Na een spannend raceweekend in Portugal zijn de Formule 1-teams het weekend erop meteen weer in actie. Deze week staat de Grand Prix van Spanje op het programma, waar Lewis Hamilton en Max Verstappen de strijd om de titel voort zullen gaan zetten. Wat kan je verwachten van het raceweekend en met welke bijzonderheden moet je rekening houden? Lees hier de voorbeschouwing op de Spaanse Grand Prix van F1Maximaal.
Al enkele jaren wankelt het Circuit de Barcelona-Catalunya op de Formule 1-kalender. In 2019 zou eigenlijk de laatste Spaanse Grand Prix verreden worden, maar door invloeden van de coronacrisis kregen de Spanjaarden toch nog een plekje op de kalender in 2020 en 2021. Komend weekend reist de Formule 1 dus af naar de inmiddels klassieke baan, waarop Verstappen in 2016 zijn allereerste overwinning boekte.
Op de track map van F1Maximaal kan je goed zien dat het circuit nabij Barcelona van alle markten thuis is. Enerzijds zijn er twee lange rechte stukken waarop inhaalpogingen gedaan kunnen worden, maar wie links en rechts van die rechte stukken kijkt, ziet moeilijke, technische gedeeltes. Of het circuit voor de coureurs een echte uitdaging is, is echter de vraag. Al jaren komen de Formule 1-coureurs op het circuit, mede doordat de baan jarenlang fungeerde als testcircuit in de winter. De meeste coureurs hebben dus al meer dan duizend rondjes gereden op dit Spaanse stukje asfalt.
Voor de coureurs is het circuit op fysiek vlak in ieder geval wel een uitdaging. De baan kent met bocht 3, 6, 8, 9 en 16 erg snelle bochten waar hoge G-Krachten bij komen kijken. Vorig jaar werd er in bocht 9 4,5 G gehaald, wat betekent dat in die bocht de coureurs de druk van 4,5 maal hun lichaamsgewicht in de cockpit voelen. In tegenstelling tot het circuit van Portimão van vorige week hoeft men niet al te veel rekening te houden met hoogteverschillen op de baan. Het hoogteverschil op het Spaanse circuit is in totaal dertig meter, maar is geleidelijk verdeeld over het circuit.
Veelzijdige sectoren met technische gedeeltes
Op de track map is te zien dat er veel verschil zit tussen de drie sectoren. Voor de eerste sector is ongetwijfeld het meeste motorvermogen nodig. Het grootste gedeelte van het lange rechte stuk over start-finish hoort hier namelijk bij, net als de lange derde bocht, die veel motorvermogen vraagt om snel genomen te worden. De verwachting is dan ook dat de teams met de Mercedes-motoren het minste moeite hebben met dit gedeelte van de baan, al leren de voorgaande raceweekenden dat de motoren van Renault en Honda nagenoeg op het zelfde niveau presteren als de krachtbron van de Zilverpijlen.
De tweede en derde sector zijn vergelijkbaar, in de zin dat ze beide zowel langzame als snelle bochten bezitten en daarnaast ook een recht stuk. Hier komt een grote mate van downforce en mechanische grip van de Formule 1-auto's dus het meeste van pas. Met name het technische gedeelte tussen de tiende en zestiende bocht is uitdagend, waardoor het belangrijk is dat de coureurs genoeg neerwaartse druk hebben, maar ook voldoende tractie om goed te kunnen accelereren. Wat opvalt ten opzichte van vorig jaar is dat het circuit bocht 10 heeft veranderd. Na het rechte stuk met DRS heeft men de bocht ruimer gemaakt, waardoor er meer ruimte is om in te halen.
Vanwege de veelzijdigheid van het Spaanse circuit zullen de teams moeten kiezen voor een gebalanceerde set-up van de auto. Aan de ene kant is er genoeg downforce nodig voor een goede rondetijd en om in de race dicht achter een tegenstander te blijven, terwijl te veel drag (luchtweerstand, red.) ervoor kan zorgen dat de topsnelheid op het lange rechte stuk niet voldoende is. In Portugal zagen we dat dit laatste aan de hand leek bij het team van Red Bull Racing, dat moeite had om Mercedes bij te houden over start-finish.
Genoeg verrassingen voor komend weekend
We spraken de Spaanse gerenommeerde Formule 1-journalist Tomas Slafer, om vooruit te blikken op het raceweekend dat vrijdag van start gaat. 'De Spaanse fans hopen net als de Nederlandse fans dat het grote gevecht tussen Hamilton en Verstappen op 'ons' circuit verder gaat', verzekert hij in gesprek met F1Maximaal. 'De Spaanse Grand Prix was de afgelopen jaren niet heel denderend, maar dat moet dit jaar anders zijn met de intense strijd vooraan. Daarnaast is er ook een aanpassing gedaan aan het circuit bij de tiende bocht, waardoor daar meer inhaalpogingen mogelijk zijn.'
'Wat het weekend ook een boost kan geven, is dat er mogelijk regen gaat vallen', gaat Slafer verder. 'Er is zo'n veertig procent kans op regen. Daarnaast is de race erg speciaal vergeleken met de andere races van 2021, want voor het eerst dit jaar zijn toeschouwers welkom in Barcelona. Er valt dus echt genoeg te beleven en er zijn heel veel dingen om naar uit te kijken wat betreft de komende Grand Prix.'
Ondanks een spannende titelstrijd verheugt men zich in Spanje het meeste op de Spaanse Formule 1-coureurs. Voor het eerst sinds twee jaar rijden er weer twee Spanjaarden mee in de koningsklasse en dat geeft de Grand Prix extra schwung. 'Fernando Alonso heeft in Portugal echt een goede race laten zien, zijn vorm lijkt hij op precies het juiste moment te pakken te hebben. Daarnaast doet Alonso het hier altijd goed. Zijn eerste en laatste winstpartij in de Formule 1 waren in Barcelona, dus dat belooft wat. Ook van Carlos Sainz verwachten we veel. Hij scoorde in de afgelopen zes seizoen altijd punten in Spanje en met Ferrari kan hij dat nu weer. Beide coureurs kennen de baan op hun duimpje en ze zijn hier bloedsnel. Het hele veld is dus gewaarschuwd.'
F1Maximaal voorspelt: Hamilton wint in Spanje
De redacteuren van F1Maximaal voorspellen net als Slafer een spannende Spaanse Grand Prix. Traditiegetrouw geven twee redacteuren hun voorspelling voor het komende raceweekend en in deze editie zijn dat David Ruiter en Harry Verolme. Beide heren voorspellen een titanenstrijd tussen Mercedes en Red Bull, waarbij het eerstgenoemde team wat allebei de Formule 1-volgers aan het langste eind zal trekken in Barcelona.
Harry: 'Wat er in Spanje zal gebeuren is lastig te voorspellen, aangezien de testdagen dit jaar zijn gehouden in Bahrein en de teams dus niet databanken vol met recente informatie hebben over de prestaties van hun auto's op het circuit. Het is ook in bijna niets vergelijkbaar met het circuit van Bahrein. Red Bull Racing begon het jaar met de betere auto in de middelsnelle bochten en daar heeft het Circuit de Barcelona-Catalunya er veel van, maar dat wil nog maar weinig zeggen. Mercedes heeft immers flink wat terrein gewonnen sinds de seizoenstart.'
'Mede daarom zet ik mijn geld op Hamilton: hij verkeert nog altijd in topvorm en zal ook ditmaal weer korte metten maken met Verstappen. Ik verwacht dat Verstappen zijn teleurstellende race in Portugal iets te graag wil goedmaken en het podium om wat voor reden dan ook niet eens zal bereiken. Sergio Perez zal dat wel doen. P2 voor de Mexicaan. En Charles Leclerc op P3.'
David: 'In aanloop naar de GP van Spanje komt bij Red Bull het besef dat ze nog een slag te slaan hebben, denk ik. Mercedes zal sterk voor de dag komen in Spanje, maar in de derde technische sector zal Red Bull veel tijd winnen en daarmee strijden ze wel mee om poleposition. Daar achter wordt het heel spannend tussen McLaren, AlphaTauri en Ferrari, met Norris die er met de titel ‘best of the rest’ vandoor gaat, als het aan mij ligt.'
GP Spanje 2020: Dominante Hamilton laat iedereen achter zich
De Grand Prix van Spanje was vorig seizoen een perfecte afspiegeling van het kampioenschap dat jaar. Lewis Hamilton was eigenlijk het hele raceweekend dominant en hoefde zich geen moment zorgen te maken om Max Verstappen of zijn teamgenoot. De Brit, die later in 2020 kampioen zou worden, pakte poleposition en reed de race netjes uit.
Verstappen startte vanaf de vertrouwde derde plek en wist middels een vroege pitstop in de race Bottas op strategische wijze in te halen. Zodoende verzekerde de Nederlander zich van P2, maar kans op een overwinning was er in Barcelona niet. Bekijk hier de samenvatting van de race in Spanje uit 2020:
Door: Maurits Kappetijn
maurits@f1maximaal.nl | @MausKappetijnF1
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties