Lambiase ziet Verstappen wonderen verrichten: 'Met Max in de auto is alles mogelijk' Formule 1
Formule 1

Lambiase ziet Verstappen wonderen verrichten: 'Met Max in de auto is alles mogelijk'

Lambiase ziet Verstappen wonderen verrichten: 'Met Max in de auto is alles mogelijk'

Gianpiero Lambiase nam bij de Autosport Awards de prijs voor Moment of the Year in ontvangst voor zijn coureur. De Nederlander won deze award voor zijn prestatie tijdens de Grand prix van São Paulo, waar hij vanaf een zeventiende startplek uiteindelijk naar een zege wist te rijden. Hoewel de overwinning tijdens de regenrace in Brazilië zeer welkom was, focuste het team in eerste instantie vooral op het beperken van de schade, geeft de engineer toe.

Verstappen en Lambiase zijn niet altijd even vriendelijk tegen elkaar op de boordradio, al is er achter de schermen altijd respect tussen de twee geweest. De Brit erkent dat hij per situatie bekijkt hoe hij de communicatie met Verstappen aanpakt. ‘Het is iets waar je van nature bewust van moet zijn wanneer je communiceert met een coureur die driehonderd kilometer per uur rijdt, in zo’n omgeving waar veel druk op je schouders rust’, legt Lambiase uit in een interview met Motorsport.com.

Engineer altijd ondergeschikt aan coureur

Lambiase benadrukt dat hoewel er een samenwerking plaatsvindt, Verstappen altijd de bovenhand moet hebben. ‘We zijn een duo, maar je moet je wel realiseren dat de engineer ondergeschikt dient te zijn aan de coureur op dat moment’, vertelt de Brit. Een harde woordenwisseling leidt dan alleen maar af. ‘Het heeft geen zin om je boven de ander te verheffen of iets dergelijks. Je belandt dan heel, heel erg snel in een neerwaartse spiraal’, benadrukt hij.

In Brazilië stond Red Bull Racing een flinke klus te wachten vanaf de zeventiende plek, zeker gezien Lando Norris, die destijds nog kans maakte op de titel, een gunstige positie had ten opzichte van de Nederlander. Verstappen liet zich echter niet van de wijs brengen en baande zich een weg door het veld en richting de zege. Na sinds Spanje droog te hebben gestaan qua overwinningen, verzekerde hij zich op het natte asfalt van Interlagos van een plek op het hoogste treetje.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen pierre wache esteban ocon alpine red bull racing gp sao paulo zondag 2024
De overwinning in Brazilië zorgde bij Red Bull voor grote vreugde.

In eerste instantie was het echter de bedoeling om de schade te beperken wat betreft het gat met Norris, de nummer twee van het kampioenschap. ‘Het was echt een kwestie van schadebeperking. Uiteraard is er wel altijd een kans onder natte omstandigheden, met Max in de auto is alles mogelijk’, prijst Lambiase de vaardigheden van zijn coureur. ‘Hij boekte snel vooruitgang aan het begin van de race en we konden zien dat het gat naar de leiders niet groeide’, blikt de engineer terug. ‘Het werd juist kleiner en ik wist dat hij de pace has, dat was positief’, begon Red Bull hoop te krijgen.

Het was aan Verstappen om niet, zoals meerderen van zijn collega’s, buiten de baan te geraken. ‘Het was gewoon een kwestie van de juiste calls op het juiste moment, en van Max die de juiste dingen doet en de auto op het asfalt hield’, stelt Lambiase vast. ‘Er was een keerpunt in de race toen hij op de baan bleef op intermediates terwijl de twee leiders van de race wel een pitstop maakten voor een verse set banden. Dat gaf hem een goede baanpositie’, aldus Lambiase over het moment waarop Norris en George Russell vers rubber gingen halen.

Auto op de baan houden was prioriteit nummer één

Het enige team dat Verstappen bij de herstart nog in de weg kon zitten was Alpine, dat niet de snelheid had van de topteams. ‘Toen hij achter Esteban zat bij de herstart, wist ik dat een zege erin zat en dat was ook echt een keerpunt in de strijd om het kampioenschap’, meent de Brit, die zijn landgenoot flink zag verliezen ten opzichte van Verstappen. ‘Ik hoop dat het niet panisch overkwam’, zegt hij over zijn communicatie op de radio.

Aan het eind van de race hoefde Verstappen slechts zijn bolide op de baan te houden om de zege te pakken. Ocon en Gasly reden zo’n twintig seconden na Verstappen pas over de finishlijn. ‘We moesten gewoon zorgen dat we niet buiten de baan terechtkwamen’, zegt Lambiase. Hoewel de pitstops van Norris en Russell zeer welkom waren, verraste het de Oostenrijkse renstal ook. ‘Ik zou niet zeggen dat we er kalm onder waren, maar we vervolgden gewoon volgens ons proces en kwamen uiteindelijk als winnaar uit de bus’, sluit de Brit af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws