog: hier gaan we weer. Om de een of andere reden hebben de andere teams toch snel een technische inhaalslag kunnen slaan', meldt de 84-jarige over de openingsmaanden van 2024. 'Daarna kwam er dus veel meer een gevecht.'
Wisselvalligheid bepalend
Uiteindelijk wonnen de vier topteams allemaal minimaal vier Grands Prix. 'Het was interessant om zelfs de moeilijkheden te zien die ze bij Mercedes hadden, en opeens ging het weer veel beter, en zaten ze weer op een niveau dat ze konden winnen.' Mercedes was voor de zomerstop sterk bezig, maar viel na de zomerstop ver terug, tot de koudere races in Las Vegas en Qatar. 'Ferrari en Mercedes bewezen dat ze twee coureurs hadden, die konden winnen. Dat is een groot voordeel in het constructeurskampioenschap.'
Ferrari kwam uiteindelijk toch veertien punten tekort om de constructeurstitel te veroveren. Dat lijkt vooral te wijten aan de dip in de zomermaanden. Ferrari introduceerde in Spanje een mislukte vloerupgrade, die pas in Italië hersteld kon worden met een aanpassing. 'Ja, zo gaat het soms. Soms pakt het even niet goed uit. In zo'n competitieve omgeving heb je geen enkele garantie', voegt Andretti toe.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
FIA zorgt voor controverse
Andretti sprak ook uitgebreid over de controverse tijdens het seizoen. De FIA had het, als bestuursorgaan van de sport, haast wekelijks druk. Het ging veel over de technische legaliteit van de auto's, met vooral ook flexibele vleugels bij McLaren en Mercedes, waarbij de regels ook meerdere keren verduidelijkt of zelfs aangepast werden. Op het circuit was er ook sprake van weinig consistentie van de FIA-stewards, en daar stoort Andretti zich aan.
'Het is voor mij erg lastig om hierop te reageren, als ik er niet direct bij betrokken ben', zegt Andretti in eerste instantie nog. De Amerikaan wil zich op de vlakte houden, gezien het feit dat hij met Cadillac de sport betreedt in 2026. 'Ik vind wel dat de FIA soms te veel verantwoordelijkheid op zich probeert te nemen in het beoordelen van situaties in races. Ik denk dat de veiligheid altijd het belangrijkste aspect is voor iedereen', legt de racelegende uit.
Andretti vindt vooral dat coureurs vrijer gelaten moeten worden in de gevechten. 'Ik begrijp wel dat er track limits zijn, en dat je die ook moet handhaven met hoe de circuits nu zijn. Als je echter twee coureurs hebt, die zij aan zij voor een belangrijke positie vechten, laat ze dan vooral racen!' roept Andretti op. 'De enige uitzondering moet eigenlijk zijn als er iets heel duidelijk aan de hand is met het oog op de veiligheid. In dat geval moet daar uiteraard naar gekeken worden, en moet dit bestraft worden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Als het gewoon harde en eerlijke gevechten zijn, waarbij coureurs elkaar bestrijden, laat ze dan gewoon racen', roept de voormalige wereldkampioen op, die het niet kan laten om toch af te sluiten met een veeg uit de pan richting de wedstrijdleiding. 'We hebben allemaal onze meningen, maar de stewards zouden volgens mij wat vaker logisch moeten nadenken', aldus Andretti. De oud-coureurs, die de FIA in 2024 vertegenwoordigden waren Johnny Herbert, Derek Warwick, Vitantonio Liuzzi, en Enrique Bernoldi, waarbij vooral beide Britten vaak ingezet werden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties