Antonio Giovinazzi is zijn stoeltje in de Formule 1 kwijtgeraakt aan nieuweling Guanyu Zhou. De Italiaan verruilt zijn Alfa Romeo C41 voor de Gen2 Formule E-auto van Dragon Penske. Tijdens pre-season testing in Valencia zat de 27-jarige coureur achter het stuur gedurende twee dagen. Hij miste de derde dag om aanwezig te zijn voor het Formule 1-weekend in Jeddah. Hij geeft aan de uitdaging van de Formule E onderschat te hebben.
Giovinazzi's beste tijd was zo'n drie tienden langzamer dan die van teamgenoot Sérgio Sette Câmara, de Braziliaan rijdt al anderhalf jaar met Dragon Penske. Het was niet de eerste Formule E-ervaring voor Giovinazzi, hij deed al eens mee met de rookie test in 2018. Toch vond hij het moeilijk om voor het eerst om te gaan met de nieuwe generatie auto's, zo meldt hij in een interview met The Race.
'Ik verwachtte al dat het niet makkelijk zou zijn, ook omdat ik in de Gen1-auto gereden heb in 2018. Deze (Gen2-, red.) auto is veel beter maar ik had het wat makkelijker verwacht. Het remmen is vooral lastiger dan gedacht', vertelt de Italiaan. 'Ik weet nog dat ik op de eerste testdag compleet in de war raakte. Ik moest zoveel nieuwe dingen in me opnemen omdat ik nog nooit in zo'n auto gereden had. Je moet bijvoorbeeld heel zacht remmen, je hebt weinig grip en je kan niet heel hard door de bochten. Ook de race pace met energiemanagement was nieuw voor me.
2022 begint voor Giovinazzi met een achterstand
'Het is helaas niet fijn om met slechts twee testdagen naar een race te gaan op een nieuwe baan. Ik voel me nog niet 100 procent comfortabel met de auto maar dat is iets dat ik wel leuk vind. Ik ga er alles aan doen om het best mogelijke resultaat neer te zetten voor het team met slechts een paar dagen voorbereiding', zegt Giovinazzi. Hij vergelijkt het rijden in een Formule E-auto met 'het besturen van een Formule 1-auto in de regen' door de andere rijstijl die nodig is.
Giovinazzi wuift geruchten weg dat stap naar FE 'demotiverend' is
Een overstap naar de Formule E wordt door velen gezien als een stap omlaag, zeker als je binnenkomt bij een team dat slechts één podium pakte in de laatste drie jaar. Maar dat is volgens de Italiaanse coureur onzin, hij zal alles geven. 'Het is onderdeel van mijn karakter. Ik weet nog dat ik in 2017/18 redervecoureur was voor Ferrari. Destijds gaf ik bijvoorbeeld alles in de simulator, dat was mijn rol. Ik weet dat ik de overstap maak naar een tragere auto met minder grip, maar het is mijn kampioenschap en ik zal 100 procent geven.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties