Mercedes heeft porpoising min of meer opgelost, zo stelt Toto Wolff in gesprek met Autosport. Dat zou gelukt zijn rond de Grand Prix van Spanje in mei. Wel zegt de teambaas van de regerend constructeurskampioen dat er inmiddels wordt gefocust op een ander probleem van de W13: de stijfheid van de bolide.
'Op een bepaalde manier hebben we denk ik ontleed wat wij zien als porpoising', is de Oostenrijker optimistisch. 'Ik denk dat het porpoising, wat de aerodynamische beweging van de auto is, opgelost is. Dat lukte in Barcelona. Nu is het meer de wegligging van de auto die opmerkingen van de coureurs oplevert. Alle auto's zijn simpelweg te stijf. Hoe ze over kerbs en hobbels gaan, is slecht en dit kunnen we beter aanpakken.'
Wolff gelooft dat de W13 nu op een soortgelijke wijze kan worden afgesteld als de wagens van de concurrentie. Daar ziet hij overigens hetzelfde probleem qua stijfheid: 'Als je kijkt naar enkele van de slowmotions van de twee leidende auto's en de Alpine's, dan zie je dat ze op een heel stevige manier van de kerb stuiteren. Dit is waar de coureurs eigenlijk over klaagden, de stijfheid van de auto.'
Wolff denkt oplossing voor stijve F1-auto's al te hebben
De teambaas van Mercedes zou dan ook graag zien dat in de toekomst nog eens wordt gekeken naar de stijfheid van de huidige generatie Formule 1-bolides en eventueel naar hoe dat op te lossen is: 'Dus hoe we de impact kunnen verminderen. En natuurlijk, hoe gladder de baan, hoe beter. Hoe lager de kerbs, hoe minder we dit fenomeen zien.'
Wolff denkt al wel een oplossing te hebben voor de stijve Formule 1-auto's: 'Ik denk dat we gewoon meer ballast in de auto moeten zetten, meer downforce en dat ook doen met een auto die niet zo laag op de grond staat als we hadden verwacht. Het is een duidelijke richting: je ziet dat de auto's hoger worden gezet. En dat is waar we snelheid moeten vinden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties