Mercedes heeft last van porpoising door hun eigen concept voor de W13 en niet door het nieuwe technische reglement van 2022. Dat is de mening van Christian Horner, die het bijzonder vindt dat Toto Wolff aan het lobbyen is voor reglementswijzigingen. Mercedes ging immers best goed tijdens de Grand Prix van Canada, stelt de Red Bull Racing-teambaas.
'Het probleem speelt meer bij Mercedes dan bij de andere teams, in elk geval tot aan de race in Canada', opent Horner in gesprek met de Nederlandse tak van Motorsport.com. 'Dat ligt het toch zeker aan het team. Als andere teams er geen hinder van hebben, dan is het aan hen om het op te lossen.' Mercedes zou dan ook wat meer naar zichzelf moeten kijken om de problemen op te lossen.
Wolff wees er eerder op dat alle coureurs klaagden over het gestuiter, maar Horner ontkent dit. Max Verstappen en Sergio Pérez hebben dit volgens hem nooit gedaan: 'Ze hebben alleen gezegd dat de situatie op sommige circuits verbeterd zou kunnen worden, door bepaalde delen misschien opnieuw te asfalteren. Maar we hebben geen last gehad van een auto die stuitert. Het probleem is dat zij met zo’n stijve auto rijden. Ik denk dus dat hun concept het probleem is en niet zozeer de regels.'
Also read
'F1-teams twijfelen over technische richtlijn porpoising; Mercedes heeft al updatepakket'
Leclerc: 'Kan niet zo zijn dat we al het werk in de prullenbak moeten gooien'
Horner betwijfelt of porpoising in 2023 nog gespreksonderwerp is
Horner denkt bovendien dat porpoising vanaf 2023 helemaal niet meer zo'n gespreksonderwerp is: 'Ik betwijfel of we het volgend jaar nog met elkaar over stuiteren hebben, zelfs als we niets aan de regels zouden veranderen. De auto’s zijn nog steeds vrij nieuw. Naarmate de teams hun wagens verder ontwikkelen, zal je waarschijnlijk zien dat de problemen steeds minder worden.'
Des te vreemder vindt Horner het dat midden in het 2022-seizoen de regels veranderen: 'Je kan niet zomaar de technische regels tijdens het seizoen veranderen. Als een auto gevaarlijk is, dan zou een team er niet mee moeten rijden. Een team moet zelf die afweging maken. Of de FIA.' De wedstrijdleiding zou een onveilige auto dan moeten diskwalificeren, vindt de Engelsman.
Also read
Horner en Wolff vinden het onmogelijk om toezicht te houden op technische richtlijnen FIA
Horner moedigt diskwalificatie onveilige F1-auto's aan: 'Daar is de zwarte vlag voor'
Horner verbaasd over snelle updates Mercedes
Horner vindt het ook vreemd dat Mercedes al een oplossing - een tweede vloersteun - had in Canada, terwijl de technische richtlijn van de FIA om porpoising aan te pakken pas vorige week donderdag aan werd gekondigd: 'Zoiets moet besproken worden in een technische meeting. Men is de problemen van één aan het oplossen, wat toevallig ook het enige team was dat het hier meteen paraat had, nog voordat dat de technische richtlijn was uitgegaan. Dus je kan op je tellen nagaan wat er is gebeurd.'
Mercedes besloot de tweede steun te schrappen uit angst voor protesten van andere teams. Ondertussen gingen de W13's van Lewis Hamilton en George Russell uitstekend op het Circuit Gilles Villeneuve. Het gedrag van Wolff verbaast Horner: 'Het is een beetje ironisch dat Toto aan het lobbyen is voor een verandering in de regels, terwijl zijn auto vrij snel leek te zijn in de race en weinig last leek te hebben van stuiteren.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties