Alguersuari kijkt naar Sainz en Alonso: 'Spaanse fans hadden dit niet verwacht' Interviews
Interviews

Alguersuari kijkt naar Sainz en Alonso: 'Spaanse fans hadden dit niet verwacht'

Alguersuari kijkt naar Sainz en Alonso: 'Spaanse fans hadden dit niet verwacht'

In Barcelona zal aankomend weekend de thuisrace plaatsvinden voor Carlos Sainz en Fernando Alonso, maar dat zou ook zomaar de laatste Grand Prix van Spanje kunnen zijn. Financiële problemen draaien het circuit de nek om en de pandemie geeft ook nog een trap na. In gesprek met F1Maximaal kijkt oud Formule 1-coureur Jaime Alguersuari naar de toekomst van de Spaanse Grand Prix en hoe zijn landgenoten zullen presteren tijdens hun thuisrace op een baan met een kleine aanpassing.

Die aanpassing is namelijk gemaakt bij bocht 10. Wat eerst nog een flinke remzone was, is nu een lange, linker doordraaier geworden. Het lijkt een beetje op hoe het vroeger ook was, al was die linkerbocht nog ruimer. Als Alguersuari wordt gevraagd of de verandering gunstig is voor het creëren van meer spektakel op de baan, is de 31-jarige vrij duidelijk in zijn stelling: 'Het zal hoogstwaarschijnlijk niet helpen.'

'Nee, ik denk niet dat het echt een groot verschil zal maken, het zal waarschijnlijk niks uitmaken zelfs', vertelt de oud Toro Rosso-coureur. 'De Formule 1 is zoveel veranderd qua het creëren van baanactie. Je hebt nu DRS en bandenslijtage die een rol speelt, maar het maakt het niet echt veel makkelijker. En dan nu deze bocht, waar je eerst vol op de remmen moest en op een lage snelheid erdoorheen reed. Dat was juist een inhaalmogelijkheid. Nu is dat niet meer het geval, nu moet je 'm waarschijnlijk nemen in de derde versnelling en is het veel sneller dan voorheen. Dat bevordert het inhalen niet', aldus Alguersuari.

Sainz maakt indruk op Alguersuari: 'Hij zit al op het niveau van Leclerc'

Voor het eerst sinds 2018 staan er weer twee Spanjaarden op de Formule 1-grid. Net als in dat jaar zijn dat Sainz en Alonso, maar de laatstgenoemde verliet de sport uiteraard aan het eind van 2018 omdat de uitdaging van diverse anderen categorieën lonkte. Sainz bleef actief in de Formule 1 en ging in die tijd van Renault naar McLaren en dit jaar rijdt hij voor het illustere Ferrari.

De Madrileen heeft veel indruk gemaakt op Alguersuari, die met veel plezier kijkt naar hoe zijn landgenoot presteert bij zijn nieuwe team: 'Hij doet het geweldig! Ik had niet verwacht dat hij het zo snel zo goed zou doen. Ik dacht dat hij wat tijd nodig zou hebben. In plaats daarvan zit hij al op het niveau van Charles Leclerc en misschien is hij zelfs wel sneller. Hoe dan ook, ik ben héél blij voor hem, hij verdient dit. Hij is een goede coureur en ik denk dat hij podiums kan pakken. Hij is heel consistent, intelligent en hij gaat gewoon heel goed om met deze nieuwe situatie voor hem.'

'Prestaties Alonso verrassen Spaanse toeschouwers'

Voor Alonso is het vooralsnog een ander verhaal. De tweevoudig wereldkampioen keerde terug bij Alpine, maar lijkt nog moeite te hebben met het opnieuw wennen aan de Formule 1. Dat is tevens de observatie van Alguersuari: 'Hij heeft geen goede auto om heel eerlijk te zijn. Hij moet nog een beetje wennen aan de motor, de banden en de reglementen, maar het komt wel goed met hem. Alonso is een supercoureur en hij is heel competitief. Hij kan en zal niet verliezen, dus laten we zien hoe het gaat.'

Dat Alonso het moeilijk heeft, zou volgens Alguersuari als een verrassing zijn gekomen voor de Spaanse liefhebbers van de sport. Zij hadden waarschijnlijk heel andere resultaten verwacht van hun nationale held: 'Alpine heeft niet de auto om mee te doen bij de top. Daarin kan je al zien dat de auto toch net meer het verschil maakt dan er in eerste instantie werd gedacht. Kijk, Alonso is een genie, dat geloof ik nog steeds, maar hij moet een goede auto hebben.'

En dat is niet geheel verrassend, vindt Alguersuari: 'Een goede coureur moet altijd in de beste auto zitten, anders wint diegene nog niks. Kijk maar naar Lewis Hamilton, Sebastian Vettel en Michael Schumacher. Zonder een goede auto waren hadden ze niks bereikt. Ik denk dat dat als een verrassing kwam in Spanje, dat Alonso dat ook nodig zou hebben. Toen ze het eenmaal doorhadden, dachten ze waarschijnlijk: 'Wauw, de Formule 1 is toch meer een mechanisch kampioenschap dan een coureurskampioenschap'. Alhoewel, dat hadden de meeste mensen vast al wel door in zijn tijd bij McLaren-Honda.'

Staat de toekomst van de GP van Spanje op het spel?

In de afgelopen maanden is het een steeds hardnekkiger gerucht geworden dat de Grand Prix van Spanje mogelijk geen toekomst heeft in de Formule 1. Financiële redenen zouden het haast onmogelijk maken voor het circuit om nog een race te organiseren in de nabije toekomst. Dat er dan ook nog een pandemie bovenop de al bestaande problemen kwam, maakt de situatie er niet veel beter op, zo ziet ook Alguersuari.

'Als samenleving hebben we het met z'n allen momenteel erg lastig', verklaart Alguersuari, die tegenwoordig in de muziekwereld actief is. 'Er is een crisis en de overheid betaalt miljoenen voor een race waarvan ik niet eens weet of ze er wel winst op maken. Nu, met de pandemie, is het al helemaal lastig, maar ook zonder dat lijkt het mij hoogst onzeker of de race economisch gezien gunstig is.'

Als deze redenen inderdaad de oorzaak vormen voor een mogelijke exit van de Spaanse Grand Prix, dan zou dat Alguersuari niets verbazen: 'Maar het zou wel zonde zijn. Weet je, ik vond het een eer om te mogen rijden op een locatie als Abu Dhabi en op andere nieuwe banen in die tijd, maar ik ben altijd verliefd geweest op old school banen. Denk aan Monza, maar ook Brands Hatch en Donington Park, dat zijn van die banen die ooit Grands Prix organiseerden, maar er nu geen geld meer voor hebben.'

'De Formule 1 is niet mijn eigendom, maar ik vind het zonde dat ze weggaan van die klassieke banen. In plaats daarvan gaan ze naar nieuwe plekken met circuits die veel minder karakter hebben en heel veel run-off. Dat zijn van die banen waar iedereen snel kan zijn. Neem bijvoorbeeld een Silverstone of een Suzuka, dat zijn geweldige circuits waar je denkt op sommige punten voluit te kunnen gaan, maar dat het dan toch niet lukt. Daar kan je als coureur nog een beetje het verschil maken, maar niet op die nieuwe banen. Hoe dan ook, ik wil niet kritisch zijn naar landen of circuits, ik vind het gewoon zonde om klassieke banen weg te laten', besluit Alguersuari.

Door: Terrence Riepma, in samenwerking met Maurits Kappetijn

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws